Najmniejszy ssak

Jakie ssaki osiągają najmniejsze rozmiary na świecie, a jakie w Polsce? Gdzie można je spotkać?

Najmniejszy ssak na świecie

Najmniejszy ssak świata to ryjówek etruski (Suncus etruscus). Dawna nazwa tego niewielkiego ssaka to ryjówka etruska. Długość ciała tego ssaka bez ogona wynosi 3,6-5,2 cm, a długość ogona 2,4-2,9 cm. Ciężar ciała to zaledwie 2-2,5 g.

Najmniejszy ssak na świecie
Najmniejszy ssak na świecie © Arieleon.photogrophy - stock.adobe.com

Ciało tego owadożernego ssaka jest pokryte szaro-rudawym futerkiem. Ryjówek ten występuje na Półwyspie Pirenejskim, Apenińskim i na Bałkanach, a także w północnej części Afryki. Jest też dość szeroko rozpowszechniony w Azji. Zasiedla zarośla, ogrody, sady, tereny skaliste.

To bardzo żarłoczny ssak. Potrafi zjeść dziennie 1,3-krotność masy swojego ciała. Podstawą jego diety są owady. To tak jakby człowiek o masie 80 kg zjadł w ciągu każdej doby posiłki o łącznej masie 104 kg. Ryjówki mają bardzo szybką przemianę materii. Muszą jeść cały czas. Wystarczy zaledwie kilka godzin bez posiłku, by padły z głodu. Gdy jest niedomiar pożywienia zwierzę to zapada w stan odrętwienia.

Czy w Polsce można zobaczyć te zwierzęta? Okazuje się, że tak. Ryjówki etruskie przyjechały do wrocławskiego zoo w 2017 roku z ogrodu zoologicznego w Goerlitz i są jedynymi przedstawicielami tego gatunku w Polsce, które można oglądać w ogrodzie zoologicznym. Zwierzątka te mają swój dom w pawilonie Sahary, obok gundii, myszy berberyjskiej i myszy kolczastej.

W środowisku naturalnym liczebność ryjówki etruskiej nie jest znana, jednak Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody nadała jej status LC, czyli najmniejszej troski.

Najmniejszy ssak w Polsce

W Polsce najmniejszym ssakiem jest także przedstawiciel rodziny ryjówkowatych. To ryjówka malutka (Sorex minutus). Ryjówka malutka dorasta do 4-6,4 cm długości ciała bez ogona, którego długość wynosi 3,2-4,4 cm. Ciężar ciała wynosi 2,5-6 g. To najczęściej obserwowana ryjówka w Polsce.

Gatunek występuje w Europie i Azji. W Polsce jest pospolity na terenie całego kraju. Ssak ten żyje głównie w lasach. Co ciekawe, zwierzę to można spotkać także na wydmach. Unika jednak terenów rolniczych.

Zjada owady, głównie ich larwy. Poluje na pająki, kosarze, roztocza i mięczaki. Zimą zjada także nasiona. Ryjówka malutka musi zjeść dziennie dwa razy więcej pokarmu niż sama waży. Jeśli nie znajdzie pokarmu - ginie w ciągu jednego dnia.

Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?
Piranie — mit czy rzeczywistość?
Piranie uchodzą za wyjątkowo krwiożercze ryby rodem z horrorów. Czy rzeczywiście piranie są na tyle niebezpieczne, by zagrozić człowiekowi?