PL

Ryjówka malutka

Ryjówka malutka (Sorex minutus) to gatunek owadożernego ssaka z rodziny ryjówkowatych, najmniejszy krajowy przedstawiciel rodziny. Futerko latem ma brązowy kolor z szarym odcieniem, zimą ubarwienie jest czarne. Owłosiony jest też ogon. Pysk wyciągnięty jest w charakterystyczny ryjek.

Ryjówka malutka (Sorex minutus)
© creativenature.nl - Fotolia.com

Gatunek występuje w Europie i Azji. W Polsce jest pospolity na terenie całego kraju. Ssak ten żyje głównie w lasach. Co ciekawe, zwierzę to można spotkać także na wydmach. Unika jednak terenów rolniczych.

Zwierzę aktywne za dnia i w nocy. To samotnik. Gniazduje w norach gryzoni. Potrafi się wspinać. Żyje zaledwie do 16 miesięcy.

Ryjówka malutka dorasta do 4-6,4 cm długości ciała bez ogona, którego długość wynosi 3,2-4,4 cm. ciężar ciała wynosi 2,5-6 g.

Zjada owady, głównie ich larwy. Poluje na pająki, kosarze, roztocza i mięczaki. Zimą zjada także nasiona. Ryjówka malutka musi zjeść dziennie dwa razy więcej pokarmu niż sama waży. Jeśli nie znajdzie pokarmu - ginie w ciągu jednego dnia.

Rozród odbywa się od kwietnia do sierpnia (1-2 mioty). Samica po 22 dniach ciąży rodzi 4-8 młodych.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek podlega ochronie w Polsce.

To najmniejszy ssak Polski.

Ryjówka malutka ginie w ciągu jednego dnia bez pokarmu.

To najczęściej obserwowana ryjówka w Polsce.