Ryjówkowate

Ryjówkowate (Soricidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś około 300 gatunków. W Polsce żyje 9 gatunków z tej rodziny ssaków. Są pożyteczne ze względu na tępienie owadzich szkodników.

Są to zwierzęta niewielkich rozmiarów, należy do nich najmniejszy współczesny ssak (ryjówka etruska). Ryjówkowate mają małe oczy, pyszczek w kształcie ryjka, który jest zwykle ruchliwy. Futerko pokrywa całe ciało, jest aksamitne, szaro-brunatne.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Blarina krótkoogonowaBlarina krótkoogonowa

Blarina brevicauda

Blarina krótkoogonowa to gatunek ssaka z rodziny ryjówkowatych, przypominający z wyglądu kreta. Ubarwienie ciała ciemnoszare, nieco jaśniejsze od spodu. Ogon krótki. Małżowiny uszne bardzo małe, schowane w sierści.

Ryjówka aksamitna, sorekRyjówka aksamitna, sorek PL

Sorex araneus

Ryjówka aksamitna, sorek (Sorex araneus) to ssak owadożerny z rodziny ryjówkowatych. Ubarwienie z wierzchu kasztanowe, zimą czarne. Spód jaśniejszy. Na ogonie włosy wyrastają w okółkach.

Ryjówka etruskaRyjówka etruska

Suncus etruscus

Ryjówka etruska (Suncus etruscus) to niewielkich rozmiarów ssak z rodziny ryjówkowatych, uchodzący za najmniejszego ssaka na świecie. Ciało jest pokryte rudawym z wierzchu i szarym futrem od spodu.

Ryjówka malutkaRyjówka malutka PL

Sorex minutus

Ryjówka malutka (Sorex minutus) to gatunek owadożernego ssaka z rodziny ryjówkowatych, najmniejszy krajowy przedstawiciel rodziny. Futerko latem ma brązowy kolor z szarym odcieniem, zimą ubarwienie jest czarne.

Ryjówka średniaRyjówka średnia PL

Sorex caecutiens

Ryjówka średnia, zwana także ryjówką białowieską, to rodzimy gatunek ssaka z rodziny ryjówkowatych. Ma dużą głowę w stosunku do wielkości całego ciała, która zakończona jest charakterystycznym ryjkiem.

Rzęsorek rzeczekRzęsorek rzeczek PL

Neomys fodiens

Rzęsorek rzeczek to największy przedstawiciel ryjówkowatych w Polsce. To jadowity gatunek ssaka. Jad jest zawarty w ślinie rzęsorka. Rzęsorek rzeczek to jedyny polski przedstawiciel ryjówkowatych, który poluje pod wodą.

Zębiełek białawyZębiełek białawy PL

Crocidura leucodon

Zębiełek białawy (Crocidura leucodon) to gatunek ssaka z rodziny ryjówkowatych. Ubarwienie szarobrązowe z wierzchu, jasne od spodu. Głowa jest ostro zakończona ryjkiem. Na ogonie widoczne są szarawe włosy.

Zębiełek karliczekZębiełek karliczek PL

Crocidura suaveolens

Zębiełek karliczek (Crocidura suaveolens) to ssak z rodziny ryjówkowatych, jeden z najmniejszych naszych ssaków, podobny do zębiełka białawego. Ma zmienne ubarwienie. Nie ma wyraźnej granicy w ubarwieniu wierzchu ciała i spodu.

• Crocidura russula
  • Zębiełek perski (Crocidura susiana)
  • Soreczek orientalny (Diplomesodon sonnerati)
  • Rzęsorek mniejszy (Neomys anomalus)
  • Sorek pustynny (Notiosorex cockrumi)
  • Sorek górski (Notiosorex villai)
  • Ryjownik duży (Paracrocidura maxima)
  • Ruwenzorek ryjówkowy (Ruwenzorisorex suncoides)
  • Herosek zbrojny (Scutisorex somereni)
  • Ryjówka górska (Sorex alpinus)
  • Ryjówek czarny (Suncus ater)

Żyją na wszystkich kontynentach oprócz Australii i Ameryki Południowej. Zajmują środowiska wodne, podwodne, ziemne.

Niektóre gatunki posługują się echolokacją. Żyją samotnie i krótko (1,5 roku). Nie zapadają w sen zimowy. Są bardzo aktywne i mają szybką przemianę materii. Nadmiar pożywienia ukrywają i bronią go. Ryjówki są samotnikami.

Mają gruczoły zapachowe wydzielające cuchnący zapach. Para dolnych siekaczy jest skierowana do przodu. Niektóre gatunki wraz ze śliną wydzielają jad.

Okres rozrodczy jest bardzo krótki i tylko w tym okresie ryjówkowate łączą się na krótko w pary. Od 3 do 8 młodych rodzi się po 3 tygodniach od zapłodnienia w budowanych pod ziemią gniazdach. Samica jest bardzo opiekuńcza. Matka i młode poruszają się gęsiego. Samice rodzą młode 2-3 razy w roku.

Odżywiają się głównie bezkręgowcami, roślinami, w tym owadami, nasionami, owocami, zjadają też padlinę. Polują także na kręgowce (żaby, ryby). Szybko giną bez pokarmu. Muszą jeść co 2-3 godziny. Zjadają dziennie ilość pokarmu równoważną 70-130 % masy ich ciała.

Ryjówka etruska (Suncus etruscus) to najmniejszy ssak świata. Ciało bez ogona ma zaledwie 35 mm długości, a z ogonem 48 mm. Waży zaledwie 2 gramy!