Czy tylko nietoperze używają echolokacji?

Echolokacja jest to zdolność do określania położenia obiektów w przestrzeni na podstawie echa akustycznego. Powszechnie wiadomo, że niemalże wszystkie nietoperze w ten sposób potrafią określać dystans, jaki dzieli ich od przeszkód, a nawet ich kształt i wielkość. Czy tylko nietoperze "widzą w ciemności" w ten sposób?

U nietoperzy mechanizm ten zbadano najwcześniej. Jednak dość szybko okazało się, że nie tylko one korzystają z echolokacji. Korzystają z niej także delfiny, chociaż emitują one z inne częstotliwości dźwięków.

Echolokacja
© creativenature.nl - stock.adobe.com

Nie każdy wie, że wiele ryjówek, ssaków owadożernych, obecnych także w Polsce, również korzysta z echolokacji w orientowaniu się w swoim środowisku życia.

Wśród ssaków zatem znajdziemy zwierzęta w powietrzu, wodzie i pod ziemią, które dzięki rejestrowaniu i interpretowaniu echa emitowanych dźwięków potrafią unikać wrogów, przeszkód i zdobywać pokarm w zupełnych ciemnościach lub w mętnej wodzie.

A co z ptakami? Tutaj echolokacja to wielka rzadkość. Tylko nieliczne ptaki korzystają z echolokacji. Są to niektóre jerzyki (salangany) i tłuszczak - jedyny przedstawiciel rzędu tłuszczaków z Ameryki Południowej, gnieżdżący się w jaskiniach i odżywiający się wyłącznie owocami. Co ciekawe, ptaki wykorzystują zakres słyszalny dźwięków do echolokacji.

Warto dodać, że niektóre ryby korzystają ze zjawiska podobnego do echolokacji, używając do tego celu narządów, wytwarzających impulsy elektryczne. To tak zwana elektrolokacja.

Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary.