PL

Ryjówka aksamitna, sorek

Ryjówka aksamitna, sorek (Sorex araneus) to ssak owadożerny z rodziny ryjówkowatych. Ubarwienie z wierzchu kasztanowe, zimą czarne. Spód jaśniejszy. Na ogonie włosy wyrastają w okółkach.

Ryjówka aksamitna, sorek (Sorex araneus)
© creativenature.nl - Fotolia.com

Sorek żyje w lasach, na łąkach. To gatunek europejski i azjatycki. W Polsce to ssak pospolity na nizinach i w górach.

Sorki linieją dwukrotnie w ciągu roku. Gniazdują pod ziemią. Są aktywne całą dobę. Ryjówki aksamitne żyją maksymalnie 14 miesięcy, jednak zwykle tylko 8 miesięcy.

Ryjówka aksamitna dorasta do 4,5-8,3 cm długości ciała, a ogon ma do 4,8 długości. Ciężar ciała wynosi 6-16 g. Sezonowo zmienia się u ryjówek aksamitnych kształt czaszki, która spłaszcza się latem i jesienią. Wiosną wzrasta wysokość puszki mózgowej, która wtedy się powiększa. Jest to rzadkie w świecie zwierząt zjawisko Dehnela. Zęby są pigmentowane.

Poluje na owady, które stanowią aż 90% jego diety. Zjada też małe żaby, oseski małych ssaków, wije i ślimaki. Zwierzę to pochłania dziennie równoważność wagową 150% masy swojego ciała. Bez pożywienia ryjówka aksamitna umiera już po 10 godzinach!

Okres rozrodczy przypada na czas od marca do września. Samica po 20-dniowej ciąży rodzi 1-9 młodych. W ciągu roku wyprowadza 2-3 mioty.