Ssaki Polski

W Polsce żyje niewiele ponad 100 gatunków ssaków. Oto wykaz wszystkich przedstawicieli gatunków ssaków żyjących w naszym kraju, a których opisy znajdują się w niniejszym serwisie:

Spis treści

Oto wykaz wszystkich przedstawicieli gatunków ssaków żyjących w naszym kraju, o których piszemy w naszym portalu, w podziale na rzędy i rodziny:

Gromada: Ssaki (Mammalia)

Rząd: Parzystokopytne (Artiodactyla)

DzikDzik

Dzik jest dużym ssakiem z rodziny świniowatych, pospolitym w Polsce. Jest uważany za przodka świni domowej. Żyje głównie w lasach i na stepach. Nierzadko można spotkać dzika blisko osiedli ludzkich.

Świnia domowaŚwinia domowa

Świnia domowa to hodowany na całym świecie ssak z rodziny świniowatych, pochodzący od dzika. Udomowienie przebiegało w różnych rejonach świata. W Azji udomowienie nastąpiło 6000-7000 lat temu. Wyróżniamy wiele ras świni domowej.

DanielDaniel

Daniel to rodzimy, piękny ssak z rodziny jeleniowatych, zamieszkujący obszary nizinne, niezbyt gęste lasy liściaste poprzecinane łąkami i polami uprawnymi. Żyje w stadach. Stare samce czasem żyją samotnie. Byki w okresie godowym staczają walki.

Jeleń wschodni, sikaJeleń wschodni, sika

Jeleń wschodni, sika (Cervus nippon) to gatunek parzystokopytnego ssaka z rodziny jeleniowatych, obecny również w Polsce. Jest podobny do jelenia szlachetnego ale ma dużo mniejsze rozmiary. Dymorfizm płciowy jest wyraźny.

Jeleń, jeleń szlachetnyJeleń, jeleń szlachetny

Jeleń, zwany też szlachetnym, to piękny ssak łowny, występujący także w naszym kraju. Ciało pokryte brązowym futrem latem, szarym zimą. Kark i brzuch u samców nieco ciemniejszy. Na zadzie znajduje się jasna plama

ŁośŁoś

Łoś to największy ssak z rodziny jeleniowatych, występujący w Polsce. Ma łopatowate lub konarowate poroże. Jego ulubionym środowiskiem są lasy z torfowiskami i trzęsawiskami, bagnami, jeziorami.

SarnaSarna

Sarna to często spotykany w Polsce ssak łowny zamieszkujący nasze pola, łąki i lasy. W Polsce ssak łowny. Samica (koza, siuta) jest mniejsza od samca. Samiec (kozioł) ma niewielkie poroże.

Bydło domoweBydło domowe

Bydło domowe to udomowiony duży ssak z rodziny krętorogich, którego przodkiem był tur. Wśród bydła domowego można wyróżnić wiele ras. Ubarwienie bydła domowego jest różne: płowe, czarne, rude, kawowe, białe, łaciate. Krowy mleczne mają mocno rozbudowaną ty

Koza domowaKoza domowa

Koza domowa to domowe zwierzę należącym do rodziny krętorogich. Przodkiem kozy domowej jest koza bezoarowa. Szacuje się, że koza została udomowiona jeszcze przed rozwojem rolnictwa w okresie neolitu na Bliskim Wschodzie. Samiec kozy nazywany jest capem.

KozicaKozica

Kozica to rodzimy ssak z rodziny krętorogich, którego można spotkać w Tatrach. Nogi przystosowane do poruszania się po stromych skałach, pod kopytami znajdują się elastyczne, wgłębione zgrubienia.

MuflonMuflon

Muflon to gatunek ssaka z rodziny krętorogich blisko spokrewniony z owcą. Samce mają długie, ślimakowo zakręcone rogi. Aklimatyzował się w wielu okolicach Europy, w tym w Polsce (Sudety i Góry Świętokrzyskie), gdzie wprowadzono go w 1902 roku.

Owca domowaOwca domowa

Owca to zwierzę domowe z rodziny krętorogich, pochodzące od owcy dzikiej. Uzyskano wiele ras. Hodowane na całym świecie. Udomowienie owcy nastąpiło około 6-8 tysięcy lat p.n.e. w zachodniej Azji. Początkowo hodowano owce dla mięsa i skóry

ŻubrŻubr

Żubr jest największym europejskim ssakiem żyjącym dziko. Jest blisko spokrewniony z amerykańskim bizonem. Przed pierwszą wojną światową żubry żyły tylko w Puszczy Białowieskiej.

Rząd: Nieparzystokopytne (Perissodactyla)

Koń domowyKoń domowy

Koń domowy to ssak z rodziny koniowatych o wydłużonej głowie, długich, cienkich kończynach, długim ogonie z włosia, grzywą na karku i czole. Istnieje wiele ras koni. Koń domowy pochodzi od tarpana. Został udomowiony około 5000 lat temu w Azji. Konie wykorz

TarpanTarpan

Wymarły przodek konia domowego. Tarpany trzymano w zwierzyńcach, były bardzo cenione. Próby restytucji doprowadziły do uzyskania konia wykazującego cechy tarpana, żyjącego półdziko do dziś w rezerwacie niedaleko Popielna.

Rząd: Drapieżne (Carnivora)

JenotJenot

Jenot (kunops, junat) to drapieżnik z rodziny psów, występujący również na terenie naszego kraju. Ma ciało pokryte gęstym, puszystym futrem a na grzbiecie czarną pręgę.

LisLis

Lis to pospolity w Polsce drapieżnik o wydłużonym tułowiu i pysku, puszystym ogonie. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zarażać inne zwierzęta oraz człowieka. Lis jest zwierzęciem łownym. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zar

Pies domowyPies domowy

Pies domowy to najwcześniej udomowione przez człowieka zwierzę. Znamy aż 300 różnych ras psa domowego. Jest aktywny w dzień. Łatwo się oswaja i przywiązuje do człowieka. Bardzo szybko biega, dobrze pływa.

WilkWilk

Wilk to największy przedstawiciel rodziny psów, obecny także w naszym kraju. Jest szybkim i wytrwałym biegaczem. Jest aktywny nocą, ale czasem poluje też w dzień. Koczuje. Tylko w okresie rozrodu pozostaje dłużej w jednym miejscu. Zimą tworzą stada.

Kot domowyKot domowy

Kot domowy wywodzi się od kota nubijskiego. Został udomowiony prawdopodobnie 2000 lat p.n.e. w Egipcie. Istnieje wiele ras różniących się znacznie wyglądem. Porusza się na palcach. Bardzo zwinnie skacze, wspina się po drzewach, biega na krótkich dystansach

RyśRyś

Ryś jest jednym z dwóch żyjących w Polsce dzikich kotów. Jest zwierzęciem zagrożonym wyginięciem. Jest to kot, prowadzący nocny tryb życia. Unika towarzystwa człowieka. Jest samotnikiem.

ŻbikŻbik

Ssak z rodziny kotów, bardzo przypominający kota domowego ale większy od niego. Prawdopodobnie wszystkie osobniki europejskie to krzyżówka z kotem domowym. Jest koczującym samotnikiem. Aktywny w nocy.

Borsuk, jaźwiecBorsuk, jaźwiec

Borsuk (jaźwiec) to ssak z rodziny łasicowatych, największy przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Aktywny o zmierzchu i nocą. Dzień spędza w norach wykopanych przez siebie. Nory tworzą duży system korytarzy.

GronostajGronostaj

Gronostaj to drapieżnik z rodziny łasicowatych, którego można spotkać w Polsce. Z wyglądu przypomina łasicę, ale jest od niej większy i ma dłuższy ogon. To rzadkie u nas zwierzę.

Kuna domowa, kamionkaKuna domowa, kamionka

Kuna domowa, kamionka (Martes foina) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny łasicowatych, blisko spokrewniony z kuną leśną. Futro jest brązowe, złożone z włosów ościstych i wełnistych.

Kuna leśna, tumakKuna leśna, tumak

Kuna leśna to drapieżnik z rodziny łasicowatych występujący także na terenie Polski. Ma wydłużone, gibkie ciało z krótkimi kończynami. Pysk wydłużony, duże uszy i oczy. Potrafi częściowo chować pazury.

ŁasicaŁasica

Łasica,zwana łaską, to ssak rodzimy z rodziny łasicowatych o silnie wydłużonym ciele, niezwykle gibkim. W Polsce pod ochroną. Łasica ma silnie wydłużone ciało, niezwykle gibkie, bardzo krótkie kończyny, których stopy są owłosione.

Norka amerykańskaNorka amerykańska

Ssak z rodziny łasicowatych. Ze względu na cenne futro jest hodowana na całym świecie, także w Polsce. W Polsce pojawia się zdziczała forma norki amerykańskiej hodowlanej. W naturze występuje prawie w całej Ameryce Północnej.

Norka europejskaNorka europejska

Norka europejska to ssak z rodziny łasicowatych o smukłej budowie ciała. Futro ma kolor rudo-brązowy. Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Niegdyś liczna w Polsce. Wytępiono ją i prawdopodobnie nie występuje już na terenie naszego kraju.

Tchórz stepowyTchórz stepowy

Tchórz stepowy (Mustela eversmanii) to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych, podobny do tchórza zwyczajnego, od którego odróżnia go jaśniejsze ubarwienie sierści, żółtawe boki i jasno ubarwiona nasada ogona.

Tchórz, tchórz zwyczajnyTchórz, tchórz zwyczajny

Tchórz to rodzimy drapieżnik z rodziny łasicowatych. Jego odmiana to fretka. Ma wydłużoną budowę ciała, krótkie kończyny, okrągłą głowę z zaokrąglonymi uszami i puszysty ogon.

WydraWydra

Wydra to świetnie pływający i nurkujący ssak z rodziny łasicowatych o wesołym usposobieniu. Można ją spotkać w Polsce. Żyje samotnie, w pary łączy się wyłącznie w okresie godowym. Gdy nurkuje zamyka szczelnie otwory nosowe i uszne.

Szop praczSzop pracz

Szop pracz to amerykański drapieżnik z rodziny szopowatych. Jest cennym zwierzęciem futerkowym. Jako jedyne zwierzę przed spożyciem pokarmu płucze go w wodzie. Aktywny nocą. Dobrze wspina się na drzewa, bardzo dobrze pływa.

Niedźwiedź brunatnyNiedźwiedź brunatny

Jedyny przedstawiciel niedźwiedzi żyjący w Polsce - niedźwiedź brunatny. Żyje w na południu kraju w górach. Zaniepokojony może być groźny dla człowieka. Zwykle aktywny głównie w nocy. Dużo wędruje za pokarmem. Dobrze pływa i wspina się po zboczach.

Rząd: Owadożerne (Insectivora)

Jeż wschodniJeż wschodni

Jeż wschodni to rodzimy gatunek ssaka z rodziny owadożernych, którego ciało pokryte jest kolcami.

Jeż zachodni, jeż europejskiJeż zachodni, jeż europejski

Jeż zachodni, jeż europejski (Erinaceus europaeus) to gatunek owadożernego ssaka z rodziny jeżowatych. To nasz największy jeż. Z wierzchu ciało jeża pokryte jest kolcami. Ich ubarwienie jest żółtawe z ciemną przepaską mniej więcej w środku.

Kret europejskiKret europejski

Kret to ssak o czarnym, aksamitnym futerku. Kopie rozległe korytarze pod ziemią.

Ryjówka aksamitna, sorekRyjówka aksamitna, sorek

Ryjówka aksamitna, sorek (Sorex araneus) to ssak owadożerny z rodziny ryjówkowatych. Ubarwienie z wierzchu kasztanowe, zimą czarne. Spód jaśniejszy. Na ogonie włosy wyrastają w okółkach.

Ryjówka malutkaRyjówka malutka

Ryjówka malutka (Sorex minutus) to gatunek owadożernego ssaka z rodziny ryjówkowatych, najmniejszy krajowy przedstawiciel rodziny. Futerko latem ma brązowy kolor z szarym odcieniem, zimą ubarwienie jest czarne.

Ryjówka średniaRyjówka średnia

Ryjówka średnia, zwana także ryjówką białowieską, to rodzimy gatunek ssaka z rodziny ryjówkowatych. Ma dużą głowę w stosunku do wielkości całego ciała, która zakończona jest charakterystycznym ryjkiem.

Rzęsorek rzeczekRzęsorek rzeczek

Rzęsorek rzeczek to największy przedstawiciel ryjówkowatych w Polsce. To jadowity gatunek ssaka. Jad jest zawarty w ślinie rzęsorka. Rzęsorek rzeczek to jedyny polski przedstawiciel ryjówkowatych, który poluje pod wodą.

Zębiełek białawyZębiełek białawy

Zębiełek białawy (Crocidura leucodon) to gatunek ssaka z rodziny ryjówkowatych. Ubarwienie szarobrązowe z wierzchu, jasne od spodu. Głowa jest ostro zakończona ryjkiem. Na ogonie widoczne są szarawe włosy.

Zębiełek karliczekZębiełek karliczek

Zębiełek karliczek (Crocidura suaveolens) to ssak z rodziny ryjówkowatych, jeden z najmniejszych naszych ssaków, podobny do zębiełka białawego. Ma zmienne ubarwienie. Nie ma wyraźnej granicy w ubarwieniu wierzchu ciała i spodu.

Rząd: Zajęczaki (Lagomorpha)

Królik dziki, królik europejskiKrólik dziki, królik europejski

Królik to ssak z rodziny zającowatych, mniejszy od zająca, spotykany na całym świecie, udomowiony 2000 lat temu i hodowany przez człowieka do dziś. Znamy ponad 100 różnych ras.

Zając bielakZając bielak

Zając bielak to rzadko występujący w Polsce przedstawiciel zającowatych, który zimą ma piękne, śnieżnobiałe futro, za wyjątkiem krańców uszu. Jest aktywny nocą.

Zając szarakZając szarak

Zając szarak jest jednym z największych przedstawicieli zającowatych. Jest pospolity w naszym kraju. Ma bardzo duże i silne nogi oraz serce. Bardzo szybko biega.

Rząd: Gryzonie (Rodentia)

Suseł moręgowanySuseł moręgowany

Suseł moręgowany to gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Ma charakterystyczny, pestkowaty kształt oczu. Bardzo nieliczny w Polsce. Gatunek ten jest narażony na wymarcie.

Suseł perełkowanySuseł perełkowany

Suseł perełkowany to gryzoń z rodziny wiewiórkowatych o grzbiecie pokrytym futrem z charakterystycznymi plamkami. Czasem podczas żniw przebywa na polach, gdzie czyni szkody.

ŚwistakŚwistak

Świstak to dość duży gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Jest objęty ochroną. Żyje wysoko w górach na halach. W Tatrach świstaki można spotkać w okolicy Morskiego Oka, Doliny Pięciu Stawów, Hali Gąsienicowej

Wiewiórka pospolitaWiewiórka pospolita

Gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Występuje odmianie barwnej rudej i czarnej. Na końcach uszu pędzelki. Ogon to gęsta kita. Doskonale wspina się po drzewach, na ziemi porusza się skacząc. Jest aktywna w dzień, noc spędza w dziupli.

BadylarkaBadylarka

Badylarka, jeden z najmniejszych polskich ssaków, to gryzoń z rodziny myszowatych. Potrafi wyrządzić spore szkody w uprawach. Zjada głównie nasiona, wiosną zielone części roślin, zjada też owady.

Mysz domowaMysz domowa

Mysz domowa to gryzoń z rodziny myszowatych, który towarzyszy człowiekowi na całym świecie. Futerko szare z żółtym odcieniem, od spodu futerko jest dużo jaśniejsze. Mysz ma długie wąsy.

Mysz leśnaMysz leśna

Mysz leśna to gryzoń z rodziny myszowatych. Na piersi znajduje się widoczna żółta plamka. Czasem wyrządza szkody w szkółkach leśnych. To największa mysz występująca w Polsce.

Mysz polnaMysz polna

Mysz polna to gryzoń z rodziny myszowatych. Cechą charakterystyczną jest biegnąca wzdłuż grzbietu ciemna smuga. Zamieszkuje pola i łąki. Zimą przebywa w stogach siana i stodołach.

Mysz zaroślowaMysz zaroślowa

Mysz zaroslowa jest mniejsza od myszy leśnej i bardzo do niej podobna. Na piersiach widoczna żółta plamka. Zjada nasiona drzew i traw, owady. Rozgryza orzechy i zjada zawartość.

Mysz zielna, mysz małooka, myszarka zielnaMysz zielna, mysz małooka, myszarka zielna

Mysz zielna, mysz małooka, myszarka zielna (Apodemus uralensis) to ssak z rodziny myszowatych, podobny do myszy zaroślowej. Ogon nie jest owłosiony. Ubarwienie szarobrunatne. W Polsce występuje na południu kraju.

Szczur śniadySzczur śniady

Szczur śniady to gryzoń z rodziny myszowatych o zmiennym ubarwieniu. Wierzch czarny, spód jasny, warstwy te wyraźnie oddzielone. Jest powszechnie tępionym szkodnikiem. Występuje na całym świecie, w Polsce głównie na zachodzie kraju.

Szczur wędrownySzczur wędrowny

Szczur wędrowny to gryzoń z rodziny myszowatych. Ubarwienie brunatnoszare z żółtym odcieniem, strona brzuszna jaśniejsza. Ma długi, nieowłosiony ogon. Jest wielkim szkodnikiem. Służy jako zwierzę doświadczalne.

Bóbr europejskiBóbr europejski

Bóbr to największy z europejskich (w tym polskich) gryzoni, przedstawiciel rodziny bobrów. Jest pod całkowitą ochroną. Jest to zwierzę ziemnowodne. Świetnie pływa i nurkuje.

KoszatkaKoszatka

Koszatka (Dryomys nitedula) to gatunek ssaka z rodziny popielicowatych. Ciało z wierzchu ma popielatą lub rudą barwę. Od spodu jest żółtawe. Przez bok głowy od nosa do uszu biegnie ciemna pręga. Ogon owłosiony, ale nie tworzy gęstej kity.

OrzesznicaOrzesznica

Mały gryzoń z rodziny popielicowatych. Ma rude futerko od strony grzbietowej, brzuszna część jest biała. Ma owłosiony ogon, ale nie ma kity. To najmniejszy przedstawiciel popielicowatych w Polsce.

Popielica, plichPopielica, plich

Popielica, nazywana też plichem, to gryzoń z rodziny popielicowatych występujący również w naszym kraju. To największy gatunek popielicowatych w Polsce. W Polsce popielica jest chroniona.

ŻołędnicaŻołędnica

Żołędnca to rodzimy ssak z rodziny popielicowatych o pięknym ubarwieniu futerka. Ma puszysty ogon, zakończony kitą. To drugi co do wielkości gryzoń z rodziny popielicowatych w Polsce.

Karczownik, polnik ziemnowodny, szczur wodnyKarczownik, polnik ziemnowodny, szczur wodny

Karczownik, zwany także szczurem wodnym lub polnikiem ziemnowodnym to gryzoń z rodziny nornikowatych spotykany także w Polsce. Jest szkodnikiem upraw. Karczownik kopie głębokie nory.

Nornica rudaNornica ruda

Nornica ruda to ssak z rodziny nornikowatych o ciele pokrytym futerkiem o kolorze rudym na grzbiecie, przechodzącym w biały na spodzie. Jest szkodnikiem szkółek leśnych.

Nornik buryNornik bury

Nornik bury to ssak z rodziny nornikowatych. Ma ciało pokryte futerkiem szaro-brązowym z wierzchu i srebrzystym od strony brzusznej. Jest szkodnikiem upraw.

Nornik zwyczajny, polnikNornik zwyczajny, polnik

Nornik zwyczajny, polnik to gryzoń z rodziny nornikowatych, jeden z najliczniejszych europejskich ssaków i wielki ogrodowy szkodnik. Ma krępą budowę ciała, owłosione uszy, małe oczy, krótki ogon.

Piżmak, szczur piżmowyPiżmak, szczur piżmowy

Piżmak, zwany także piżmoszczurem albo szczurem piżmowym to ssak z rodziny nornikowatych. Ma nieowłosiony ogon, spłaszczony bocznie. Samiec posiada gruczoły zapachowe. Jest szkodnikiem.

Chomik europejskiChomik europejski

Chomik europejski to gryzoń występujący w Polsce Jest szkodnikiem upraw. Gromadzi duże zapasy żywności. Ziarna przenosi w charakterystycznych torbach policzkowych.

Smużka leśna, smużkaSmużka leśna, smużka

Smużka leśna, smużka (Sicista betulina) to gatunek gryzonia z rodziny skoczkowatych. Jest podobny do myszy polnej, od której odróżniają go większe uszy i silniej wydłużony pyszczek. Uszy krótkie, ciemne.

Rząd: Naczelne (Primates)

Człowiek rozumnyCzłowiek rozumny

Człowiek rozumny (Homo sapiens) czyli człowiek żyjący współcześnie, jest zaliczany do ssaków. Podstawowe cechy biologiczne człowieka to inteligencja, duży i zaawansowany w rozwoju mózg, kończyny górne nie pełniące roli lokomocyjnej, przeciwstawny kciuk, po

Rząd: Płetwonogie (Pinnipedia)

Foka obrączkowana, nerpaFoka obrączkowana, nerpa

Foka obrączkowana, zwana nerpą, to ssak z rodziny fok o ciele na grzbiecie ciemnym z plamami przypominającymi obrączki. Żyje pojedynczo. Gdy morze zamarza, dba o utrzymanie otworów oddechowych w lodzie. Jest zwierzęciem bardzo ostrożnym.

Foka pospolita, pies morskiFoka pospolita, pies morski

Foka pospolita, zwana psem morskim, to ssak z rodziny fok o zmiennym ubarwieniu, najczęściej żółtoszarym z szarymi lub brązowymi plamami. Nie odbywa dalekich wędrówek. Lubi wychodzić na piaszczysty lub kamienisty brzeg. Gromadzi się w stada, liczące do kil

Foka szaraFoka szara

Foka szara to ssak z rodziny fok występujący także w Polsce. Skóra jest szara z wierzchu, żółtawa od spodu. Żyje w stadach. Nie odbywa wędrówek, prowadzi osiadły tryb życia. Tworzy poligamiczne rodziny złożone z samca i kilku samic.

Rząd: Nietoperze (Chiroptera)

Borowiaczek, borowiec leśnyBorowiaczek, borowiec leśny

Borowiaczek (Nyctalus leisleri) to gatunek rzadki nietoperza z rodziny mroczkowatych, podobny do borowca wielkiego, choć jest od niego dwa razy mniejszy. Koziołek w kształcie grzybka.

Borowiec wielkiBorowiec wielki

Borowiec wielki to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych, którego można spotkać także w naszym kraju. Jest to jeden z największych polskich nietoperzy.

Gacek szaryGacek szary

Gacek szary to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych, występujący w Polsce. Cechą charakterystyczną są wielkie uszy.

Gacek wielkouch, gacek brunatnyGacek wielkouch, gacek brunatny

Gacek wielkouch to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych, występujący w Polsce. Ma bardzo duże uszy.

Karlik drobnyKarlik drobny

Karlik drobny (Pipistrellus pygmaeus) to mający status gatunku dopiero od 2000 roku ssak z rodziny mroczkowatych. Jest to najmniejszy nietoperz Europy i jednocześnie Polski. Jest bardzo podobny do karlika malutkiego.

Karlik malutkiKarlik malutki

Karlik malutki (Pipistrellus pipistrellus) to najmniejszy europejski nietoperz.

Karlik większyKarlik większy

Karlik większy (Pipistrellus nathusii) to nasz największy karlik. Ubarwienie z wierzchu brązowe z czerwonawym odcieniem w lecie, spód jaśniejszy. Uszy, błony lotne oraz pysk są ciemnobrunatne.

MopekMopek

Mopek to rodzimy nietoperz. Ma duże uszy z wycięciami, jest pokryty czarnym futerkiem, włosy na końcach białe. Ma bardzo mały pyszczek.

Mroczek posrebrzanyMroczek posrebrzany

Mroczek posrebrzany (Vespertilio murinus) to nietoperz z rodziny mroczkowatych, z charakterystycznymi, srebrzystymi końcówkami włosów na grzbietowej stronie ciała. Strona brzuszna jest jasna.

Mroczek pozłocistyMroczek pozłocisty

Mroczek pozłocisty (Eptesicus nilssonii) to nietoperz z rodziny mroczkowatych. Najbardziej charakterystyczne są złotawe zakończenia włosów na grzbiecie. Futro jest ciemnobrązowe. Skóra ciemna.

Mroczek późnyMroczek późny

Mroczek późny (Eptesicus serotinus) to dość duży nietoperz z rodziny mroczkowatych. To nasz jeden z najbardziej pospolitych nietoperzy. Grzbiet jest brązowy, spód jaśniejszy.

Nocek dużyNocek duży

Nocek duży to największy z naszych polskich nietoperzy.

Nocek NattereraNocek Natterera

Nocek Natterera (Myotis nattereri) to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych. Uszy dość duże, pysk wąski. Błona ogonowa jest zgrubiała i owłosiona na brzegach.

Nocek orzęsionyNocek orzęsiony

Nocek orzęsiony (Myotis emarginatus) to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych. Na grzbiecie futerko jest gęste, często zmierzwione, szarorude. Na zewnętrznej krawędzi ucha znajduje się wycięcie.

Nocek rudyNocek rudy

Nocek rudy, nocek nadwodny, nocek Daubentona (Myotis daubentonii) to gatunek nietoperza z rodziny mroczkowatych. Uszy krótkie. Błona lotna kończy się w połowie długości dość dużej stopy.

Nocek wąsatekNocek wąsatek

Nocek wąsatek (Myotis mystacinus) to nietoperz z rodziny mroczkowatych. Różnorodność umaszczenia i wielkości sprawia trudności w oznaczaniu gatunku. Nietoperz ten szczególnie jest podobny do nocka stepowego.

Podkowiec dużyPodkowiec duży

Podkowiec duży to jeden z większych europejskich nietoperzy, sporadycznie spotykany także w Polsce.

Podkowiec małyPodkowiec mały

Podkowiec mały to gatunek nietoperza z rodziny podkowcowatych, którego można spotkać także w Polsce.

Rząd: Trąbowce (Proboscidea)

MamutMamut

Mamut to wymarły ssak z rodziny słoniowatych. Od słonia odróżniało go owłosienie całego ciała, małe uszy oraz dłuższe, dochodzące do 4 m siekacze, zakręcone spiralnie.

Rząd: Walenie (Cetacea)

Białucha, wal białyBiałucha, wal biały

Białucha, zwana też walem białym, to waleń z rodziny narwalowatych, spotykany w Bałtyku. Żyje w małych stadach. Wydaje głośne dźwięki kiedy głowa jest nad wodą. Odbywa regularne wędrówki.

Butlonos, delfin butelkonosyButlonos, delfin butelkonosy

Butlonos, zwany też delfinem butelkonosym to przedstawiciel waleni z rodziny delfinowatych. Można go spotkać we wszystkich oceanach świata. Ma pysk wydłużony w dziób, przypominający butelkę - stąd nazwa delfina.

Delfin pręgobokiDelfin pręgoboki

Delfin pręgoboki (Stenella coeruleoalba) to ssak z rodziny delfinowatych, podobny do butlonosa. Głowa zakończona krótkim dziobem, Płetwy piersiowe są dość długie, wygięte ku tyłowi, ostro zakończone.

Delfin zwyczajny, delfin pospolityDelfin zwyczajny, delfin pospolity

Delfin zwyczajny, zwany też delfinem pospolitym to przedstawiciel waleni z rodziny delfinowatych. Można go spotkać we wszystkich oceanach świata, w tym w Bałtyku. Ma charakterystyczną smugę, biegnącą od oczu w kierunku nosa.

FinwalFinwal

Finwal (Balaenoptera physalus) to gatunek ssaka z rodziny wielorybów fałdowców. To po płetwalu błękitnym drugie co do wielkości zwierzę na Ziemi. Ma smukły i opływowy kształt ciała. Ma wysoką, zakrzywioną do tyłu płetwę grzbietową.

SejwalSejwal

Sejwal, płetwal czerniakowy (Balaenoptera borealis) to ssak morski z rodziny wielorybów fałdowców podobny do finwala. Ubarwienie szare lub brązowe, spód białawy. Fiszbin jest czarny.

MorświnMorświn

Morświn to rodzimy gatunek walenia z rodziny morświnów. Ma poziomo ustawioną płetwę ogonową. Na grzbiecie płetwa grzbietowa w kształcie trójkąta, płetwy piersiowe są krótkie i wąskie. Morświn ma tępo zakończoną głowę.