Ryjówka etruska

Ryjówka etruska (Suncus etruscus) to niewielkich rozmiarów ssak z rodziny ryjówkowatych, uchodzący za najmniejszego ssaka na świecie. Ciało jest pokryte rudawym z wierzchu i szarym futrem od spodu. W futrze widoczne dłuższe włosy.

Ryjówka etruska (Suncus etruscus)
© Dzięki uprzejmości ZOO we Wrocławiu

Ryjówka etruska występuje na Półwyspie Pirenejskim, Apenińskim i na Bałkanach, a także w północnej części Afryki oraz dość szeroko w Azji. Zasiedla zarośla, ogrody, sady, tereny skaliste.

To zwierzę o nocnej aktywności.

Długość ciała bez ogona tego ssaka wynosi 3,6-5,2 cm, a długość ogona 2,4-2,9 cm. Ciężar ciała to zaledwie 2-2,5 g.

To bardzo żarłoczny ssak. Potrafi zjeść dziennie 1,3-krotność masy swojego ciała. Podstawą jego diety są owady.

Gniazduje pośród korzeni, w skalnych szczelinach. Ciąża trwa 2-4 tygodnie. Samica rodzi zwykle 4-6 nagich młodych. Młode są ślepe.

Ryjówka etruska to najmniejszy ssak na świecie.