PL

Gronostaj

Gronostaj (Mustela erminea) to rodzimy drapieżnik z rodziny łasicowatych. Z wyglądu przypomina łasicę, ale jest od niej większy i ma dłuższy ogon. Latem sierść ma kolor brązowy z wierzchu i jaśniejszy od strony brzusznej, zimą ma białe futro z czarnym zakończeniem na ogonie. Nie występuje licznie w Polsce. Jest objęty ochroną gatunkową.

Gronostaj(Mustela erminea)
© mihailzhukov - Fotolia.com

Europa, Azja, północna Afryka, Ameryka Północna. W Polsce można go spotkać na terenie całego kraju. Skraje lasów liściastych i mieszanych, parków. Introdukowany na Nowej Zelandii. Pionowy zasięg występowania to 3000 m n.p.m.

Aktywny w nocy. Za dnia można go spotkać, gdy karmi młode. Poluje także w dzień.

Drobne ssaki, ptaki, gady, płazy, mięczaki, owady, ptasie jaja. Zjada też jagody. Zazwyczaj robi zapasy na zimę.

Okres rozrodczy przypada na luty-marzec. Ciąża trwa 70 dni. Samica rodzi zwykle 2-13 w gnieździe wyściełanym trawą, mchem, sierścią na przełomie kwietnia-maja. Młodymi opiekuje się samica i samiec. Samica troskliwie opiekuje się młodymi. Potrafi przenieść je w pyszczku nawet przez wodę.

Poluje na gryzonie w ich norach.

Futro zimowe z gronostajów jest elementem peleryny rektorów.