Najbardziej cuchnące ssaki świata

Człowiek nie ma dobrego węchu. Są jednak zwierzęta, które człowiek wyczuje po zapachu z odległości nawet kilkuset metrów.

Oto najbardziej cuchnące ssaki świata.

1. Piżmowiec syberyjski

Piżmowiec syberyjski (Moschus moschiferus) to ssak zaliczany niegdyś do jeleniowatych, dziś do rodziny piżmowcowatych. Podczas rui tego ssaka człowiek jest w stanie poczuć jego przykry zapach z odległości nawet kilkuset metrów. Samce wydzielają zimą piżmo dzięki gruczołom w specjalnym, owłosionym od środka woreczku z dwoma otworami. Woreczek ten znajduje się na brzuchu samca. Zapach piżma podnieca zarówno kozy jak i kozły. Ssak ten zamieszkuje centralną część Azji. Co ciekawe, piżmo to cenny składnik najlepszych perfum na świecie.

Piżmowiec syberyjski, piżmowiecPiżmowiec syberyjski, piżmowiec

To gatunek ssaka parzystokopytnego z rodziny piżmowców. Nie posiada poroża. U samców z górnej szczęki wystają ostre kły o długości nawet 10 cm.

2. Skunks

Skuns zwyczajny (Mephitis mephitis) jest nawet nazywany śmierdzielem. Przed atakiem ostrzega unosząc wysoko puszysty ogon i tupie nogami.  W razie zagrożenia wytryskuje z gruczołów zapachowych na dużą odległość bardzo cuchnącą ciecz, która dodatkowo drażni oczy. Ciecz ta ma bardzo trwały zapach.  Skunks może wystrzelić cuchnącą substancję na odległość 6 m. Człowiek wyczuje zapach skunksa już z odległości 1 km!

Skunks zwyczajny, śmierdzielSkunks zwyczajny, śmierdziel

Skunks zwyczajny to ssak z rodziny łasicowatych. Ma charakterystyczne dwa białe pasy wzdłuż grzbietu oraz pasek na głowie i puszysty ogon, którym ostrzega przed atakiem.

3. Zorilla

Zorilla to rodzaj ssaków z rodziny łasicowatych z Afryki, które przypominają amerykańskie skunksy zarówno z wyglądu jak i z zachowania. Zorille również strzelają z okolicy odbytu cuchnącą substancją i celują w oczy napastnika.

Zorilla libijskaZorilla libijska

Ictonyx libycus

Zorilla libijska  to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych, podobny nieco do skunksa. Ma czarno-białe futro, puszysty ogon.

Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary.