Łasicowate

Łasicowate, kunowate (Mustelidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 70 gatunków w 25 rodzajach. W Polsce żyje 10 gatunków z tej rodziny ssaków. Szczątki kopalne pochodzą od oligocenu.

Pod względem wyglądu są dość zróżnicowane. Ich ciało zwykle jest długie i gibkie, kończyny bardzo krótkie, 5-palczaste, stopochodne, wyposażone w pazury nie wciągane, głowa nieco wydłużona z wyraźnym pyszczkiem, zwykle dość długi ogon, uszy i oczy małe. U większości występują gruczoły zapachowe. Sierść jest zwykle krótka i jednobarwna, w plamy lub paski.

Arirania, wydra wielka, wydra olbrzymiaArirania, wydra wielka, wydra olbrzymia

Pteronura brasiliensis

Arirania, wydra wielka, wydra olbrzymia (Pteronura brasiliensis) to drapieżny ssak z rodziny łasicowatych. Ubarwienie ciała jest brązowe z białymi lub kremowymi plamami na piersi.

Borsucznik amerykańskiBorsucznik amerykański

Taxidea taxus

Borsucznik amerykański, borsuk amerykański (Taxidea taxus) to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych. Sierść rudo-szara. Głowa ciemniejsza, podobnie końcówki kończyn. Przez środek głowy biegnie biały pas.

Borsuk, jaźwiecBorsuk, jaźwiec PL

Meles meles

Borsuk (jaźwiec) to ssak z rodziny łasicowatych, największy przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Aktywny o zmierzchu i nocą. Dzień spędza w norach wykopanych przez siebie. Nory tworzą duży system korytarzy.

GronostajGronostaj PL

Mustela erminea

Gronostaj to drapieżnik z rodziny łasicowatych, którego można spotkać w Polsce. Z wyglądu przypomina łasicę, ale jest od niej większy i ma dłuższy ogon. To rzadkie u nas zwierzę.

Hirara amerykańskaHirara amerykańska

Eira barbara

Hirara amerykańska, hirara (Eira barbara) to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych. Ma wydłużoną, smukłą sylwetkę ciała, krótkie kończyny. Ubarwienie ciemnobrunatne, szarawe.

Kuna domowa, kamionkaKuna domowa, kamionka PL

Martes foina

Kuna domowa, kamionka (Martes foina) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny łasicowatych, blisko spokrewniony z kuną leśną. Futro jest brązowe, złożone z włosów ościstych i wełnistych.

Kuna japońskaKuna japońska

Martes melampus

Kuna japońska (Martes melampus) to ssak drapieżny z rodziny łasicowatych. Głowa jest biaława, reszta żółtawa, łapy ciemniejsze.

Kuna leśna, tumakKuna leśna, tumak PL

Martes martes

Kuna leśna to drapieżnik z rodziny łasicowatych występujący także na terenie Polski. Ma wydłużone, gibkie ciało z krótkimi kończynami. Pysk wydłużony, duże uszy i oczy. Potrafi częściowo chować pazury.

ŁasicaŁasica PL

Mustela nivalis

Łasica,zwana łaską, to ssak rodzimy z rodziny łasicowatych o silnie wydłużonym ciele, niezwykle gibkim. W Polsce pod ochroną. Łasica ma silnie wydłużone ciało, niezwykle gibkie, bardzo krótkie kończyny, których stopy są owłosione.

Norka amerykańskaNorka amerykańska PL

Mustela vison

Ssak z rodziny łasicowatych. Ze względu na cenne futro jest hodowana na całym świecie, także w Polsce. W Polsce pojawia się zdziczała forma norki amerykańskiej hodowlanej. W naturze występuje prawie w całej Ameryce Północnej.

Norka europejskaNorka europejska PL

Mustela lutreola

Norka europejska to ssak z rodziny łasicowatych o smukłej budowie ciała. Futro ma kolor rudo-brązowy. Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Niegdyś liczna w Polsce. Wytępiono ją i prawdopodobnie nie występuje już na terenie naszego kraju.

Perewiaska marmurkowaPerewiaska marmurkowa

Vormela peregusna

Perewiaska marmurkowa (Vormela peregusna) to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych, podobny nieco do tchórza. Ubarwienie głowy brązowe w białe plamy. Spód brązowy, wierzch żółtawy w brązowe plamy.

RatelRatel

Mellivora capensis

Drapieżnik z rodziny łasicowatych o charakterystycznym wyglądzie i ubarwieniu ciała, żyjący w Afryce i Azji. W poszukiwaniu miodu ratel współpracuje z ptakiem o nazwie miodowód, który nawołuje i prowadzi ratela do wyśledzonego gniazda pszczół.

RosomakRosomak

Gulo gulo

Rosomak to ssak z rodziny łasicowatych o ciele pokrytym gęstym futrem, na którym nie osiada szron. Mimo małych rozmiarów potrafi zabić duże zwierzę. Aktywny w dzień i w nocy, jednak co 4 godziny odpoczywa. Nie zapada w sen zimowy.

Skunks zwyczajny, śmierdzielSkunks zwyczajny, śmierdziel

Mephitis mephitis

Skunks zwyczajny, zwany śmierdzielem, to ssak z rodziny łasicowatych. Ma charakterystyczne dwa białe pasy wzdłuż grzbietu oraz pasek na głowie i puszysty ogon, którym ostrzega przed atakiem.

SobólSoból

Martes zibellina

Azjatycki ssak z rodziny łasicowatych o bardzo gęstym futrze o dużej zmienności barw. Ze względu na futro wytępiony w wielu rejonach świata. Aktywny w dzień i w nocy. W okresie dużych mrozów pozostaje w gnieździe przez kilka dni.

Tchórz stepowyTchórz stepowy PL

Mustela eversmanii

Tchórz stepowy (Mustela eversmanii) to gatunek ssaka z rodziny łasicowatych, podobny do tchórza zwyczajnego, od którego odróżnia go jaśniejsze ubarwienie sierści, żółtawe boki i jasno ubarwiona nasada ogona.

Tchórz, tchórz zwyczajnyTchórz, tchórz zwyczajny PL

Mustela putorius

Tchórz to rodzimy drapieżnik z rodziny łasicowatych. Jego odmiana to fretka. Ma wydłużoną budowę ciała, krótkie kończyny, okrągłą głowę z zaokrąglonymi uszami i puszysty ogon.

WydraWydra PL

Lutra lutra

Wydra to świetnie pływający i nurkujący ssak z rodziny łasicowatych o wesołym usposobieniu. Można ją spotkać w Polsce. Żyje samotnie, w pary łączy się wyłącznie w okresie godowym. Gdy nurkuje zamyka szczelnie otwory nosowe i uszne.

Wydra kanadyjskaWydra kanadyjska

Lontra canadensis

Wydra kanadyjska (Lontra canadensis) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny łasicowatych. Ma opływowy kształt ciała. Włosie jest lśniące, brązowe. Głowa jest mała, podobnie oczy.

Wydra morska, wydrozwierz, kałanWydra morska, wydrozwierz, kałan

Enhydra lutris

Wydra morska, zwana wydrozwierzem lub kałanem, to najbardziej związany ze środowiskiem wodnym przedstawiciel rzędu drapieżnych. Za utrzymanie ciepłoty ciała odpowiada futro, a nie warstwa tłuszczu.

• Aonyx capensis
  • Mustela tonkinensis
  • Neovison macrodon
  • Neovison vison
  • Poecilogale albinucha

Występują na całym świecie poza Australią i Antarktydą.

Prowadzą ziemny, częściowo nadrzewny lub ziemno-wodny tryb życia. Większość gatunków jest aktywna w nocy. Nierzadko kopia nory. Świetnie biegają i wspinają się po drzewach. W poszukiwaniu pokarmu odbywają dalekie wędrówki. Są samotnikami, żyją w parach lub tworzą stada.

Bardzo dobrze rozwinięty jest węch, wzrok i słuch.

Ciąża trwa od 39 do 65 dni (za wyjątkiem wydry kanadyjskiej). Zwykle młode w liczbie 1-13 rodzą się nagie i ślepe. U wielu gatunków ma miejsce ciąża przedłużona. Młode są zdolne do rozrodu po dwóch latach życia.

Głównym ich pokarmem jest mięso. Bywają wszystkożerne, w niektórych porach roku zjadają pokarm roślinny.

Wiele gatunków jest hodowanych przez ludzi dla cennego futra.

Borsuk, jaźwiec

Trwa sen zimowy borsuka

Rodzą się młode borsuki

Trwa okres aktywności życiowej borsuka

Gronostaj

Trwa ruja u gronostaja

Rodzą się młode gronostaje

Kuna domowa, kamionka

Kuna domowa odbywa gody.

Samica kamionki wydaje na świat potomstwo.

Kuna leśna, tumak

Trwa okres godowy u kuny leśnej

Rodzą się młode kuny leśnej

Łasica

Trwa okres rui u łasicy, aczkolwiek zdarza się także w innych okresach.

Zwykle o tej porze łasica rodzi młode (nie jest to reguła)

Perewiaska marmurkowa

Na świat przychodzą młode perewiaski marmurkowej.

Tchórz, tchórz zwyczajny