PL

Wydra

Wydra (Lutra lutra) to doskonale pływający i nurkujący ssak z rodziny łasicowatych o wesołym usposobieniu (jest skora do zabawy), zagrożony wyginięciem. Ma charakterystyczny opływowy kształt ciała, sierść jest natłuszczana wydzieliną gruczołów łojowych. Palce stóp ma połączone błoną pławną. Włosie jest lśniące, brązowe na grzbiecie, jaśniejsze od strony brzusznej. Gdy zwierzę nurkuje, specjalne fałdy skórne zatykają nozdrza i otwory słuchowe. Głowa jest mała, podobnie oczy.

Wydra(Lutra lutra)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Europa, Afryka i Azja. Zasiedla tereny w pobliżu zbiorników wodnych, które mają niedostępne, porośnięte gęstą roślinnością brzegi.

Żyje samotnie, w pary łączy się wyłącznie w okresie godowym. Gdy nurkuje zamyka szczelnie otwory nosowe i uszne. Buduje gniazda podziemne złożone z komory głównej, szybu wentylacyjnego i kilku wyjść, jedno z nich znajduje się pod wodą na głębokości 1 m. Wydra może przebywać pod wodą do 8 minut. Zimą wydra szuka przerębli w lodzie. Poluje wieczorem.

Wydra pływa tak szybko, że nie ma problemu z dogonieniem każdej ryby.

Prowadzi nocny i skryty tryb życia.

Wydra dorasta do 140 cm, w tym długość ogona wynosi nawet 50 cm. Ciężar ciała mieści się w granicach od 5 kg do 12 (15) kg. Bardzo trudno zaobserwować te zwierzęta. Bada się w zasadzie głównie ich tropy. Ma dobrze rozwinięty słuch, węch, dotyk i wzrok. Pod wodą kieruje się wzrokiem i dotykiem. Dzięki silnej akomodacji oka wydra widzi ostro pod wodą. Dotyk jest tak mocno wyczulony, że nawet ślepe osobniki są w stanie złapać ofiarę za pomocą tego zmysłu.

Zjada głównie ryby (50-98% pokarmu), ale także drobne ssaki, ptaki, żaby, owady, dżdżownice i mięczaki.

Okres godowy przypada zwykle na luty-marzec, zdarza się, że okres ten przypada na inny okres, wówczas ciąża wydłuża się tak, aby poród następował wczesnym maju i czerwcu.. Normalnie ciąża trwa 62 dni. Samica rodzi od dwóch do trzech młodych. Przez 10 tygodni nie wychodzą z nory. Dopiero wtedy uczą się pływać. Po roku czasu opuszczają rodziców. Stają się zdolne do rozrodu po dwóch latach.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wydra jest szczególnie wrażliwa na zanieczyszczenie środowiska, w jakim żyje. Wydry giną także pod kołami samochodów. Fragmentacja środowisk nie sprzyja gatunkowi. Wydra podlega ochronie (poza stawami rybnymi).