Rosomak

Rosomak (Gulo gulo) to ssak z rodziny łasicowatych. Ciało pokryte gęstym, długim futrem (na głowie jest krótsze). Kolor futra jest brązowoczarne z jasnymi plamami na bokach tułowia i w okolicy głowy. Samce są cięższe od samic. Łapy są szerokie, co umożliwia mu poruszanie się bez problemu po śniegu.

Rosomak (Gulo gulo)
© Corel Co.

Północna Europa i Azja oraz Ameryka Północna. Tereny leśne, najczęściej górskie, tundra i tajga.

Aktywny w dzień i w nocy, jednak co 4 godziny odpoczywa. Nie zapada w sen zimowy. Żyje samotnie na bardzo rozległym terytorium, na które dopuszcza 2-3 samice. Bardzo dobrze się wspina po drzewach, ale robi to rzadko. Dobrze pływa, nie nurkuje. Rzadko biega. Przejawia zachowania terytorialne. Teren znaczy moczem. Jest wędrownikiem. Pokonuje duże odległości - nawet kilkaset kilometrów.

Wszystkożerny, jednak głównie zjada padlinę. Zimą poluje na ssaki, nawet łosie. Wiosną zjada jaja ptaków, które gnieżdżą się na ziemi, obgryzają młode gałązki, zjadają larwy os, jagody. Gromadzi jedzenie w spiżarniach, do których znosi mięso z odległości kilku kilometrów.

Okres godowy przypada na jesień i zimę. Samica wchodzi na teren samca, a po zapłodnieniu wraca na swoje terytorium. Samica rodzi od początku lutego lub w marcu 2-3 młode. Są ślepe. Po dwóch latach samica wypędza młode.

Mimo małych rozmiarów potrafi zabić łosia. Schodzą mu z drogi także takie zwierzęta jak niedźwiedź i wilk, prawdopodobnie ze względu na przykry zapach, jaki wydziela.

Eskimosi obszywają kaptury futrem rosomaka, gdyż nie osiada na nim szron na skutek wydychanej pary wodnej z ust.