PL

Kuna domowa, kamionka

Kuna domowa, kamionka (Martes foina) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny łasicowatych, blisko spokrewniony z kuną leśną. Futro jest brązowe, złożone z włosów ościstych i wełnistych. Jak wygląda kuna? Wierzch głowy i tułowia jest ciemny, boki jaśniejsze. Na szyi biała plama (rzadziej z żółtym nalotem), biegnąca w kierunku łap. Sylwetka kuny domowej jest szczupła, wydłużona. Kamionka ma długi i puszysty ogon (około połowy długości całego ciała).

Kuna domowa, kamionka (Martes foina)
© creativenature.nl - Fotolia.com

5 lat.
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Drapieżne (Carnivora)
Rodzina: Łasicowate (Mustelidae)

Kuna domowa występuje w Europie i Azji - od Portugalii po zachodnią część Chin. Nie występuje na Wyspach Brytyjskich, w Skandynawii i na północny Rosji. U nas kuna domowa jest obecna na terenie całego kraju. Pierwotnie to gatunek górski (do dziś w Azji). To gatunek synantropijny. Kamionka mieszka często w budynkach na ich strychach, lubi leżeć pod maską samochodu na ciepłym silniku. Można ją też spotkać w centrach miast. Występuje też na terenach rolniczych, na skrajach lasów, na terenach nadwodnych.

To ssak o aktywności nocnej. Młode są aktywne także za dnia. Podczas silnych mrozów kuny nie opuszczają schronienia. Zwierzę to bardzo dobrze wspina się na drzewa, chodzi po murach i gzymsach. Dobrze pływa. Rozkopuje kretowiska, nory gryzoni, gniazda trzmieli i os. Zimą kopie w śniegu. W poszukiwaniu pokarmu kuna może dziennie pokonać 5 km, a czasem dużo więcej. Kryjówka kuny może znajdować się w różnych szczelinach, norach, dziuplach, czy ptasich gniazdach. Zimą nierzadko kryjówka znajduje się w izolacji cieplnej budynków. Legowisko może mieć wymiary około 40 cm. To samotnik, który tylko w okresie rozrodu łączy się w pary. Kuna znaczy swój areał moczem i kałem. Samiec utrzymuje dużo większe terytorium niż samica. Długość życia wynosi około 5 lat.

Kuna leśna osiąga o 42 do 56 cm długości ciała i ciężar od 1 do 2,5 kg w przypadku samców i od 0,85 do 1,5 kg w przypadku samic.

Najczęściej ofiarami kun padają norniki i inne gryzonie, młode zające, ptaki, płazy, gady, owady. Zjadają też ptasie jaja, owoce.

Rozród odbywa się w lipcu. Samiec goni się z samicą, wydając przy tym głośne krzyki. Ciąża trwa 236-275 dni. Samica w marcu lub kwietniu rodzi 3-8 młodych, choć zazwyczaj jest to liczba 4-5. Młode otwierają oczy dopiero po miesiącu. Samica karmi młode mlekiem przez 45 dni. Młode stają się dojrzałe płciowo po 2 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce to gatunek łowny z wyznaczonym okresem polowań.

Dawna nazwa kuny to szopówka lub białoszyjka.

Jakie zwierzę buszuje w samochodzie?

To zwykle kuna domowa. Kuny domowe od niedawna mają w Europie zwyczaje przebywania pod maską samochodu, korzystając z ciepła silnika. Przy okazji lubią przegryzać przewody instalacji elektrycznej, gumowe elementy. Sam kilka razy znalazłem pod maską samochodu na silniku suchy chleb, kawałek mięsa, a raz nawet kompletny szkielet ryby. Jak się pozbyć kuny domowej z samochodu? Stosując środki wydzielające silny zapach drażniący kuny. Mogą to być specjalne środki w aerozolu, maści, kostki zapachowe. W ten sposób można najłatwiej odstraszyć to zwierzę.

Jak wyglądają odchody kuny domowej?

Odchody kuny domowej są wydłużone, spiralnie skręcone. Mają rozmiary 1 cm średnicy i 6-10 cm długości. Zawierając nierzadko pestki owoców.

Jakie odgłosy wydaje kuna?

Najczęściej są to hałasy związane z baraszkowaniem młodych na strychu. Podczas godów samiec i samica pokrzykują na dachach.