Piżmowce

Piżmowce (Moschidae) to rodzina ssaków parzystokopytnych blisko spokrewnione z kanczylami, do której zaliczamy 3 gatunki.

Samce mają ostre kły wystające z górnej szczęki.

Piżmowiec syberyjski, piżmowiecPiżmowiec syberyjski, piżmowiec

Moschus moschiferus

Piżmowiec syberyjski, piżmowiec (Moschus moschiferus) to gatunek ssaka parzystokopytnego z rodziny piżmowców. Nie posiada poroża. U samców z górnej szczęki wystają ostre kły o długości nawet 10 cm.

• Moschus anhuiensis
  • Moschus berezovskii
  • Moschus chrysogaster
  • Moschus cupreus
  • Moschus fuscus
  • Moschus leucogaster

To ssaki północnej części Azji. Młode mają cętki.

Ssaki te poruszają się jak króliki. Potrafią z gracją poruszać się w terenie górzystym i wspinać się na drzewa!

Osiągają niewielkie rozmiary ciała. Ich długość wynosi około 90 cm, wysokość 60 cm, a ciężar ciała nie przekracza zwykle 12 kg. Zwierzęta te na brzuchu mają gruczoł piżmowy, którego wydzielina pomaga w komunikacji między osobnikami. Piżmo było powodem trzebienia populacji tych zwierząt.

Piżmowce zjadają pokarm pochodzenia roślinnego, głównie pędy, porosty, trawę, owoce.

Piżmowiec syberyjski, piżmowiec: Okres godowy piżmowców.