Żółw czerwonolicy

Żółw czerwonolicy, żółw czerwonouchy (Trachemys scripta elegans) to podgatunek żółwia ozdobnego (Trachemys scripta). Jest to żółw zamieszkujący stawy, jeziora, bagna oraz spokojne rzeki o mulistym dnie i gęstej roślinności Ameryki Północnej. Po bokach głowy ma charakterystyczny czerwony pasek. Występuje dymorfizm płciowy. Samiec jest mniejszy od samicy, ma na przednich łapach długie pazury, ma dłuższy i węższy ogon.

Żółw czerwonolicy (Trachemys scripta elegans)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Ameryka Północna - tak;
Ameryka Południowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Żółw czerwonolicy - mapa występowania na świecie
Długość: 20 cm
Maksymalna długość życia
40 lat.
Podgatunki
Trachemys scripta elegans
Gromada: Gady (Reptilia)
Rząd: Żółwie (Testudines)
Rodzina: Żółwie słodkowodne, żółwie błotne (Emydidae)

Ameryka Północna: Stany Zjednoczone Ameryki, niegdyś Meksyk. Zasiedla stawy, jeziora, wolno płynące, zarośnięte rzeki z mulistym dnem. W Europie spotyka się formy zdziczałe, które uciekły z hodowli.

Żółw czerwonolicy jest aktywny w dzień. Większość czasu spędza w wodzie. Żeruje rano i późnym popołudniem. Zimą, gdy temperatura spada poniżej 10 °C zapada w sen zimowy, który trwa 5-6 miesięcy.

Jest wszystkożerny. Zjada ryby, owady, wodne rośliny, plankton i larwy owadów. Im żółw starszy, tym więcej pokarmu roślinnego znajduje się w jego diecie.

Okres godowy rozpoczyna się wiosną. Z początkiem lata samica szuka miejsca w pobliżu wody na brzegu na złożenie jaj. Składa je w liczbie 4-20 do wykopanego dołka, który następnie przykrywa ziemią. Czas inkubacji zależy od temperatury podłoża i trwa 103 dni przy temperaturze 26-30oC do 150 dni przy temperaturze 21oC. Po wykluciu młode żółwie szybko rosną i już po roku osiągają długość 6-7 cm. W kolejnych latach ich przyrost wynosi tylko 1,25 cm. Dojrzałość płciową samce osiągają po 2-5 latach, gdy długość karapaksu wynosi 8-10 cm, samice przy długości karapaksu 15-19,5 cm i wieku 3-8 lat.

W Polsce żółw ten jest uważany za gatunek inwazyjny, co oznacza, że wypuszczony na wolność może zagrozić rodzimej faunie i florze.

terrarium

Rodzaj terrarium i wyposażenie: Terrarium powinno być obszerne o wymiarach 5×2,5 długości pancerza. W terrarium musi się znajdować część wodna i lądowa. Nad lądem konieczny jest promiennik podczerwieni i ultrafioletu.

Inne warunki chowu: Latem wskazany jest chów na wybiegu na dworze.Jest to gatunek uznany za inwazyjny w Polsce.

Temperatura: Temperatura wody: 20-25°C.
Temperatura powietrza: 25-30°C.
Temperatura na wyspie ciepła: 35-40°C.

Wilgotność: Brak danych.

Pokarm: Gatunek ten jest wszystkożerny. Młode żółwie czerwonolice preferują pokarm mięsny, z czasem pokarm roślinny stanowi większą część ich diety.

Rozmnażanie: Przed przystąpieniem do rozrodu konieczne jest zimowanie. W sezonie do 5 zniesień. Inkubacja odbywa się w wilgotnym wermikulicie (minerał ilasty, który zwiększa swoją objętość pod wpływem podgrzewania). Rozwój zarodkowy w temperaturze 25-30°C trwa 60-100 dni. Płeć zależy od temperatury rozwoju zarodkowego. Im mniejsza, tym więcej samców się rozwija.

Ograniczenia prawne: Wymagana jest rejestracja; zwierzę jest wymienione w załączniku B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.