Logo Serwisu Media Nauka

Żółw czerwonolicy, żółw czerwonouchy
(Trachemys scripta elegans)

Żółw czerwonolicy, żółw czerwonouchy (Trachemys scripta elegans) to podgatunek żółwia ozdobnego (Trachemys scripta). Jest to żółw zamieszkujący stawy, jeziora, bagna oraz spokojne rzeki o mulistym dnie i gęstej roślinności Ameryki Północnej. Po bokach głowy ma charakterystyczny czerwony pasek. Występuje dymorfizm płciowy. Samiec jest mniejszy od samicy, ma na przednich łapach długie pazury, ma dłuższy i węższy ogon.

Żółw czerwonolicy, żółw czerwonouchy (Trachemys scripta elegans)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Nazwa gatunku
Żółw czerwonolicy, żółw czerwonouchy (Trachemys scripta elegans)
Nazwy obce
Ameryka Północna - tak;
Ameryka Południowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Żółw czerwonolicy, żółw czerwonouchy - mapa występowania na świecie
Długość: 20 cm
Maksymalna długość życia
40 lat.
Podgatunki
Trachemys scripta elegans
Gromada: Gady (Reptilia)
Rząd: Żółwie (Testudines)
Rodzina: Żółwie słodkowodne, żółwie błotne (Emydidae)

Ameryka Północna: Stany Zjednoczone Ameryki, niegdyś Meksyk. Zasiedla stawy, jeziora, wolno płynące, zarośnięte rzeki z mulistym dnem. W Europie spotyka się formy zdziczałe, które uciekły z hodowli.

Żółw czerwonolicy jest aktywny w dzień. Większość czasu spędza w wodzie. Żeruje rano i późnym popołudniem. Zimą, gdy temperatura spada poniżej 10 °C zapada w sen zimowy, który trwa 5-6 miesięcy.

Jest wszystkożerny. Zjada ryby, owady, wodne rośliny, plankton i larwy owadów. Im żółw starszy, tym więcej pokarmu roślinnego znajduje się w jego diecie.

Okres godowy rozpoczyna się wiosną. Z początkiem lata samica szuka miejsca w pobliżu wody na brzegu na złożenie jaj. Składa je w liczbie 4-20 do wykopanego dołka, który następnie przykrywa ziemią. Czas inkubacji zależy od temperatury podłoża i trwa 103 dni przy temperaturze 26-30oC do 150 dni przy temperaturze 21oC. Po wykluciu młode żółwie szybko rosną i już po roku osiągają długość 6-7 cm. W kolejnych latach ich przyrost wynosi tylko 1,25 cm. Dojrzałość płciową samce osiągają po 2-5 latach, gdy długość karapaksu wynosi 8-10 cm, samice przy długości karapaksu 15-19,5 cm i wieku 3-8 lat.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

W Polsce żółw ten jest uważany za gatunek inwazyjny, co oznacza, że wypuszczony na wolność może zagrozić rodzimej faunie i florze.

Zdjęcia i grafiki - galeria

terrarium

Rodzaj terrarium i wyposażenie: Terrarium powinno być obszerne o wymiarach 5×2,5 długości pancerza. W terrarium musi się znajdować część wodna i lądowa. Nad lądem konieczny jest promiennik podczerwieni i ultrafioletu.

Inne warunki chowu: Latem wskazany jest chów na wybiegu na dworze.Jest to gatunek uznany za inwazyjny w Polsce.

Temperatura: Temperatura wody: 20-25°C.
Temperatura powietrza: 25-30°C.
Temperatura na wyspie ciepła: 35-40°C.

Wilgotność: Brak danych.

Pokarm: Gatunek ten jest wszystkożerny. Młode żółwie czerwonolice preferują pokarm mięsny, z czasem pokarm roślinny stanowi większą część ich diety.

Rozmnażanie: Przed przystąpieniem do rozrodu konieczne jest zimowanie. W sezonie do 5 zniesień. Inkubacja odbywa się w wilgotnym wermikulicie (minerał ilasty, który zwiększa swoją objętość pod wpływem podgrzewania). Rozwój zarodkowy w temperaturze 25-30°C trwa 60-100 dni. Płeć zależy od temperatury rozwoju zarodkowego. Im mniejsza, tym więcej samców się rozwija.

Ograniczenia prawne: Wymagana jest rejestracja; zwierzę jest wymienione w załączniku B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.