PL

Babka bycza

Babka bycza, babka obła, babka okrągła (Neogobius melanostomus) to gatunek ryby okoniokształtnej z rodziny babek. Ubarwienie żółtobrązowe, zielonkawe z ciemnymi plamami po bokach. W okresie godów samiec staje się czarny, zaś na krótkiej płetwie grzbietowej pojawia się żółto obrzeżone oko. Ma wydłużone i krępe ciało, szeroki pysk. Występują dwie płetwy grzbietowe, z czego pierwsza dość krótka, z promieniami twardymi.

Babka bycza(Neogobius melanostomus)
© Geza Farkas - Fotolia.com

Gatunek występuje w zlewisku Morza Kaspijskiego i Czarnego. Babka ta została zawleczona do Europy i Ameryki Północnej w zbiornikach balastowych. Można ją u nas spotkać wzdłuż całego Bałtyku, w Wiśle i jeziorach. Występuje w wodach przybrzeżnych do głębokości 80 m.

Babka bycza trzyma się dna zbiorników. To agresywny gatunek. Przejawia zachowania terytorialne. Gatunek żyje 2-4 lata.

Długość ciała wynosi 15-25 cm, a ciężar ciała 50-300 g.

Poluje na bezkręgowce, zjada ikrę.

Trze się w kwietniu i maju. Do jednego gniazda ikrę może składać kilka samic. Złożenia pilnuje samiec.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek obcy i inwazyjny w Polsce.

Gatunek zanotowano w Polsce pierwszy raz niedawno, bo w 1996 roku.