PL

Babka mała

Babka mała (Pomatoschistus minutus) to ryba z rodziny babkowatych. Jej ciało jest w przekroju koliste, wydłużone, pokryte łuską ktenoidalną. Z boku ciała znajduje się pięć ciemnych plam. Ubarwienie jest brunatnopomarańczowe. Ma stosunkowo dużą głowę. Jak wszystkie babki ma płetwę ogonową zaokrągloną.

Babka mała(Pomatoschistus minutus)
© anton - Fotolia.com

Występuje w Atlantyku u wybrzeży Europy, w wodach płytkich. Można ją znaleźć także w Bałtyku. Zamieszkuje masowo piaszczyste dno morza. Latem pojawia się bliżej brzegu.

Jest rybą dość ruchliwą, co w przypadku babek stanowi wyjątek. Lubi zagrzebywać się w piachu.

W Bałtyku maksymalny rozmiar babki małej to 7 cm.

Odżywia się fauną denną i planktonem.

Tarło przypada na okres od marca do kwietnia. Samica składa ikrę do pustych muszli małżów. Samce przejawiają instynkt opiekuńczy nad ikrą. Młode uzyskują dojrzałość płciową w pierwszym roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Stanowi ważny składnik pokarmu wielu innych ryb. Ryba ta jest u nas objęta częściową ochroną gatunkową.

Jest pospolitą rybą. To najbardziej pospolita babka w Bałtyku.