Logo Serwisu Media Nauka

Ryby Polski

W Polsce żyje 120 gatunków ryb, z czego 82 gatunki to ryby słodkowodne. Aż 35% tych ryb to gatunki obce.

Oto wykaz wszystkich przedstawicieli gatunków ryb żyjących w naszym kraju, o których piszemy w naszym portalu, w podziale na gromady, rzędy i rodziny:

Gromada: Ryby kostnoszkieletowe (Osteichtyes)

Rząd: Karpiokształtne (Cypriniformes)

Rodzina: Karpiowate (Cyprinidae)

Amur białyAmur biały

Amur biały (Ctenopharyngodon idella) to gatunek ryby z rodziny karpiowatych.

Boleń pospolityBoleń pospolity

Boleń pospolity, rapa, rap (Aspius aspius, syn. Leuciscus aspius) to europejska ryba z rodziny karpiowatych o wąskim, długim ciele, spłaszczonym bocznie.

BrzanaBrzana

Brzana jest europejską rybą słodkowodną, dorastającą do 1 m długości.

CiosaCiosa

Ciosa (Pelecus cultratus) to ryba z rodziny karpiowatych o wydłużonym ciele, silnie bocznie spłaszczonym, o łukowato zakrzywionej linii brzucha i prostej linii grzbietu.

Czebaczek amurskiCzebaczek amurski

Czebaczek amurski (Pseudorasbora parva) to niewielka rybka z rodziny karpiowatych, występująca w naszych wodach jako gatunek inwazyjny.

JaźJaź

Jaź (Leuciscus idus) to ryba z rodziny karpiowatych, podobna do płoci.

Jelec pospolityJelec pospolity

Jelec pospolity, jelec europejski (Leuciscus leuciscus) to niewielka ryba z rodziny karpiowatych.

Karaś pospolityKaraś pospolity

Karaś pospolity (Carassius carassius) to jedna z najczęściej łowionych przez wędkarzy ryb w Polsce. Należy do rodziny karpiowatych.

Karaś srebrzystyKaraś srebrzysty

Karaś srebrzysty, japończyk (Carassius gibelio), czasem nazywany japońcem, to ryba z rodziny karpiowatych, bliski krewniak karasia złocistego.

KarpKarp

Karp to ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych, pierwsza udomowiona i najważniejszy gatunek hodowlany w naszym kraju.

Kiełb, kiełb krótkowąsyKiełb, kiełb krótkowąsy

Kiełb to pospolita ryba słodkowodna, żyjąca w polskich wodach.

KleńKleń

Kleń (Squalius cephalus) to ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych, z rodzaju jelców.

KrąpKrąp

Krąp (Blicca bjoerkna) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny karpiowatych. Ryba ta jest podobna do leszcza.

LeszczLeszcz

Leszcz (Abramis brama) to dość duża ryba z rodziny karpiowatych, pospolita w naszych wodach. Ryba ta ma bocznie spłaszczone ciało.

LinLin

Lin to ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych. Ciało tej ryby jest lekko bocznie spłaszczone, wydłużone. Łuski, pokrywające ciało, są drobne.

PłoćPłoć

Płoć, płotka (Rutilus rutilus) to niewielka ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych, jedna z najczęściej spotykanych w naszych wodach słodkich.

Sapa, klepiecSapa, klepiec

Sapa, klepiec (Ballerus sapa) to rodzima ryba z rodziny karpiowatych, krewniak leszcza. Ma krępe, bocznie spłaszczone, silnie wygrzbiecone ciało.

Strzebla potokowaStrzebla potokowa

Strzebla potokowa (Phoxinus phoxinus) to rodzimy, pospolity gatunek ryby z rodziny karpiowatych o wrzecionowatym, bocznie spłaszczonym ciele i zmiennym ubarwieniu.

Świnka pospolitaŚwinka pospolita

Świnka pospolita (Chondrostoma nasus) to ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych. Jest podobna do certy.

Tołpyga białaTołpyga biała

Tołpyga biała (Hypophthalmichthys molitrix) to gatunek ryby z rodziny karpiowatych, jedna z naszych największych ryb.

Tołpyga pstraTołpyga pstra

Tołpyga pstra (Hypophthalmichthys nobilis) to gatunek ryby z rodziny karpiowatych, mający spłaszczone bocznie i krępe ciało.

UklejaUkleja

Ukleja (Alburnus alburnus) to niewielka ryba z rodziny karpiowatych o dużym znaczeniu gospodarczym.

WzdręgaWzdręga

Wzdręga (Scardinius erythrophthalmus) to ryba słodkowodna z rodziny karpiowatych, zwana przez wędkarzy krasnopiórką, dość często mylona z płocią.

Rodzina: Piskorzowate (Cobitidae)

Koza pospolita, koza, kózkaKoza pospolita, koza, kózka

Koza pospolita, koza, kózka (Cobitis taenia) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny piskorzowatych o żółtawym, wydłużonym i spłaszczonym bocznie ciele.

PiskorzPiskorz

Piskorz (Misgurnus fossilis) to gatunek ryby z rodziny piskorzowatych, potrafiący oddychać powietrzem atmosferycznym.

Rząd: Łososiokształtne (Salmoniformes)

Rodzina: Łososiowate (Salmonidae)

Lipień pospolityLipień pospolity

Lipień (Thymallus thymallus) to rodzimy gatunek ryby z rodziny łososiowatych o charakterystycznej, wysokiej płetwie.

Łosoś atlantycki, łosoś szlachetnyŁosoś atlantycki, łosoś szlachetny

Łosoś atlantycki to to dość duża ryba drapieżna, żyjąca w dwóch środowiskach, wędrująca w górę rzek na okres tarła.

Pstrąg źródlanyPstrąg źródlany

Pstrąg źródlany (Salvelinus fontinalis) to osiadła odmiana pstrąga potokowego. Ryba ta należy do rodziny łososiowatych.

Rodzina: Stynki, stynkowate (Osmeridae)

StynkaStynka

Stynka (Osmerus eperlanus) to gatunek ryby z rodziny stynkowatych o wrzecionowatym, spłaszczonym bocznie ciele, pokrytym dużymi, bezbarwnymi łuskami.

Rodzina: Szczupakowate (Esocidae)

Szczupak, szczupak pospolitySzczupak, szczupak pospolity

Szczupak, szczupak pospolity (Esox lucius) to drapieżna ryba słodkowodna z rodziny szczupakowatych. Ma ciało wydłużone. Płetwa odbytowa i grzbietowa znajduje się niedaleko ogona.

Rząd: Okoniokształtne (Perciformes)

Rodzina: Okoniowate (Percidae)

JazgarzJazgarz

Jazgarz (Gymnocephalus cernua) to pospolita u nas ryba z rodziny okoniowatych o lekko spłaszczonym brzusznie ciele.

Okoń europejskiOkoń europejski

Okoń europejski (Perca fluviatilis) to dość pospolita w Polsce ryba drapieżna z rodziny okoniowatych.

SandaczSandacz

Sandacz (Sander lucioperca) to ryba z rodziny okoniowatych, z rzędu okoniokształtnych, większa od okonia europejskiego.

Rodzina: Bassowate (Centrarchidae)

Bass słonecznyBass słoneczny

Bass słoneczny, okonek słoneczny (Lepomis gibbosus) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny bassowatych, występujący w Polsce od początków XX wieku.

Bass wielkogębowyBass wielkogębowy

Bass wielkogebowy (Micropterus salmoides), nazywana niewłaściwie okoniopstrągiem to ryba z rodziny bassowatych.

Rodzina: Ostrobokowate (Carangidae)

Ostrobok pospolityOstrobok pospolity

Ostrobok pospolity (Trachurus trachurus) to gatunek ryby z rodziny ostrobokowatych o dużym znaczeniu gospodarczym.

Rodzina: Makrelowate (Scombridae)

Makrela atlantyckaMakrela atlantycka

Makrela atlantycka (Scomber scombrus) to gatunek ryby z rzędu okoniokształtnych i rodziny makrelowatych.

Rodzina: Dobijakowate (Ammodytidae)

TobiaszTobiasz

Tobiasz (Ammodytes tobianus) to ryba morska z rodziny dobijakowatych o bardzo mocno wydłużonym i spłaszczonym bocznie ciele.

Rodzina: Babkowate, babki (Gobiidae)

Babka czarnaBabka czarna

Babka czarna (Gobius niger) to ryba kostnoszkieletowa z rzędu okoniokształtnych, z rodziny babkowatych o zmiennym ubarwieniu ciała.

Babka małaBabka mała

Babka mała to niewielka ryba z rodziny babkowatych, spotykana w Bałtyku.

Rodzina: Labraksowate, moronowate (Moronidae)

LabraksLabraks

Labraks (Dicentrarchus labrax) to gatunek ryby z rodziny moronowatych (labraksowatych), zaliczany wcześniej do strzępielowatych.

Rząd: Ciernikokształtne (Gasterosteiformes)

Rodzina: Ciernikowate (Gasterosteidae)

CierniczekCierniczek

Cierniczek (Pungitius pungitius) to ryba z rodziny ciernikowatych, spotykana także w naszych wodach.

CiernikCiernik

Ciernik, kat, kolka (Gasterosteus aculeatus) to gatunek ryby z rodziny ciernikowatych, tworzący wiele różnych form.

PocierniecPocierniec

Pocierniec (Spinachia spinachia) to gatunek ryby, najwiekszej z rodziny ciernikowatych, która na grzbiecie, przed płetwą grzbietową ma 13-16 kolców.

Rząd: Śledziokształtne (Clupeiformes)

Rodzina: Śledziowate (Clupeidae)

AlozaAloza

Aloza (Alosa alosa) to ryba z rodziny śledziowatych, podobna do paprosza.

Szprot, sardynka norweskaSzprot, sardynka norweska

Szprot, sardynka norweska (Sprattus sprattus) to niewielka ryba morska z rodziny śledziowatych o dużym znaczeniu gospodarczym.

ŚledźŚledź

Śledź oceaniczny (Clupea harengus) to gatunek ryby z rodziny śledziowatych. Ciało tej niewielkiej ryby jest silnie wydłużone, wrzecionowate, pokryte dużymi łuskami.

Rodzina: Sardelowate (Engraulididae)

Sardela europejska, chamsaSardela europejska, chamsa

Sardela europejska, chamsa (Engraulis encrasicolus) to gatunek niewielkiej ryby z rodziny sardelowatych.

Rząd: Dorszokształtne (Gadiformes)

Rodzina: Dorszowate (Gadidae)

CzarniakCzarniak

Czarniak (Pollachius virens) to ryba morska z rodziny dorszowatych, krewniak rdzawca i witlinka. Ciało jest oliwkowe. Nazwa pochodzi od czarnej barwy wnętrza jamy gębowej.

Dorsz, wątłuszDorsz, wątłusz

Dorsz, wątłusz (Gadus morhua) to ryba z rodziny dorszowatych o ogromnym znaczeniu gospodarczym dla człowieka.

Miętus pospolity, miętusMiętus pospolity, miętus

Miętus pospolity, miętus (Lota lota) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny dorszowatych, jedyny z tej rodziny, który żyje w wodach słodkich..

Plamiak, łupaczPlamiak, łupacz

Plamiak, łupacz (Melanogrammus aeglefinus) to gatunek morskiej ryby z rodziny dorszowatych. Nad nasadą płetwy piersiowej znajduje się charakterystyczna, czarna plama.

Rząd: Płastugi, flądrokształtne, płastugokształtne, bokopływy (Pleuronectiformes)

Rodzina: Flądrowate (Pleuronectidae)

GładzicaGładzica

Gładzica (Pleuronectes platessa) to gatunek ryby morskiej z rodziny flądrowatych. Jej ciało jest silnie spłaszczone, owalne. Oczy są wyłupiaste i usadowione z prawej strony głowy.

StorniaStornia

Stornia (Platichthys flesus) to ryba kostnoszkieletowa z rodziny flądrowatych, występująca powszechnie w Bałtyku.

ZimnicaZimnica

Zimnica (Limanda limanda) to gatunek ryby z rodziny flądrowatych, pospolitej w Bałtyku.

Rodzina: Skarpiowate, turbotowate (Bothidae)

NagładNagład

Nagład (Scophthalmus rhombus) to gatunek flądry z rodziny skarpiowatych.

Turbot, skarpTurbot, skarp

Turbot, skarp (Scophthalmus maximus) to ryba z rodziny skarpiowatych. Ma, jak wszystkie flądry, silnie spłaszczone ciało.

Rodzina: Solowate, sole właściwe (Soleidae)

Sola, sola zwyczajna, podeszwicaSola, sola zwyczajna, podeszwica

Sola, sola zwyczajna, podeszwica (Solea solea) to płastuga z rodziny solowatych, jeden z większych przedstawicieli tej rodziny.

Rząd: Jesiotrokształtne (Acipenseriformes)

Rodzina: Jesiotrowate (Acipenseridae)

Jesiotr rosyjskiJesiotr rosyjski

Jesiotr rosyjski (Acipenser gueldenstaedtii) to gatunek ryby z rodziny jesiotrowatych. Ryba ta ma ciemny grzbiet, boki szare.

Sterlet, czeczugaSterlet, czeczuga

Sterlet, czeczuga (Acipenser ruthenus) to ryba z rodziny jesiotrowatych, co wyjątkowe u jesiotrów, jest słodkowodna.

Rząd: Węgorzokształtne (Anguilliformes)

Rodzina: Węgorzowate (Anguillidae)

WęgorzWęgorz

Węgorz, węgorz europejski (Anguilla anguilla) to ryba z rodziny węgorzowatych, przypominająca węża. Wydłużone i walcowate ciało, pokryte grubą warstwą śluzu, jest zielonobrązowe lub szarobrązowe, spód jest żółtawy lub srebrny.

Rząd: Sumokształtne (Siluriformes)

Rodzina: Zbrojnikowate, zbrojniki, kiryśniki (Loricariidae)

Zbrojnik lamparciZbrojnik lamparci

Zbrojnik lamparci (Pterygoplichthys gibbiceps) to gatunek ryby z rodziny zbrojnikowatych, należący do glonojadów.

Rodzina: Sumowate (Siluridae)

Sum pospolitySum pospolity

Sum pospolity, sum, sum europejski (Silurus glanis) to ryba słodkowodna z rodziny sumowatych, powszechnie uważana za króla polskich wód.

Rodzina: Sumikowate (Biometalurgia)

Sumik karłowaty, amerykański sumik karłowatySumik karłowaty, amerykański sumik karłowaty

Sumik karłowaty, amerykański sumik karłowaty (Ictalurus nebulosus) to gatunek ryby z rodziny sumikowatych.

Rząd: Belonokształtne (Beloniformes)

Rodzina: Belonowate (Belonidae)

Belona pospolita, belonaBelona pospolita, belona

Belona pospolita, belona (Belone belone) to ryba morska z rodziny belonowatych o silnie wydłużonym ciele.

Rząd: Skorpenokształtne (Scorpaeniformes)

Rodzina: Kurkowate (Triglidae)

Kurek czerwonyKurek czerwony

Kurek czerwony (Chelidonichthys lucerna) to gatunek ryby morskiej z rodziny kurkowatych. Ma od strony brzusznej spłaszczone ciało, silnie zwężające się w stronę ogona.

Rodzina: Głowaczowate (Cottidae)

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolityGłowacz białopłetwy, głowacz pospolity

Głowacz białopłetwy, głowacz pospolity (Cottus gobio) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny głowaczowatych o maczugowatym ciele pozbawionym łusek.

Kur diabełKur diabeł

Kur diabeł (Myoxocephalus scorpius) to gatunek ryby z rodziny głowaczowatych, jeden z większych przedstawicieli rodziny, o nagim ciele i maczugowatym kształcie.

Rodzina: Taszowate (Cyclopteridae)

Tasza, zając morskiTasza, zając morski

Tasza, zając morski (Cyclopterus lumpus) to ryba morska, należąca do rodziny taszowatych. Ma krępe, wysklepione, okrągłe i bardzo masywne ciało w kolorze szarym, pokryte różnymi wyrostkami, guzami kostnymi.