logo

Czy ryby śpią?

Czy ryby spią?
© simak - stock.adobe.com

Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jeśli tak, to jak śpią ryby? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?

Sen związany jest z regeneracją organizmu. Aby funkcjonować, organizm musi od czasu do czasu odpoczywać, wyłączyć się, zwyczajnie spać. Dotyczy to także ryb. Tak, ryby również śpią.

Ryby nie posiadają powiek więc nie zamykają oczu by spać. Nie "udają się do snu", ani nie przyjmują specjalnych pozycji podczas snu (ponoć bocja wspaniała jest tu wyjątkiem). Zatem jak ryba śpi?

Ryba zwykle podczas snu po prostu nieruchomieje. W zależności od gatunku można obserwować śpiące ryby całą grupą. Niektóre ryby wybierają okolice spoczynku blisko dna, inne lubią zaszyć się wpośród wodnych roślin, często też szukają kryjówek na noc. Większość gatunków śpi w nocy.

Niektóre ryby wytwarzają sobie na noc specyficzne "śpiwory". Niektóre papugoryby (na zdjęciu) na przykład, zanim zasną, wydzielają specjalną substancję z gruczołów na skórze. Substancja ta tworzy śluzową otoczkę, otwartą z dwóch stron, aby woda mogła przepływać. Ryba poświęca około pół godziny na wytworzenie tej otoczki i drugie tyle rano na jej pozbycie się.

Ryby zapadają też w sen na dłuższe okresy czasu, gdy na przykład pojawia się susza. W takim przypadku wiele gatunków zagrzebuje się głęboko w mule, wytwarza kokon i wpada w stan odrętwienia. Takim przykładem jest prapłetwiec abisyński.