Logo Serwisu Media Nauka

Indyki (Meleagrididae)

Indyki (Meleagrididae) to rodzina ptaków z rzędu kuraków. Rodzina ta liczy dziś 2 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce indyki nie występują w naturze. Indyk dziki został udomowiony i jest hodowany na całym świecie.

To duże i masywne ptaki. Głowa i duża część szyi nie są opierzone, skóra w tym miejscu jest czerwona i niebieska z licznymi brodawkami i koralami. Mają bardzo silne nogi. Wyraźnie jest zaznaczony dymorfizm płciowy. Samce są większe od samic. Są też bardziej jaskrawo ubarwione. Mają mocno rozwinięte korale i ostrogi na nogach. Upierzenie zwykle ciemne z pięknym, metalicznym połyskiem.

Indyk pawiIndyk pawi (Meleagris ocellata)

Indyk pawi (Meleagris ocellata) to gatunek ptaka z rodziny indyków. To duży i masywny ptak.

Indyk zwyczajny, indyk dzikiIndyk zwyczajny, indyk dziki (Meleagris gallopavo)

Jest to duży ptak, który jest przodkiem indyka domowego.

Nazwa rodziny
Indyki (Meleagrididae)
Ameryka Północna, Ameryka Środkowa.Indyki - mapa występowania na świecie
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Kuraki (Galliformes)
Rodzina: Indyki (Meleagrididae)
Długość ciała
Długość: 90-120 cm.
Masa ciała: 3-9 kg (do 18 kg w hodowlach).
Najmniejszy gatunek
Indyk pawi (Meleagris ocellata)
Największy gatunek
Hiena cętkowana, hiena plamista (Crocuta crocuta)

Zamieszkują lasy i ich obrzeża Ameryki Północnej i Środkowej.

Ptaki te potrafią szybko biegać i dobrze latać. Jednak niechętnie wzbijają się w powietrze. Nie są też wytrwałe w locie. Za dnia żerują na ziemi. Nocą chronią się na drzewach. Wydobywają charakterystyczne, bulgoczące odgłosy. Prowadzą koczowniczy tryb życia.

Ptaki te tworzą jednopłciowe grupy. Ptaki walczą w nich o pozycję w stadzie. Raz ustalona społeczność jest bardzo stabilna.

Są to ptaki poligamiczne. Samce odbywają efektowne toki. Puszą się, prezentują wachlarzowaty ogon, poruszają skrzydłami, prezentują korale i brodawki. Gniazda zakładają na ziemi. Są to zagłębienia w gruncie wysłane liśćmi. W jednym gnieździe dwie samice składają jaja. W jednym lęgu w roku zostaje złożonych do 15 jaj. Wysiadywanie trwa 28 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Samica opiekuje się nimi przez 2 tygodnie na ziemi. Po dwóch tygodniach młode chronią się na drzewach i nadal są pod opieką samicy. Przez pół roku rodzinne stado trzyma się razem.

Zjadają głównie pokarm pochodzenia roślinnego, głównie nasiona i jagody, a także żołędzie. Zjadają też drobne organizmy zwierzęce, głównie owady, choć indyk nie pogardzi też pająkami, ślimakami, jaszczurkami i wężami.

Ze względu na smaczne mięso ptaki te zostały w naturze bardzo przetrzebione już po przybyciu Europejczyków do Ameryki. Ptaki te znalazły się na skraju wymarcia. Programy ochrony spowodowały, że obecnie ptaki te stały się bardziej liczne w swoich środowiskach naturalnych. Na całym świecie prowadzi się hodowlę indyka domowego.

Zdjęcia i grafiki - galeria