logo

Kurowate

Bażantowate, kurowate (Phasianidae) to rodzina ptaków z rzędu kuraków (grzebiących). Rodzina ta liczy dziś 54 rodzajów i 205 gatunków, z czego w Polsce 7 gatunki ptaków dziko żyjące.

Zwykle samce są barwnie upierzone, z metalicznym połyskiem. Samice mają barwy ochronne. Często na głowie występują obszary nieupierzone, w postaci grzebienia, dzwonka, róży lub zausznika o różnych barwach.

Zasadniczo wyróżniamy cztery grupy kurowatych:

• przepióry,
  • przepiórki,
  • kuropatwy,
  • bażanty.

Trwa dyskusja nad utworzeniem z grupy przepiór odrębnej rodziny i klasyfikacją pozostałych grup.

Cietrzew (zwyczajny)
Cietrzew (zwyczajny) PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Lyrurus tetrix

Cietrzew to piękny ptak z rodziny kurowatych, nieliczny w Polsce, odbywający charakterystyczne toki. Nad oczami naga skóra tworzy czerwone, jaskrawe róże. Samica jest mniejsza i brunatna z wierzchu z czerwonawymi pręgami.

Głuszec (zwyczajny)
Głuszec (zwyczajny) PL Lęgowy Skrajnie nieliczny  !

Tetrao urogallus

Głuszec to piękny ptak z rodziny kurowatych, niegdyś liczny w całym kraju, dziś rzadko spotykany. Samiec ma czarne ubarwienie z brązowymi pręgami, grzbiet brunatny, ogon czarny z białymi plamami, pierś połyskiem, czerwone obrzeże oczu.

Jarząbek (zwyczajny)Jarząbek (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny  !

Tetrastes bonasia

To miejscami dość liczny w Polsce ptak z rodziny kurowatych, niegdyś cenny ptak łowny. Występuje w górach i na nizinach mazurskich oraz na północnym wschodzie kraju.

Kuropatwa (zwyczajna)Kuropatwa (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Perdix perdix

To niewielki ptak łowny, średnio liczny w naszym kraju, pierwotnie związany ze stepami, a dziś z terenami rolniczymi. W upierzeniu dominują brązy i odcienie szarości. Głowa na policzkach i gardle ma rudy odcień.

Przepiórka (zwyczajna)Przepiórka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Coturnix coturnix

To nasz najmniejszy ptak z rzędu grzebiących. Jest to też jedyny przedstawiciel tego rzędu ptaków, który podejmuje sezonowe wędrówki. Ma krępą sylwetkę ciała. W upierzeniu dominują brązy. Na prawie całym ciele występuje ciemne kreskowa

Argus malajski

Argusianus argus

Argus malajski (Argusianus argus) to gatunek dużego ptaka z rodziny bażantowatych. Głowa pozbawiona piór, niebieska z czarną czapeczką i małym czubem. Wierzch brązowy, drobno plamkowany.

BankiwaBankiwa

Gallus gallus

Kur bankiwa (Gallus gallus) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych, którego udomowioną formą jest kura domowa. Samiec - kogut, ma brązowe pióra na głowie, grzywie, szyi. Wierzch jest czerwonawy. Lotki i ogon są czarne

Bażant diamentowyBażant diamentowy

Chrysolophus amherstiae

Bażant diamentowy (Chrysolophus amherstiae) to ptak z rodziny bażantowatych. Samiec ma głowę zielonkawą, z czerwonym czubkiem. Wokół szyi srebrzysta kryza z piór o ciemnych brzegach. Został sprowadzony do Anglii w 1828 roku.

Bażant królewskiBażant królewski

Syrmaticus reevesii

Bażant królewski to jeden z największych bażantów, często hodowany jako ptak ozdobny. Samiec ma białą głowę z czarnym paskiem aż po kark. Pod okiem znajduje się biała plama, nad okiem - czerwona plama nieopierzona.

Bażant złocistyBażant złocisty

Chrysolophus pictus

Bażant złocisty (Chrysolophus pictus) to gatunek kuraka z rodziny bażantowatych. To bardzo kolory ptak. Samiec ma złocisty czub na głowie, pomarańczowy kołnierz ozdobiony ciemniejszymi paskami.

BezszponBezszpon

Rollulus rouloul

Puchoczub, zwany kuropatwą koroniastą, to przedstawiciel kurowatych z tropikalnych lasów południowej części Azji. Nogi również są czerwone. Upierzenie niebieskie, metalizujące. Samiec ma charakterystyczny czub. Samica nie ma czuba, upierzenie zielone, meta

Borowiak kanadyjski

Canachites canadensis

Borowiak kanadyjski (Canachites canadensis) to gatunek ptaka z rzędu kuraków. Ubarwienie szaro-białe, brązowawe, z czarnymi plamami. Gardło i pierś samca czarne. Nad okiem samca czerwone korale.

CieciornikCieciornik

Bonasa umbellus

Cieciornik (Bonasa umbellus) to gatunek ptaka z rodziny kurowatych, niegdyś głuszcowatych. Upierzenie beżowe, brązowawe. Ogon samca jest podobny po rozłożeniu do ogona głuszca.

Góropatwa arabskaGóropatwa arabska

Alectoris melanocephala

Góropatwa arabska (Alectoris melanocephala) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Upierzenie szaro-płowe, boki prążkowane. Od nasady dzioba przez oko biegnie czarny pas. Na szyi czarna obroża.

Góropatwa azjatyckaGóropatwa azjatycka

Alectoris chukar

Góropatwa azjatycka (Alectoris chukar) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Upierzenie płowe, boki prążkowane. Od czoła przez oko biegnie czarny pas, który przechodzi w obrożę. Z przodu jasny, żółtawy śliniak.

Góropatwa berberyjskaGóropatwa berberyjska

Alectoris barbara

Góropatwa berberyjska (Alectoris barbara) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Głowa szarawa z ciemnym wierzchem, brązową plamą za okiem i pomarańczowym obszarem wokół oka. Widoczna wyraźna, ciemna, biało plamkowana obroża.

Góropatwa skalnaGóropatwa skalna

Alectoris graeca

Góropatwa skalna, kuropatwa skalna (Alectoris graeca) to gatunek rzadkiego ptaka górskiego z rodziny bażantowatych. Samiec posiada ostrogę. Poza tym samiec i samica maja podobne upierzenie. Jest ono z wierzchu szaroniebieskie, gardło białe z czarną, wąską

Indyk (zwyczajny)Indyk (zwyczajny)

Meleagris gallopavo

Jest to duży ptak, który jest przodkiem indyka domowego. Skóra w kolorze niebieskim i czerwonym jest pokryta brodawkami i koralami. Z wierzchu ciało jest żółtobrązowe, z ciemnym zakończeniem piór. Spód ciała pręgowany.

Indyk pawiIndyk pawi

Meleagris ocellata

Indyk pawi (Meleagris ocellata) to gatunek ptaka z rodziny kurowatych. To duży i masywny ptak. Głowa i duża część szyi nie są opierzone, skóra w tym miejscu jest niebieska z brodawkami i koralami. Ma bardzo silne nogi.

Kiściec syjamskiKiściec syjamski

Lophura diardi

Bażant syjamski lub inaczej kiściec syjamski to pięknie upierzony ptak z rodziny kurowatych. Głowa czerwona z czarną obwódką po bokach, czarny czub opadający na kark. Nogi czerwone.

KuropatwokurKuropatwokur

Tropicoperdix charltonii

Ma krępą sylwetkę. Brązowe upierzenie, boki głowy białawe z ciemnymi kreskami i plamkami, Szyja pomarańczowa w czarne plamki.

Olśniak himalajskiOlśniak himalajski

Lophophorus impejanus

Olśniak himalajski to jeden z najpiękniej ubarwionych bażantów. Samiec ma upierzenie z metalicznym połyskiem, przeważają kolory niebieski, purpurowy i brązowozielony. Pochodzi z Himalajów.

Pardwa górskaPardwa górska

Lagopus muta

Piękny ptak, nieco większy od kuropatwy, o zmiennym w zależności od pory roku upierzeniu, występujący wysoko w górach (Alpy i Pireneje) oraz w obszarze okołobiegunowym na północy.

Paw indyjskiPaw indyjski

Pavo cristatus

Przepiękny, duży, niezwykle kolorowy ptak z rodziny bażantowatych. Połowa długości samca przypada na ogon. Pióra trenu są brązowozielone z metalicznym połyskiem, na końcu z wielkimi pawimi okami, ubarwionymi na czarno, niebiesko, płowo i żółto.

Paw kongijskiPaw kongijski

Afropavo congensis

Paw kongijski to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Upierzenie ciała ciemne, brązowozielone, z metalicznym połyskiem. Spód czarny. Na ogonie fioletowe elementy, pierś też fioletowa. Na gardle brak piór i ma czerwony kolor.

Paw złotyPaw złoty

Pavo muticus

Paw złoty (Pavo muticus) to gatunek pawia, należący do rodziny bażantowatych. Ma piękne upierzenie. Na głowie znajduje się okazały czub. Szyja i pierś są złotozielone. Wokół oczu widać nagą, niebieską skórę. Policzki są żółtopomarańczowe.

Preriokur bażanciPreriokur bażanci

Tympanuchus phasianellus

Preriokur bażanci (Tympanuchus phasianellus) to ptak z rodziny kurowatych. Upierzenie samca brązowe, biało lub kremowo upstrzone. Ogon w pasy. Spód białawy. Gardło ma żółtawą barwę. Nad okiem pomarańczowa brew.

Przepiórka chińskaPrzepiórka chińska

Excalfactoria chinensis

Przepiórka chińska (Excalfactoria chinensis) to ptak z rodziny bażantowatych. Samica jest brązowa, niepozorna w ubarwieniu. Samiec ma jaskrawe policzki. To także ptak spotykany w hodowlach.

Przepiórka indyjska

Coturnix coromandelica

Przepiórka indyjska (Coturnix coromandelica) to gatunek ptaka z rodziny kurowatych. Upierzenie brązowe w ciemne i jasne plamy, nad okiem jasna brew, ciągnąca się przez szyję, białe gardło i obroża w czarnej obwódce.

Przepiórka japońskaPrzepiórka japońska

Coturnix japonica

Przepiórka japońska (Coturnix japonica) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Ma krępą budowę ciała. Upierzenie brunatno-brązowe z jasnymi plamami. Znana jest także forma udomowiona.

Przepiórka pstraPrzepiórka pstra

Coturnix delegorguei

Przepiórka pstra (Coturnix delegorguei) to gatunek ptaka z rodziny kurowatych. Upierzenie brązowe w ciemne i jasne plamy, nad okiem jasna brew. Spód kasztanowy, czarno i grubo kreskowany.

Pstropiór płowyPstropiór płowy

Arborophila brunneopectus

Pstropiór płowy (Arborophila brunneopectus) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Dymorfizm płciowy jest słabo zaznaczony. Upierzenie żółtobrązowe z ciemnymi plamkami z wierzchu, biało-czarnymi piórami na skrzydłach. Na głowie delikatna, brązowa czapec

Szponiastonóg żółtogardłySzponiastonóg żółtogardły

Pternistis leucoscepus

szponiastonóg żółtogardły, frankolin żółtogardły (Pternistis leucoscepus) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Ma dość wyprostowaną sylwetkę, nogi silne, czarne, czarny też jest zakrzywiony w dół dziób. Upierzenie czarne z grubym, białym kreskowaniem.

Tragopan czerwonyTragopan czerwony

Tragopan satyra

Tragopan czerwony to piękny kurak z Himalajów. Upierzenie płowe z białymi, drobnymi cętkami, szyja i głowa szkarłatna z czarnymi plamami. Jest płochliwy. Żyje samotnie lub w parach.

Tragopan modrolicyTragopan modrolicy

Tragopan temminckii

Tragopan modrolicy (Tragopan temminckii) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych o brązowo-pomarańczowym upierzeniu, z jasnymi plamkami. Cześć z tych plamek znajduje się w ciemnych obwódkach.

Ułar tybetańskiUłar tybetański

Tetraogallus tibetanus

Ułar tybetański (Tetraogallus tibetanus) to gatunek ptaka z rodziny bażantowatych. Dziób pomarańczowy, nogi czerwone. Głowa z wierzchu oraz szyja są popielate, policzki żółtawe. Wierzch piaskowy z czarnym i białym kreskowaniem, ogon rdzawy.

Uszak brunatnyUszak brunatny

Crossoptilon mantchuricum

Uszak brunatny to endemiczny gatunek kuraka, występujący w pięciu izolowanych obszarach Chin, skrajnie zagrożony wyginięciem. Upierzenie ciemne, od połowy grzbietu białe, piękny, długi ogon, pierzasty, biało-brązowy.

Uszak siwyUszak siwy

Crossoptilon auritum

Uszak siwy (Crossoptilon auritum) to ptak z rodziny bażantowatych. Upierzenie szare z ciemniejszym ogonem, jasnym kuprem. Wokół oczy czerwony obszar. Charakterystyczne są białe, długie, sięgające za kark wąsy.

Kura domowaKura domowa PL - hodowla

Gallus gallus domesticus

Kura domowa jest najliczniejszym na świecie ptakiem użytkowym. Wygląd, wielkość, upierzenie zależą od rasy, których dziś mamy około 80. Kogut bywa agresywny i broni swojego haremu. Kura wyszukuje pokarmu rozgrzebując nogami ziemię.

Bażant (zwyczajny)Bażant (zwyczajny) PL - wtórnie Lęgowy Średnio liczny

Phasianus colchicus

Bażant to piękny ptak z rodziny bażantowatych, występujący w Polsce, o dużej zmienności podgatunkowej. Jest cennym gatunkiem łownym. Samiec pięknie ubarwiony, samica ma barwy ochronne. Prowadzi osiadły tryb życia.

Pardwa mszarna
Pardwa mszarna PL - obserwacje dawne

Lagopus lagopus

Pardwa mszarna to ptak z rodziny kurowatych. W szacie zimowej ma białe upierzenie. W upierzeniu wiosennym samce mają głowę, szyję i wierzch brązowy, w letnim upierzenie jest jasnobrązowe, prążkowane poza białym skrzydłem.

• góropatwa chińska (Alectoris magna)
  • góropatwa czarnogardła (Alectoris philbyi)
  • góropatwa czerwona (Alectoris rufa)
  • kuropatewka piaskowa (Ammoperdix griseogularis)
  • kuropatewka pustynna (Ammoperdix heyi)
  • przepiórka nowogwinejska (Anurophasis monorthonyx)
  • pstropiór maskowy (Arborophila ardens)
  • pstropiór czarnogardły (Arborophila atrogularis)
  • pstropiór ciemnogrzbiety (Arborophila cambodiana)
  • pstropiór białowąsy (Arborophila campbelli)
  • pstropiór tajwański (Arborophila crudigularis)
  • pstropiór wietnamski (Arborophila davidi)
  • pstropiór białoczelny (Arborophila gingica)
  • pstropiór ciemnoboczny (Arborophila hyperythra)
  • pstropiór jawajski (Arborophila javanica)
  • pstropiór rdzawoszyi (Arborophila mandellii)
  • pstropiór białouchy (Arborophila orientalis)
  • pstropiór rdzawopierśny (Arborophila rolli)
  • pstropiór czerwonodzioby (Arborophila rubrirostris)
  • pstropiór syczuański (Arborophila rufipectus)
  • pstropiór rdzawogardły (Arborophila rufogularis)
  • pstropiór sumatrzański (Arborophila sumatrana)
  • pstropiór obrożny (Arborophila torqueola)
  • bambusówka górska (Bambusicola fytchii)
  • bambusówka chińska (Bambusicola thoracicus)
  • rdzawopiór (Caloperdix oculeus)
  • bażant himalajski (Catreus wallichii)
  • preriokur wyżynny (Centrocercus minimus)
  • preriokur ostrosterny (Centrocercus urophasianus)
  • przepiórka nowozelandzka (Coturnix novaezelandiae)
  • przepiórka rudogardła (Coturnix pectoralis)
  • uszak biały (Crossoptilon crossoptilon)
  • uszak popielaty (Crossoptilon harmani)
  • borowiak żółtogardły (Dendragapus fuliginosus)
  • borowiak złotobrewy (Dendragapus obscurus)
  • frankolin czubaty (Dendroperdix sephaena)
  • przepiórka modra (Excalfactoria adansonii)
  • borowiak syberyjski (Falcipennis falcipennis)
  • frankolin obrożny (Francolinus francolinus)
  • frankolin bagienny (Francolinus gularis)
  • frankolin malowany (Francolinus pictus)
  • frankolin chiński (Francolinus pintadeanus)
  • frankolin indyjski (Francolinus pondicerianus)
  • kuropatwiak cejloński (Galloperdix bicalcarata)
  • kuropatwiak siwogłowy (Galloperdix lunulata)
  • kuropatwiak rdzawy (Galloperdix spadicea)
  • kur cejloński (Gallus lafayettii)
  • kur siwy (Gallus sonneratii)
  • kur zielony (Gallus varius)
  • szkarłatnik (Haematortyx sanguiniceps)
  • kuropatnik (Ithaginis cruentus)
  • pardwa białosterna (Lagopus leucura)
  • śnieżnik (Lerwa lerwa)
  • olśniak zielonosterny (Lophophorus lhuysii)
  • olśniak białosterny (Lophophorus sclateri)
  • kiściec modrolicy (Lophura bulweri)
  • kiściec annamski (Lophura edwardsi)
  • kiściec żółtosterny (Lophura erythrophthalma)
  • kiściec ognisty (Lophura ignita)
  • kiściec czarny (Lophura inornata)
  • kiściec nepalski (Lophura leucomelanos)
  • kiściec srebrzysty (Lophura nycthemera)
  • kiściec czerwonogrzbiety (Lophura rufa)
  • kiściec tajwański (Lophura swinhoii)
  • cietrzew kaukaski (Lyrurus mlokosiewiczi)
  • przepiórka madagaskarska (Margaroperdix madagarensis)
  • czarnopiór (Melanoperdix niger)
  • przepiórecznik (Ophrysia superciliosa)
  • frankolin białogardły (Peliperdix albogularis)
  • frankolin jasnogłowy (Peliperdix coqui)
  • frankolin czarnogardły (Peliperdix lathami)
  • frankolin jarzębaty (Peliperdix schlegelii)
  • przepióreczka skalna (Perdicula argoondah)
  • przepióreczka dżunglowa (Perdicula asiatica)
  • przepióreczka czerwonodzioba (Perdicula erythrorhyncha)
  • przepióreczka ciemna (Perdicula manipurensis)
  • kuropatwa wschodnia (Perdix dauurica)
  • kuropatwa tybetańska (Perdix hodgsoniae)
  • bażant pstry (Phasianus versicolor)
  • wieloszpon szary (Polyplectron bicalcaratum)
  • wieloszpon brązowy (Polyplectron chalcurum)
  • wieloszpon wietnamski (Polyplectron germaini)
  • wieloszpon rdzawogrzbiety (Polyplectron inopinatum)
  • wieloszpon hajnański (Polyplectron katsumatae)
  • wieloszpon pawi (Polyplectron malacense)
  • wieloszpon lśniący (Polyplectron napoleonis)
  • wieloszpon białobrody (Polyplectron schleiermacheri)
  • szponiastonóg krasnodzioby (Pternistis adspersus)
  • szponiastonóg czerwonogardły (Pternistis afer)
  • szponiastonóg brązowouchy (Pternistis ahantensis)
  • szponiastonóg zbrojny (Pternistis bicalcaratus)
  • szponiastonóg kameruński (Pternistis camerunensis)
  • szponiastonóg przylądkowy (Pternistis capensis)
  • szponiastonóg etiopski (Pternistis castaneicollis)
  • szponiastonóg pstry (Pternistis clappertoni)
  • szponiastonóg brązowogłowy (Pternistis erckelii)
  • szponiastonóg rudoplamy (Pternistis griseostriatus)
  • szponiastonóg namibijski (Pternistis hartlaubi)
  • szponiastonóg czerwonooki (Pternistis harwoodi)
  • szponiastonóg nadobny (Pternistis hildebrandti)
  • szponiastonóg żółtodzioby (Pternistis icterorhynchus)
  • szponiastonóg kenijski (Pternistis jacksoni)
  • szponiastonóg natalski (Pternistis natalensis)
  • szponiastonóg ciemny (Pternistis nobilis)
  • szponiastonóg jałowcowy (Pternistis ochropectus)
  • szponiastonóg smugowany (Pternistis rufopictus)
  • szponiastonóg łuskowany (Pternistis squamatus)
  • szponiastonóg brunatny (Pternistis swainsonii)
  • szponiastonóg angolski (Pternistis swierstrai)
  • kuroczub (Pucrasia macrolopha)
  • argus czubaty (Rheinardia ocellata)
  • dżunglokur białobrzuchy (Rhizothera dulitensis)
  • dżunglokur długodzioby (Rhizothera longirostris)
  • frankolin szaroskrzydły (Scleroptila afra)
  • frankolin rdzawobrzuchy (Scleroptila elgonensis)
  • frankolin rdzawolicy (Scleroptila finschi)
  • frankolin akacjowy (Scleroptila gutturalis)
  • frankolin rudoskrzydły (Scleroptila levaillantii)
  • frankolin górski (Scleroptila psilolaema)
  • frankolin rdzawoboczny (Scleroptila shelleyi)
  • frankolin zebroszyi (Scleroptila streptophora)
  • przepiórka błotna (Synoicus ypsilophorus)
  • bażant kasztanowaty (Syrmaticus ellioti)
  • bażant birmański (Syrmaticus humiae)
  • bażant tajwański (Syrmaticus mikado)
  • bażant japoński (Syrmaticus soemmerringii)
  • głuszec czarnodzioby (Tetrao urogalloides)
  • ułar ałtajski (Tetraogallus altaicus)
  • ułar kaspijski (Tetraogallus caspius)
  • ułar kaukaski (Tetraogallus caucasicus)
  • ułar himalajski (Tetraogallus himalayensis)
  • górak rudogardły (Tetraophasis obscurus)
  • górak płowogardły (Tetraophasis szechenyii)
  • jarząbek chiński (Tetrastes sewerzowi)
  • tragopan żółtolicy (Tragopan blythii)
  • tragopan plamisty (Tragopan caboti)
  • tragopan rudolicy (Tragopan melanocephalus)
  • preriokur dwuczuby (Tympanuchus cupido)
  • preriokur mały (Tympanuchus pallidicinctus)
  • rdzawobród (Xenoperdix udzungwensis)

Występują na całym świecie poza Antarktydą. Zajmują różnorodne środowiska: od otwartych po lasy równikowe.

Są szybkimi biegaczami i słabo latają. Są ociężałe.

W okresie godów samce zwykle tokują. Gnieżdżą się na ziemi, tragopany na drzewach. Na ziemi gniazdo to zwykłe zagłębienie, czasem wysłane trawą. Liczba jaj: 2-14 o masie 4,8-112 g. Samica wysiaduje jaja przez 16-28 dni. Pisklęta są zagniazdownikami.

Zjadają pokarm pochodzenia roślinnego, ale także, szczególnie okresowo, bezkręgowce. Pokarm wyszukują poprzez rozgrzebywanie palcami nóg podłoża.

Niektóre gatunki kuraków udomowiono. Mają ogromne znaczenie gospodarcze dla człowieka. To dej właśnie rodziny należy udomowiony 5000 lat temu przodek kury domowej. Krytycznie zagrożone są frankolin blady, przepiór białolicy i przepiórecznik. Osiem gatunków jest zagrożonych, 36 narażonych.

Kury pod względem liczebności przewyższają populację ludzi czterokrotnie.

Bażant (zwyczajny): Trwa okres lęgowy bażanta.
        Cietrzew (zwyczajny): Trwają najbardziej intensywne toki cietrzewi.
          Głuszec (zwyczajny): Trwa okres lęgowy głuszca.
Jarząbek (zwyczajny): Możliwość obserwacji jarząbka w Polsce.
         Jarząbek (zwyczajny): W tym okresie samica jarząbka znosi jaja.
          Jarząbek (zwyczajny): Jarząbek tokuje. Toki są bardzo ciche. Samiec rozkłada przed samicą skrzydła i ogon, stroszy czubek i pogwizduje.
           Jarząbek (zwyczajny): Jarząbek zaczyna walczyć o swoje terytoria lęgowe.
Kuropatwa (zwyczajna): Okres występowania w Polsce kuropatwy.
          Kuropatwa (zwyczajna): Samica kuropatwy znosi jaja.
     Przepiórka (zwyczajna): Okres występowania w Polsce przepiórki zwyczajnej.
         Przepiórka (zwyczajna): Okres rozrodu przepiórki zwyczajnej.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj