Olśniak himalajski

Olśniak himalajski (Lophophorus impejanus) to ptak z rodziny bażantowatych, pięknie ubarwiony, ogon krótki i szeroki. Samiec ma upierzenie z metalicznym połyskiem, przeważają kolory niebieski, purpurowy i brązowozielony. Kuper jest biały,ogon cynamonowy. Spód ciała czarny. Szyja jest bardzo kolorowa, przypomina kolory tęczy. Na głowie czubek z kilku cienkich piór. Samica jest brązowa z jasnym kreskowaniem. Na szyi biała obroża. Wokół oczu skóra ma turkusowy kolor.

Olśniak himalajski(Lophophorus impejanus)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu© medianauka.pl

Himalaje. Olśniak himalajski zamieszkuje górskie lasy dębowe i cedrowe, zarosła rododendronów. Występuje na wysokości od 2100 do nawet 4500 m n.p.m.

Olśniak himalajski prowadzi naziemny tryb życia. To ptak wrażliwy na wyższe temperatury. Nie znosi też silnego nasłonecznienia.

Ptak ten zjada części roślin takie jak nasiona, bulwy, jagody, korzonki, a także zjada owady. W poszukiwaniu pokarmu posługuje się dziobem.

Olśniak jest poligamiczny (wyjątkowo monogamiczny). Gody rozpoczynają się tańcem godowym samca. Gniazdo buduje na ziemi, pod okapem skał lub drzewa. Samica składa 4-6 jaj. Młode stają się samodzielne po 6 tygodniach życia.

Olśniak potrafi wydobyć owady i różne części roślin spod głębokiego śniegu.