Sklep naukowy

Ptaki Polski

W Polsce żyje w stanie dzikim 421 gatunków, z czego 236 lęgowych. Pozostałe gatunki, to ptaki u nas zimujące, sporadycznie zalatujące lub migrujące przez teren Polski. Mamy u siebie przedstawicieli aż 17 rzędów gromady ptaków.

Oto wykaz wszystkich przedstawicieli gatunków płazów żyjących w naszym kraju, o których piszemy w naszym portalu, w podziale na rzędy i rodziny:

Spis treści

Rząd: Blaszkodziobe (Anseriformes)

Rodzina: Kaczkowate (Anatidae)

Bernikla białolicaBernikla białolica

Bernikla białolica to gatunek ptaka należący do gęśców, o czarni-białym upierzeniu, bardzo rzadko obserwowana w Polsce.

Bernikla kanadyjskaBernikla kanadyjska

Bernikla kanadyjska to ptak z grupy gęśców, hodowany w europejskich parkach i ogrodach zoologicznych.

Bernikla rdzawoszyjaBernikla rdzawoszyja

Bernikla rdzawoszyjna to ptak z grupy gęśców o pięknym upierzeniu wyjątkowo rzadko zalatujący do naszego kraju. Jest ptakiem syberyjskiej tundry i lasotundry.

CyraneczkaCyraneczka

To najmniejszy przedstawiciel blaszkodziobych w Polsce. Samiec ma kasztanowatą głowę z zielonym polem, obwiedzionym jasną kreską.

CyrankaCyranka

To drugi w kolejności najmniejszy przedstawiciel kaczek pływających w Polsce. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem.

CzernicaCzernica

To jedyna kaczka, która ma czub zwisający z tyłu głowy. W Polsce średnio lub mało liczna. Łatwo ją z daleka rozpoznać w okresie godowym.

EdredonEdredon

To jedna z naszych największych i najrzadziej spotykana morska kaczka.

GągołGągoł

Gągoł to jedna z niewielu gatunków kaczek, które gniazdują w dziuplach drzew. Kaczkę tę można spotkać u nas na północy kraju nad śródleśnymi jeziorami.

GęgawaGęgawa

Gęgawa to przodek gęsi domowej. W Polsce nieliczna. Zasiedla Palearktykę. to najbardziej pospolita dzika gęś w Europie.

Gęś białoczelnaGęś białoczelna

Gęś białoczelna to ptak z grupy gęśców, dość liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczną białą plamę na czole.

Gęś domowaGęś domowa

Gęś domowa to pochodzący od gęgawy ptak hodowlany, występujący na całym świecie.

Gęś garbonosaGęś garbonosa

Gęś garbonosa to ptak pochodzący ze wschodniej Azji. Gęś ta charakteryzuje się beżowo brązowym upierzeniem i ciemnym wyrostkiem nad dziobem.

Gęś zbożowaGęś zbożowa

Gęś zbożowa to ptak z grupy gęśców, liczna w Polsce podczas przelotów. Ma charakterystyczne pomarańczowe plamy po bokach dzioba.

GłowienkaGłowienka

Głowienka (Aythya ferina) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, zaliczany do grążyc. W szacie godowej ma głowę i szyję w górnej części kasztanowate.

HełmiatkaHełmiatka

o jedna z najrzadszych kaczek środkowej części Europy. Czasem kaczka ta podrzuca jak kukułka swoje jaja do gniazd innego gatunku kaczek.

Kaczka domowaKaczka domowa

Kaczka domowa to forma kaczki krzyżówki, hodujemy ją na całym świecie.

Kazarka, kazarka rdzawaKazarka, kazarka rdzawa

Kazarka, zwana także kazarką rdzawą, to ptak z grupy kazarek o rudym upierzeniu, zamieszkujący Eurazję. W Polsce bardzo rzadko zalatuje.

KrakwaKrakwa

To jedna z najmniej barwnych naszych kaczek. Jest nieco mniejsza od krzyzówki.

KrzyżówkaKrzyżówka

Bardzo pospolita w całej Europie dzika kaczka, od której wywodzi się kaczka domowa.

LodówkaLodówka

Lodówka (Clangula hyemalis) to ptak z rodziny kaczkowatych, zaliczany do traczy. Samiec jest większy od samicy. Ma piękny, długi ogon.

Łabędź krzykliwyŁabędź krzykliwy

Łabędź ten ma żółto-czarny dziób i wyprostowaną szyję. Jest u nas nieliczny. Mamy zaledwie kilkadziesiąt par w Polsce. Ptak ten unika obecności człowieka i jest bardzo płochliwy.

Łabędź niemyŁabędź niemy

Łabędź niemy to duży ptak z charakterystyczną wyciągniętą szyją o białym upierzeniu, z pomarańczowym dziobem z czarną naroślą u nasady, którego nierzadko możemy spotkać na zbiornikach wodnych w naszym kraju.

MandarynkaMandarynka

Mandarynka to przepiękna kaczka pochodząca z Azji, która hodowana jest także w Europie. Osobniki, które uciekły kiedyś z hodowli utworzyły stałe populacje zamieszkujące miejskie parki, także w Polsce.

NurogęśNurogęś

To jedna z naszych największych kaczek. Ma charakterystyczny, wąski, haczykowaty dziób. Gniazduje w dziuplach.

OharOhar

Ohar jest ptakiem z grupy kazarek, którego można spotkać nad Bałtykiem.

PłaskonosPłaskonos

Płaskonos to bardzo rzadki u nas gatunek. Dziób ma charakterystyczny, płaski i łyżkowaty kształt. Samiec jest pięknie ubarwiony.

RożeniecRożeniec

Rożeniec to jedna z najpiękniejszych kaczek występujących w naszym kraju. Ma dość smukłą budowę. Jest u nas skrajnie nieliczna lęgowa.

ŚwistunŚwistun

Świstun to wędrowny ptak z grupy kaczek właściwych. Samiec pięknie ubarwiony o rdzawej głowie. Samica skromniej ubarwiona.

UhlaUhla

Uhla (Melanitta fusca) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarne upierzenie, z białą plamą otaczającą oko, białe lusterko, pomarańczowożółty dziób.

Rząd: Wróblowate, wróblowe (Passeriformes)

Rodzina: Szpaki (Sturnidae)

SzpakSzpak

Szpak to pospolity w Polsce ptak o czarnym ubarwieniu pierza. W sadach czereśniowych czyni szkody.

Rodzina: Krukowate (Corvidae)

GawronGawron

To pospolity w Polsce ptak, przebywający na terenach zurbanizowanych, liczniejszy w okresie jesienno-zimowym.

KawkaKawka

To pospolity w Polsce przedstawiciel krukowatych. Ma szarą głowę i charakterystyczną, czarną czapeczkę na głowie.

KrukKruk

To największy przedstawiciel tej rodziny i jednocześnie największy z rzędu wróblowych na całym świecie.

OrzechówkaOrzechówka

Orzechówka ma brązowe upierzenie i białe plamki niemalże na całym ciele. Zjada nasiona drzew iglastych i orzechy laskowe.

SójkaSójka

Sójka to ptak z rodziny krukowatych, o dużej zmienności. Ma kreskowane czoło, czarny wąs, łososiowy kolor ciała.

SrokaSroka

Sroka to pospolity w Polsce ptak o bardzo długim ogonie i czarno-białym upierzeniu.

WieszczekWieszczek

Wieszczek jest ptakiem żyjącym wysoko w górach. W Polsce gniazdował niegdyś w Tatrach, obecnie dawno nie notowany.

Wrona siwaWrona siwa

Wrona siwa to pospolity w Polsce ptak z charakterystycznym siwym upierzeniem grzbietu. Był podgatunkiem wrony.

Rodzina: Sikorowate, sikory (Paridae)

CzarnogłówkaCzarnogłówka

Czarnogłówka (Parus montanus) to mniejszy od wróbla ptak, zaliczany do rodziny sikor, podobny do sikory ubogiej.

CzubatkaCzubatka

To sikora szeroko rozpowszechniona w Polsce, ale rzadko widywana. Jej środowiskiem naturalnym są lasy iglaste.

Modraszka, sikora modraModraszka, sikora modra

To pospolity ptak lęgowy, mniejszy od wróbla, którego można spotkać na terenie całego naszego kraju w lasach mieszanych i liściastych, ogrodach, parkach, o bardzo charakterystycznym niebiesko-żółtawym upierzeniu.

Sikora bogatkaSikora bogatka

Sikora bogatka to pospolity ptak w Polsce. Najczęściej spotykany wśród sikor.

Sikora ubogaSikora uboga

Sikora uboga jest podobna do czarnogłówki. Jest ptakiem leśnym, unikającym bliskości człowieka.

SosnówkaSosnówka

To najmniejsza sikora w Polsce. Jest typowym ptakiem leśnym, podobnym do sikory bogatki.

Rodzina: Pliszkowate (Motacillidae)

Pliszka górskaPliszka górska

To rzadki u nas ptak. Ma najdłuższy ogon ze wszystkich pliszek. Preferuje cieki wodne o szybkim nurcie.

Pliszka siwaPliszka siwa

Pliszka siwa to dość pospolity w Polsce niewielki, długonogi, delikatny ptak śpiewający.

Pliszka żółtaPliszka żółta

Pliszka żółta to piękny ptak średnio liczny w Polsce, o żółtym upierzeniu u samca. Szczególnie jaskrawe barwy samiec pliszki żółtej prezentuje na wiosnę.

SiwerniakSiwerniak

To rzadku i nas ptak z rodziny pliszkowatych, występujący wyłącznie w wysokich partiach gór. Tylko w okresie zimy pojawia się niżej.

Świergotek łąkowyŚwiergotek łąkowy

Świergotek łąkowy (Anthus pratensis) to gatunek ptaka z rodziny pliszkowatych wielkości wróbla. Ubarwienie niepozorne, maskujące, brunatno-szare, z kreskowaniem.

Świergotek polnyŚwiergotek polny

To największy z krajowych świergotków. Porusza długim ogonem zupełnie tak samo jak pliszka.

Rodzina: Wróble, wróblowate (Passeridae)

MazurekMazurek

Mazurek to często mylony z wróblem ptak, pospolity w Polsce. W odróżnieniu od wróbla ma ciemne plamki na policzkach.

Wróbel, wróbel domowy, wróbel zwyczajnyWróbel, wróbel domowy, wróbel zwyczajny

Wróbel to pospolity i liczny w Polsce ptak podobny do mazurka.

Rodzina: Kowaliki (Sittidae)

KowalikKowalik

Kowalik to chroniony ptak o pięknym ubarwieniu niebieskopopielatym z wierzchu i białokasztanowym spodzie. Kowalik potrafi chodzić po pniach drzew głową w dół.

PomurnikPomurnik

To najrzadziej występujący ptak w Polsce. Mamy w kraju zaledwie około 20 par lęgowych.

Rodzina: Drozdowate (Turdidae)

BiałorzytkaBiałorzytka

Białorzytka to mały ptak z rodziny drozdowatych, który w okresie godowym ma charakterystyczną pręgę przebiegającą przez oko.

Drozd obrożnyDrozd obrożny

To rzadki u nas ptak, gniazdujący jedynie w górach. Ma charakterystyczną białą obrożę na piersi.

DroździkDroździk

To rzadki u nas ptak, podobny do śpiewaka, ale nieco mniejszy od niego. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem.

KląskawkaKląskawka

Kląskawka rzadko występujący w Polsce ptak śpiewający.

KopciuszekKopciuszek

Kopciuszek to niezbyt liczny przedstawiciel drozdowatych w naszym kraju o czarnym ubarwieniu z rdzawym ogonem.

KosKos

Kos to ptak z rodziny drozdowatych, samiec czarny, samica brunatno-oliwkowa. Tworzy różniące się nieco od siebie populacje żyjące w miastach i w lasach.

KwiczołKwiczoł

Kwiczoł to niezbyt licznie występujący w Polsce ptak z rodziny drozdowatych.

PaszkotPaszkot

To nasz największy gniazdujący drozd. Ma charakterystyczne plamkowanie na jasnym spodzie. Jest podobny do śpiewaka i droździka.

PleszkaPleszka

To mniejszy od wróbla ptak leśny, występujący w lasach, parkach i sadach na terenie całej Polski.

PodróżniczekPodróżniczek

To nasz najmniejszy słowik i jednocześnie najpiękniej ubarwiony. Nie śpiewa tak jak jego dwaj inni krajowi krewniacy i występuje tylko na północy kraju oraz w wysokich górach.

PokląskwaPokląskwa

Pokląskwa (Saxicola rubetra) to gatunek małego ptaka z rodziny drozdowatych. Nad okiem biegnie charakterystyczna biała brew.

RudzikRudzik

Rudzik to rodzimy ptak leśny z charakterystycznym rdzawym kolorem głowy i piersi.

Słowik rdzawySłowik rdzawy

Ptak ten występuje głównie na zachodzie kraju. To jeden z najpiękniejszych naszych ptasich śpiewaków.

ŚpiewakŚpiewak

Ptak ten występuje u nas dość licznie, jest podobny do paszkota i droździka. Występuje w większych zadrzewieniach. W charakterystyczny sposób zjada ślimaki.

Rodzina: Skowronki (Alaudidae)

DzierlatkaDzierlatka

To nasz jedyny skowronek, który prowadzi osiadły tryb życia i nie stroni od zabudowań. Wyróżnia go charakterystyczny czubek na głowie.

Kalandra białoskrzydłaKalandra białoskrzydła

Kalandra białoskrzydła to rzadko obserwowany w Polsce skowronek. Jego cechą charakterystyczną są białe lusterka na skrzydłach.

LerkaLerka

Lerka była nazywana niegdyś skowronkiem borowym. Niewiele się od niego różni. Jest mniejsza, ma nieco krótszy ogon i delikatniejszy dziób.

SkowronekSkowronek

To najczęściej występujący ptak na naszych polach. Znany jest z charakterystycznego śpiewu podczas lotów godowych. Ptak zawisa w miejscu wysoko nad ziemią, oznajmiając świergotem swoją obecność.

Rodzina: Kurtodrozdy (Timaliidae)

WąsatkaWąsatka

Wąsatka (Panurus biarmicus) to gatunek ptaka z rodziny tymalii, zaliczany przez różnych naukowców do różnych rodzin.

Rodzina: Jaskółki (Hirundinidae)

BrzegówkaBrzegówka

To najmniejsza krajowa jaskółka, kopiąca długie norki w piaszczystych skarpach.

DymówkaDymówka

Dymówka to najbardziej pospolita jaskółka w naszym kraju. Ma charakterystyczną czerwoną gardziel.

OknówkaOknówka

Oknówka upodobała sobie miasta. Gniazduje na zewnątrz budynków. Jest mniej zwinna od dymówki.

Rodzina: Dzierzby (Laniidae)

Dzierzba czarnoczelnaDzierzba czarnoczelna

Dzierzba czarnoczelna (Lanius minor) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb, podobny nieco do srokosza, od którego różni się mniejszymi rozmiarami i czarnym upierzeniem czoła.

Dzierzba rudogłowaDzierzba rudogłowa

Dzierzba rudogłowa, rudogłówka (Lanius senator) to gatunek ptaka z rodziny dzierzb z charakterystyczna rudą plamą na głowie i potylicy.

GąsiorekGąsiorek

Gąsiorek jest najliczniejszym przedstawicielem dzierzb w Polsce.

SrokoszSrokosz

Srokosz jest największym przedstawicielem dzierzb w Polsce.

Rodzina: Ziarnojady, łuszczaki (Fringillidae)

CzeczotkaCzeczotka

To skrajnie nieliczny u nas ptak lęgowy (około 200 par lęgowych), liczniejsza podczas przelotów. Ma czerwoną czapeczkę na czole.

CzyżCzyż

To nieliczny u nas gatunek lęgowy, mniejszy od wróbla. Ma żółtawe upierzenie z ciemnym kreskowaniem z wierzchu i od spodu.

DziwoniaDziwonia

Dziwonia (Erythrina erythrinus) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków. Samiec ma czerwoną głowę, pierś oraz kuper, brązowe skrzydła i ogon.

DzwoniecDzwoniec

To pospolity w naszym kraju przedstawiciel łuszczaków. Samiec ma piękny, zielonkawy kolor. To częsty gość w naszych karmnikach.

GilGil

Gil to piękny ptak z podrodziny łuszczaków o czerwonym lub beżowym upierzeniu części szyi i piersi. Jest w Polsce nielicznym ptakiem lęgowym.

GrubodzióbGrubodziób

Grubodziób to ptak z podrodziny łuszczaków z charakterystycznym, dużym, mocnym dziobem.

JerJer

Ptak ten tworzy największe w Europie, wielomilionowe stada. W Polsce pojawia się licznie podczas przelotów. Jest podobny do zięby.

Krzyżodziób świerkowyKrzyżodziób świerkowy

Krzyżodziób świerkowy to ziarnojad z podrodziny łuszczaków o czerwonym upierzeniu u samca. Ma charakterystyczny dziób, zakończony krzyżowo. Odżywia się nasionami drzew iglastych.

KulczykKulczyk

Kulczyk (Serinus serinus) to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny ziarnojadów. Jest to najmniejszy krajowy łuszczak.

MakolągwaMakolągwa

Makolągwa to ptak z podrodziny łuszczaków, występujący w naszym kraju. Samiec ma charakterystyczną, czerwoną plamę na czole i piersi.

RzepołuchRzepołuch

Rzepołuch (Carduelis flavirostris) to gatunek ptaka z rodziny łuszczaków, podobny do makolągwy.

SzczygiełSzczygieł

To rodzimy ziarnojad, niezbyt liczny w naszym kraju, którego można spotkać najczęściej przy skupiskach ostu i łopianu.

ZiębaZięba

Zięba to niewielki, liczny w Polsce ptak z podrodziny łuszczaków o pięknym upierzeniu.

Rodzina: Muchołówki (Muscicapidae)

Muchołówka białoszyjaMuchołówka białoszyja

To miejscami dość liczny ptak leśny w Polsce, bardzo podobny do muchołówki żałobnej.

Muchołówka małaMuchołówka mała

To najmniejsza rodzima muchołówka.

Muchołówka szaraMuchołówka szara

To jedyna nasza muchołówka, która gniazduje na budynkach. Jest skromnie ubarwiona. Można ją spotkać na terenie całej Polski.

Muchołówka żałobnaMuchołówka żałobna

Muchołówka żałobna to nasza najbardziej pospolita muchołówka. Zamieszkuje wszelkiego rodzaju zadrzewienia. Samiec ma charakterystyczną czarno-białą lub brunatno-białą szatę.

Rodzina: Jemiołuszki (Bombycillidae)

JemiołuszkaJemiołuszka

Jemiołuszka to średniej wielkości ptak zimujący w Polsce. Ma charakterystyczny czub na głowie. Odżywia się między innymi jagodami jemioły.

Rodzina: Wilgi (Oriolidae)

Wilga, wilga zwyczajnaWilga, wilga zwyczajna

To rzadko obserwowany, piękny ptak z rodziny wilg, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Europie, a tym samym w naszym kraju. Ma charakterystyczne żółto-czarne upierzenie.

Rodzina: Remizy (Remizidae)

Remiz, remiz zwyczajnyRemiz, remiz zwyczajny

To mały ptak, mniejszy od wróbla, który buduje niezwykłe gniazda wiszące na cienkich gałązkach nad wodą, zbudowane w kształcie kulistej torby z bocznym wejściem.

Rodzina: Pluszcze (Cinclidae)

Pluszcz zwyczajnyPluszcz zwyczajny

To rodzimy przedstawiciel pluszczy, jednocześnie jedyny gatunek występujący w Europie.

Rodzina: Pełzacze (Certhiidae)

Pełzacz leśnyPełzacz leśny

Jest to gatunek rodzimy, podobny do pełzacza ogrodowego. Zasiedla lasy różnych typów na terenie całego kraju.

Pełzacz ogrodowyPełzacz ogrodowy

To niewielki ptak z rodziny pełzaczy, zamieszkujący lasy liściaste i mieszane, parki i większe zadrzewienia.

Rodzina: Strzyżyki (Troglodytidae)

Strzyzyk zwyczajnyStrzyzyk zwyczajny

To jeden z naszych najmniejszych ptaków, występujący w Polsce przez cały rok.

Rodzina: Raniuszki (Aegithalidae)

Raniuszek, raniuszek zwyczajnyRaniuszek, raniuszek zwyczajny

To jedyny przedstawiciel raniuszków, który żyje w naszym kraju. Można go spotkać przez cały rok.

Rodzina: Pokrzewkowate (Sylviidae)

CierniówkaCierniówka

Cierniówka (Sylvia communis ) to niewielki ptak z rodziny pokrzewkowatych, mniejszy od wróbla. Upierzenie szare z wierzchu oraz na głowie, rudawe na skrzydłach, spód biały.

GajówkaGajówka

To mało charakterystyczny i dość liczny w naszym kraju ptak lasów liściastych i mieszanych.

JarzębatkaJarzębatka

Jarzębatka (Sylvia nisoria) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych. Wierzch jest szarawy, spód biały z delikatnymi prążkami w kształcie półksiężyców.

KapturkaKapturka

To jeden z najliczniej występujących w Polsce pokrzewkowatych i jeden z najliczniejszych ptaków leśnych. Ma charakterystyczną ciemną czapeczkę na głowie.

PiecuszekPiecuszek

To rodzima świstunka, bardzo podobna do pierwiosnka, od którego różni sę przede wszystkim bardziej żółtym upierzeniem. Jest pospolita w Polsce.

PiegżaPiegża

To nasz najmniejszy przedstawiciel pokrzewkowatych, pojawiający się dość często w pobliżu ludzkich osiedli.

PierwiosnekPierwiosnek

To jeden z najwcześniej pojawiających się w naszym kraju ptaków, skąd pochodzi jego nazwa. Jest to ptak z grupy świstunek.

RokitniczkaRokitniczka

To najliczniej występujący w Polsce przedstawiciel rodzaju Acrocephalus. Ma charakterystyczną, białą brew.

ŚwierszczakŚwierszczak

To przedstawiciel pokrzewkowatych, trudny w obserwacji i niezbyt liczny w Polsce.

Świstunka, świstunka leśnaŚwistunka, świstunka leśna

Świstunka, świstunka leśna (Phylloscopus sibilatrix) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych, mniejszy od wróbla o dość jaskrawym ubarwieniu.

TrzciniakTrzciniak

To najgłośniej śpiewający ptak z rzędu wróblowatych wodnych środowisk w Polsce.

ZaganiaczZaganiacz

To jeden z najpóźniej zalatujących do nas ptaków. Jest trudny do oznaczenia w terenie.

Rodzina: Mysikróliki (Regulidae)

MysikrólikMysikrólik

Ptak ten jest uważany za najmniejszego ptaka występującego w Polsce. Ma charakterystyczną żółtą czapeczkę na głowie.

ZniczekZniczek

To przedstawiciel mysikrólików nielicznie występujący w lasach iglastych naszego kraju, bardzo podobny do mysikrólika zwyczajnego.

Rodzina: Płochacze (Prunellidae)

Płochacz halnyPłochacz halny

To rzadki u nas przedstawiciel płochaczy. Występuje jedynie w wysokich pariach gór.

PokrzywnicaPokrzywnica

To nasz najbardziej pospolity płochacz. Preferuje środowisko leśne, prowadzi skryty tryb życia i trudno ją zaobserwować.

Rodzina: Trznadlowate (Emberizidae)

CierlikCierlik

Cierlik (Emberiza cirlus) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Samiec ma czarną kreskę, która biegnie przez oko, ciemne są też pokrywy uszne oraz gardło.

GłuszekGłuszek

Głuszek (Emberiza cia) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych. Głowa, kark i wole są szare. Po bokach głowy występują trzy czarne pasy.

OrtolanOrtolan

To średnio liczny ptak w Polsce, zajmujący tereny rolnicze w bliskości lasów. Samiec ma charakterystyczny żółty wąs.

PotrzeszczPotrzeszcz

Potrzeszcz to ptak polny i łąkowy z podrodziny trznadlowatych, największy przedstawiciel trznadli w kraju.

PotrzosPotrzos

To jedyny trznadel w Polsce, który związany jest z wilgotnym środowiskiem. Samiec ma charakterystyczną czarną głowę z białym wąsem i obrożą.

ŚniegułaŚnieguła

Śnieguła (Plectrophenax nivalis) to gatunek ptaka z rodziny trznadlowatych, gniazdujący daleko na północy.

TrznadelTrznadel

Trznadel to niewielki, dość liczny w Polsce ptak z podrodziny trznadlowatych o pięknym , cytrynowym upierzeniu głowy i piersi u samców w okresie godowym.

Rząd: Sowy (Strigiformes)

Rodzina: Puszczykowate (Strigidae)

PójdźkaPójdźka

Pójdźka zto rzadka u nas, niewielka sowa o brązowym upierzeniu z jasnym plamkowaniem.

PuchaczPuchacz

Puchacz to największa z sów, rzadko spotykany w Polsce. Na głowie dwie kępy piór przypominają uszy.

Pusczyk mszarny, sowa mszarnaPusczyk mszarny, sowa mszarna

Puszczyk mszarny to rzadko występująca w naszym kraju sowa dość dużych rozmiarów.

PuszczykPuszczyk

Puszczyk to najliczniejsza sowa w naszym kraju.

Puszczyk uralskiPuszczyk uralski

Puszczyk uralski to piękna sowa, zamieszkująca lasy iglaste z rozległymi bagnami i polanami, występująca również w Polsce.

Sowa jarzębataSowa jarzębata

Sowa jarzębata to rzadka w Polsce sowa, aktywna w dzień.

Sowa śnieżnaSowa śnieżna

Sowa śnieżna to drapieżny ptak o pięknym, białym upierzeniu z ciemnymi plamkami. Ma charakterystyczną białą szlarę wokół dzioba.

SóweczkaSóweczka

To najmniejsza sowa występująca w Polsce. Jest wielkości szpaka. Występuje tylko w starych borach iglastych.

Uszatka, sowa uszataUszatka, sowa uszata

Sowa uszata, zwana także uszatką, to chroniona sowa wielkości wrony o charakterystycznych piórach przypominających uszy.

WłochatkaWłochatka

Włochatka to bardzo nieliczny w Polsce gatunek sowy. Ma dość dużą głowę zaopatrzoną w duże oczy z żółtymi tęczówkami.

Rodzina: Płomykówki (Tytonidae)

PłomykówkaPłomykówka

Płomykówka to typowy przedstawiciel rodziny płomykówek.

Rząd: Siewkowate, siewkowe (Charadriiformes)

Rodzina: Siewkowate (Charadriidae)

CzajkaCzajka

Czajka to pospolity w Polsce ptak brodzący, który z daleka wydaje się czarno-biały, z bliska - ciemnozielony z metalicznym połyskiem, Na głowie ma charakterystyczny czubek.

Czajka towarzyskaCzajka towarzyska

Czajka towarzyska to niewielki ptak z rodziny siewek, rzadko obserwowany w naszym kraju.

Sieweczka obrożnaSieweczka obrożna

To rzadki w naszym kraju ptak lęgowy, występujący na wybrzeżu i nad wielkimi rzekami.

Sieweczka rzecznaSieweczka rzeczna

Sieweczka rzeczna (Charadrius dubius) to gatunek ptaka z rodziny siewek, podobny do sieweczki obrożnej, od której ma mniejsze czarne plamy na czole i wolu.

Rodzina: Bekasowate (Scolopacidae)

BatalionBatalion

Batalion to jeden z nielicznych bekasowatych, które tokują. Samiec ma piękną szatę godową w postaci kryzy z piór.

BekasikBekasik

Bekasik (Lymnocryptes minimus) to gatunek niewielkich rozmiarów ptaka z rodziny bekasowatych, bardzo podobny do kszyka, od którego jest nieco mniejszy i ma dużo krótszy dziób.

Biegus krzywodziobyBiegus krzywodzioby

Biegus krzywodzioby (Calidris ferruginea) to gatunek ptaka z rodziny biegusowatych. W szacie spoczynkowej wierzch ciała jest brązowawy z ciemnymi plamkami.

Biegus malutkiBiegus malutki

Biegus malutki (Calidris minuta) to niewielki ptak z rodziny bekasowatych, bardzo podobny do biegusa małego.

Biegus morskiBiegus morski

Biegus morski (Calidris maritima) to ptak z rodziny bekasowatych o krępej budowie ciała, rzadko zalatujący do Polski.

Biegus rdzawyBiegus rdzawy

Biegus rdzawy (Calidris canutus) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, największy z naszych biegusów.

Biegus zmiennyBiegus zmienny

Biegus rdzawy (Calidris alpina) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych. Samiec jest niewiele mniejszy od samicy, ale ich wygląd jest podobny.

Brodziec piskliwy, kuliczek piskliwyBrodziec piskliwy, kuliczek piskliwy

Brodziec piskliwy, kuliczek piskliwy (Actilis hypoleucos) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, z podrodziny brodźców.

Brodziec śniadyBrodziec śniady

Brodziec śniady (Tringa erythropus) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, z podrodziny brodźców.

KrwawodzióbKrwawodziób

To rzadki u nas ptak z długim czerwonym dziobem i czerwonymi nogami, o brązowoszarym upierzeniu.

KszykKszyk

Ten przedstawiciel bekasowatych ma bardzo długi dziób. Wydaje podczas lotu charakterystyczny, beczący odgłos.

Kulik mniejszyKulik mniejszy

Kulik mniejszy (Numenius phaeopus) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych. Brak dymorfizmu płciowego. Kolor upierzenia szarobrązowy z ciemniejszymi plamami.

Kulik wielkiKulik wielki

To nasz największy przedstawiciel siewkowatych. Ma charakterystyczny, zagięty ku dołowi, długi dziób.

KwokaczKwokacz

Kwokacz (Tringa nebularia) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych o dość jasnym upierzeniu.

ŁęczakŁęczak

Łęczak (Tringa glareola) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych z podrodziny brodźców, nasz najliczniejszy brodziec podczas przelotów.

RycykRycyk

To ptak o charakterystycznym bardzo długim, prostym dziobie i z jeszcze dłuższymi nogami. W okresie wiosenno-letnim ma rdzawą szyję, głowę i pierś.

SłonkaSłonka

Słonka (Scolopax rusticola) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych. Ma krępą budowę ciała, długi dziób.

Rodzina: Mewowate, mewy (Laridae)

Mewa trójpalczastaMewa trójpalczasta

Mewa trójpalczasta to zalatująca nieregularnie do Polski ptak morski o białym ubarwieniu z czarnymi pręgami i plamami. Szata młodociana różni się od szaty dorosłego ptaka.

Rodzina: Wydrzyki (Stercorariidae)

Wydrzyk tęposternyWydrzyk tęposterny

Wydrzyk tęposterny to rzadki w Polsce gość, spędzający zimę na otwartym oceanie.

Wydrzyk wielkiWydrzyk wielki

Wydrzyk wielki, zwany skuą, to średniej wielkości ptak z rodziny wydrzyków, wyjątkowo zalatujący do Polski.

Rodzina: Ostrygojady (Haematopodidae)

Ostrygojad zwyczajny, ostrygojadOstrygojad zwyczajny, ostrygojad

Ostrygojad zwyczajny, ostrygojad (Haematopus ostralegus) to gatunek ptaka z rodziny ostrygojadów, wielkości wrony.

Rodzina: Płatkonogi (Phalaropodidae)

Płatkonóg szydłodziobyPłatkonóg szydłodzioby

To bardzo rzadko w Polsce spotykany tylko podczas przelotów ptak z rodziny płatkodzobów. Najczęsciej można go spotkać nad morzem.

Rodzina: Szczudłonogi, szczudłakowate (Recurvirostridae)

Szablodziób zwyczajny, szablodzióbSzablodziób zwyczajny, szablodziób

To rzadki w naszym kraju, tylko sporadycznie zalatujący do nas przedstawiciel szczudłonogów.

Rodzina: Kulony (Burhinidae)

Kulon, kulon zwyczajnyKulon, kulon zwyczajny

To wymierający u nas gatunek z rodziny kulonów, jedyny je przedstawiciel w naszym kraju. Ma piękne, duże, żółte oczy.

Rodzina: Żwirowcowate (Glareolidae)

Żwirowiec łąkowyŻwirowiec łąkowy

Bardzo rzadko w Polsce obserwowany ptak z rodziny żwirowcowatych, mający charakterystyczne jasne podgardle z czarną obwódką.

Rodzina: Rybitwy (Sternidae)

Rybitwa białoczelnaRybitwa białoczelna

Rybitwa białoczelna (Sternula albifrons) to najmniejsza z rodzimych rybitw. Jest wielkości jerzyka.

Rybitwa czarnaRybitwa czarna

Rybitwa czarna (Chlidonias niger ) to gatunek rybitwy, która w szacie godowej ma czarną przednią część ciała.

Rybitwa rzecznaRybitwa rzeczna

To jedna z najliczniej występujących rybitw w Polsce.

Rybitwa wielkodziobaRybitwa wielkodzioba

To największa rybitwa na świecie, zalatująca także do naszego kraju.

Rodzina: Alki (Alcidae)

AlkaAlka

To najczęściej spotykana alka w naszym kraju. Można ją poznać po białej kresce przebiegającej poprzecznie przez dziób.

Maskonur zwyczajny, maskonurMaskonur zwyczajny, maskonur

To pięknie ubarwiony przedstawiciel alk, który wyjątkowo zalatuje do Polski. Ma charakterystyczny, szeroki, bocznie spłaszczony dziób.

Nurzyk podbielały, nurzyk zwyczajnyNurzyk podbielały, nurzyk zwyczajny

Nurzyk podbielały, nurzyk zwyczajny (Uria aalge) to gatunek ptaka zaliczany do rodziny alk.

Rząd: Żurawiowe (Gruiformes)

Rodzina: Żurawie (Gruidae)

Żuraw zwyczajny, żurawŻuraw zwyczajny, żuraw

To jeden z piękniejszych naszych ptaków. Ma smukłą sylwetkę. Znany jest z zadziwiających tańców godowych. Jest dość liczny podczas przelotów.

Rodzina: Chruściele (Rallidae)

DerkaczDerkacz

To ptak prowadzący bardzo skryty tryb życia. O jego obecności najczęściej przkonujemy się na podstawie charakterystycznego głosu "kreks-kreks", jaki wydaje samiec o zmierzchu i w nocy.

Kokoszka, kokoszka zwyczajna, kurka wodna, kokoszka wodnaKokoszka, kokoszka zwyczajna, kurka wodna, kokoszka wodna

To niezbyt liczny ptak wielkości gołębia, podobny nieco do łyski, dawniej nazywany kurką wodną lub kokoszką wodną.

KropiatkaKropiatka

Kropiatka (Porzana porzana) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli.

Łyska, łyska zwyczajnaŁyska, łyska zwyczajna

To dość pospolity w Polsce ptak lęgowy o czarnym upierzeniu, z charakterystyczną białą płytką na czole.

WodnikWodnik

To dość rzadki w naszym kraju chruściel, o niebieskawym spodzie, dość długim, nieco zagiętym w dół, czerwonym dziobie. Wydaje odgłos kwiczenia.

ZielonkaZielonka

To dość rzadki w naszym kraju chruściel, jedyny krajowy przedstawiciel tej rodziny z dymorfizmem płciowym.

Rodzina: Dropie (Otididae)

DropDrop

Drop to gatunek dużego ptaka, będący obecnie na wymarciu, jest bardzo nieliczny w naszym kraju.

StrepetStrepet

To jeden z mniejszych przedstawicieli dropi, obserwowany u nas ostatnio w 1950 roku.

Rząd: Pełnopłetwe (Pelecaniformes)

Rodzina: Kormorany (Phalacrocoracidae)

Kormoran czarnyKormoran czarny

Kormoran czarny to ptak prawie cały czarny. W szacie godowej ma zielonkawy z metalicznym połyskiem grzbiet. Dzisiaj jego populacja jest duża i zaczyna się mówić o nim jak o szkodniku.

Kormoran czubatyKormoran czubaty

Kormoran czubaty to morski ptak o czarnym upierzeniu, kilka razy obserwowany w naszym kraju.

Rodzina: Pelikany (Pelecanidae)

Pelikan różowy, pelikan babaPelikan różowy, pelikan baba

Pelikan różowy (baba) to ptak z rodziny pelikanów o upierzeniu białym z różowym nalotem. Czasem można go spotkać w naszym kraju.

Rodzina: Głuptaki (Sulidae)

Głuptak zwyczajnyGłuptak zwyczajny

Głuptak jest ptakiem morskim o specyficznym sposobie łowienia ryb jak i wysiadywania jaja. W Polsce bardzo rzadko się pojawia nad Bałtykiem.

Rząd: Kuraki (Galliformes)

Rodzina: Bażantowate (Phasianidae)

BażantBażant

Bażant to piękny ptak z rodziny bażantowatych, występujący w Polsce, o dużej zmienności podgatunkowej. Jest cennym gatunkiem łownym. Samiec pięknie ubarwiony, samica ma barwy ochronne.

Kura domowaKura domowa

Kura domowa jest najliczniejszym na świecie ptakiem użytkowym.

KuropatwaKuropatwa

To niewielki ptak łowny, średnio liczny w naszym kraju, pierwotnie związany ze stepami, a dziś z terenami rolniczymi.

PrzepiórkaPrzepiórka

To nasz najmniejszy ptak z rzędu grzebiących. Jest to też jedyny przedstawiciel tego rzędu ptaków, który podejmuje sezonowe wędrówki.

Rodzina: Głuszcowate (Tetraonidae)

CietrzewCietrzew

Cietrzew to piękny ptak z rodziny głuszcowatych, nieliczny w Polsce, odbywający charakterystyczne toki.

GłuszecGłuszec

Głuszec to piękny ptak z rodziny głuszcowatych, niegdyś liczny w całym kraju, dziś rzadko spotykany.

JarząbekJarząbek

To miejscami dość liczny w Polsce ptak z rodziny głuszcowatych, niegdyś cenny ptak łowny. Występuje w górach i na nizinach mazurskich oraz na północnym wschodzie kraju.

Rząd: Brodzące (Ciconiiformes)

Rodzina: Czaple, czaplowate (Ardeidae)

BączekBączek

To jedna z najmniejszych czapli na świecie, bardzo rzadko gniazdująca w naszym kraju, głównie na niżu w centralnej Polsce.

BąkBąk

Bąk to ptak z rodziny czapli, nieliczny w naszym kraju, wydający bardzo głośny, buczący głos podczas godów.

Czapla białaCzapla biała

Czapla biała to rzadko zalatująca do Polski czapla o białym upierzeniu, zamieszkująca cieplejsze regiony wszystkich kontynentów.

Czapla nadobnaCzapla nadobna

Czapla nadobna to rzadko zalatujący gatunek czapli o białym upierzeniu, z charakterystycznym długim czubem i żółtymi stopami.

Czapla purpurowaCzapla purpurowa

Czapla purpurowa to bardzo rzadki u nas gatunek lęgowy spotykany na Stawach Milickich i na Zbiorniku Gołczakowickim.

Czapla siwaCzapla siwa

Czapla siwa to piękny rodzimy ptak o szarum upierzeniu, którego można spotkać przy płutkich zbiornikach wodnych.

ŚepowronŚepowron

Ślepowron to ptak z rodziny czapli o krępej budowie, z wierzchu czarny lub szary, spód jasny. Na głowie z tyłu posiada czub. Rzadki w Polsce.

Rodzina: Ibisowate (Threskiornithidae)

Warzęcha, warzęcha zwyczajnaWarzęcha, warzęcha zwyczajna

To ptak z charakterystycznym spłaszczonym łyzkowato dziobem, spotykany w Polsce podczas przelotów późną wiosną.

Rodzina: Bocianowate (Ciconiidae)

Bocian białyBocian biały

Bocian biały to dość duży ptak gniazdujący w pobliżu naszych osiedli. Jeden z najlepiej rozpoznawalnych ptaków w Polsce.

Bocian czarnyBocian czarny

Bocian czarny to bardzo rzadki w Polsce ptak lęgowy z rodziny bocianowatych o czarno-białym upierzeniu.

Rząd: Drapieżne (Falconiformes)

Rodzina: Jastrzębiowate (Accipitridae)

BielikBielik

Bielik jest największym ptakiem drapieżnym w Polsce.

Błotniak stawowyBłotniak stawowy

To najbardziej pospolity błotniak w naszym kraju, związany z terenami podmokłymi.

GadożerGadożer

To skrajnie nieliczny u nas ptak szponiasty, żywiący się głównie zaskrońcami i żmijami zygzakowatymi, na których jad nie jest odporny.

Jastrząb, jastrząb zwyczajny, jastrząb gołębiarzJastrząb, jastrząb zwyczajny, jastrząb gołębiarz

To tępiony niegdyś przez hodowców gołębi piękny ptak - typowy przedstawiciel rodziny. Dziś znajduje się pod ścisłą ochroną. Występuje na terenie całego kraju, choć nielicznie.

Kania czarnaKania czarna

To nieliczny ptak szponiasty w naszym kraju, nieco większy od myszołowa.

Kania rudaKania ruda

To nieliczny ptak szponiasty w Polsce, występujący głownie na zachodzie kraju.

Krogulec, krogulec zwyczajnyKrogulec, krogulec zwyczajny

To niewielki ptak szponiasty, jedyny polujący na małe ptaki, które spotykamy przy naszych karmnikach.

Myszołów, myszołów zwyczajnyMyszołów, myszołów zwyczajny

Myszołów zwyczajny to najbardziej pospolity ptak szponiasty w Polsce.

Orzeł przedniOrzeł przedni

Orzeł przedni to ptak drapieżny będący symbolem męstwa. Bardzo rzadki w naszym kraju.

Sęp kasztanowatySęp kasztanowaty

Sęp kasztanowaty to ptak z podrodziny sępów, który do XIX w. gnieździł się w Tatrach, dziś tylko sporadycznie zalatuje do naszego kraju.

TrzmielojadTrzmielojad

To piekny ptak drapieżny, który jako jeden z nielicznych odżywia się owadami, głównie żądłówkami.

Rodzina: Rybołowy (Pandionidae)

RybołówRybołów

Rybołów to duży drapieżny ptak i jedyny gatunek z rodziny rybołowów, chroniony w Polsce.

Rodzina: Sokołowate (Falconidae)

DrzemlikDrzemlik

Drzemlik (Falco columbarius) to gatunek drapieżnego ptaka z rodziny sokołowatych. To najmniejszy z sokołów Europy.

Kobczyk (zwyczajny)Kobczyk (zwyczajny)

Kobczyk, kobczyk zwyczajny (Falco vespertinus) to gatunek drapieżnego ptaka z rodziny sokołowatych, niewiele mniejszy od pustułki, podobny do kobuza.

KobuzKobuz

To jeden z najzwinniejszych lotników wśród sokołów. Potrafi upolować jerzyka.

PustułkaPustułka

To najliczniej występujący sokół w naszym kraju.

RarógRaróg

To jeden z najrzadziej występujących sokołowatych w Polsce. Stwierdzono tylko jeden przypadek lęgów i zaledwie kilkadziesiąt obserwacji pojedynczych osobników podczas przelotów.

Sokół wędrownySokół wędrowny

Sokół wędrowny to piękny ptak drapieżny, dziś bardzo rzadko występujący w naszym kraju.

Rząd: Kraskowate (Coraciiformes)

Rodzina: Kraski (Coraciidae)

KraskaKraska

Kraska to chroniony, zagrożony wyginięciem, kolorowy ptak z rodziny krasek, występujący w naszym kraju.

Rodzina: Dudki (Upupidae)

DudekDudek

Dudek to rzadki ptak występujący w Polsce. Ma charakterystyczny czub na głowie zakończony czarnymi plamami.

Rodzina: Zimorodki, zimorodkowate (Alcedinidae)

ZimorodekZimorodek

Zimorodek to jeden z najbarwniejszych polskich ptaków. Po zdobycz nurkuje pod wodę.

Rodzina: Żołny (Meropidae)

Żołna, żołna zwyczajnaŻołna, żołna zwyczajna

To jeden z najbardziej kolorowych krajowych ptaków. Ptak ten żywi się żądłówkami, nawet tymi jadowitymi.

Rząd: Gołębiowate (Columbiformes)

Rodzina: Gołębie (Columbidae)

Gołąb skalny, gołąb domowy, gołąb miejskiGołąb skalny, gołąb domowy, gołąb miejski

Gołąb skalny jest przodkiem gołębia domowego oraz miejskiego. Gołąb jest ptakiem kosmopolitycznym.

GrzywaczGrzywacz

Grzywacz to dość duży ptak z rodziny gołębi. Można go spotkać w parkach, ogrodach i alejach. Ma charakterystyczną białą plamę po bokach szyi.

Sierpówka, synogarlica tureckaSierpówka, synogarlica turecka

Sierpówka, zwana synogarlicą turecką, to ptak z rodziny gołębi. Można go spotkać w parkach, ogrodach i alejach. Ma charakterystyczną czarną półobrożę na karku i szyi.

SiniakSiniak

Łatwo go pomylić z gołębiem domowym. Zamieszkuje lasy liściaste i iglaste. Poza lęgami można go spotkać na polach. Ma charakterystyczną plamę na boku szyi.

TurkawkaTurkawka

Turkawka jest naszym najmniejszym gołębiem. Ma charakterystyczną, bardzo smukłą sylwetkę.

Rząd: Rurkonose (Procellariiformes)

Rodzina: Petrele, petrelowate, burzykowate (Procellariidae)

FulmarFulmar

Fulmar to rzadko obserwowany w Polsce ptak morski.

Rząd: Łaźce (Piciformes)

Rodzina: Dzięciołowate (Picidae)

Dzięcioł białogrzbietyDzięcioł białogrzbiety

To bardzo rzadki u nas ptak, największy dzięcioł pstry. Ma charakterystyczną białą plamę na grzbiecie.

Dzięcioł białoszyiDzięcioł białoszyi

Dzięcioł białoszyi (Dendrocopos syriacus) to ptak z rodziny dzięciołowatych należący do podrodziny dzięciołów, podobny do dzięcioła dużego, z którym może się krzyżować.

Dzięcioł czarnyDzięcioł czarny

To nasz największy dzięcioł. Ma jednolicie czarne upierzenie za wyjątkiem czubka głowy, który jest czerwony.

Dzięcioł dużyDzięcioł duży

To nasz najbardziej pospolity i szeroko rozpowszechniony w kraju dzięcioł o charakterystycznym czarno-białym upierzeniu z czerwoną czapeczką u samca i czerwonym podogoniem.

Dzięcioł średniDzięcioł średni

To podobny do dzięcioła dużego ptak, niezbyt licznie u nas rozpowszechniony. Zamieszkuje nizinne lasy liściaste. Ma różowy, kreskowany spód i niepełny, czarny wąs.

Dzięcioł trójpalczastyDzięcioł trójpalczasty

Dzięcioł trójpalczasty (Picoides tridactylus) to gatunek ptaka z rodziny dzięciołowatych, z podrodziny dzięciołów, mający tylko trzy palce.

Dzięcioł zielonosiwyDzięcioł zielonosiwy

Dzięcioł zielonosiwy to dość rzadki dzięcioł występujący w Polsce, bardzo podobny do dzięcioła zielonego.

Dzięcioł zielonyDzięcioł zielony

Dzięcioł zielony, to rodzimy dzięcioł, żywiący się głównie mrówkami.

DzięciołekDzięciołek

Dzięciołek (Dendrocopos minor) to najmniejszy dzięcioł europejski.

Krętogłów, krętogłów zwyczajnyKrętogłów, krętogłów zwyczajny

Krętogłów zwyczajny to ptak z rodziny dzięciołowatych, podrodziny krętogłowów o ubarwieniu podobnym do nocnych motyli.

Rząd: Kukułkowe (Cuculiformes)

Rodzina: Kukawkowate (Cuculidae)

Kukułka, kukułka zwyczajnaKukułka, kukułka zwyczajna

Kukułka zwyczajna znana jest ze swoich zwyczajów lęgowych, a mianowicie z tego, że podrzuca swoje jaja innym ptakom do gniazda.

Rząd: Krótkonogie (Apodiformes)

Rodzina: Jerzyki, jerzykowate (Apodidae)

Jerzyk, jerzyk zwyczajnyJerzyk, jerzyk zwyczajny

To jedyny przedstawiciel jerzykowatych przystępujący do lęgów w Polsce. Można go wówczas spotkać najczęściej w miastach.

Rząd: Nury (Gaviiformes)

Rodzina: Nury (Gaviidae)

Nur czarnoszyiNur czarnoszyi

Nur czarnoszyi to spotykany głównie na wybrzeżu ptak, który u nas zimuje. Widywany też w głębi kraju podczas przelotów.

Nur lodowiecNur lodowiec

Nur lodowiec to rzadko spotykany w naszym kraju ptak z rodziny nurów o czarno-białym upierzeniu z paskowaną obrożą na szyi.

Nur rdzawoszyiNur rdzawoszyi

To najmniejszy przedstawiciel nurów, w Polsce obserwowany głównie podczas przelotów.

Rząd: Lelkowate (Caprimulgiformes)

Rodzina: Lelki (Caprimulgidae)

Lelek kozodój, lelekLelek kozodój, lelek

Lelek kozodój, zwany lelkiem, to najbardziej znany przedstawiciel rzędu lelkowaych, nieliczny w Polsce, żerujący głównie o zmierzchu i o świcie.

Rząd: Perkozowate (Podicipediformes)

Rodzina: Perkozy (Podicipedidae)

Perkoz dwuczubyPerkoz dwuczuby

Perkoz dwuczuby, to typowy przedstawiciel rodziny perkozów z charakterystycznymi dwoma czubami i bokobrodami na głowie. W okresie godowym perkozy dwuczube wykonują cudowny taniec pingwinów.

Perkoz rdzawoszyiPerkoz rdzawoszyi

Perkoz rdzawoszyi jest nielicznym ptakiem lęgowym w Polsce. Jest nieco mniejszy i bardziej krępy od perkoza dwuczubego.

Perkoz rogatyPerkoz rogaty

Perkoz rogaty to rzadko zimujący u nas perkoz, obserwowany także podczas migracji.

PerkozekPerkozek

To najmniejszy przedstawiciel perkozów w Polsce.

ZausznikZausznik

To jedyny perkoz zakładający kolonie lęgowe. Występuje nielicznie w Polsce.