Bażant (Phasianus colchicus)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Bażant

Bażant (Phasianus colchicus) to piękny ptak z rodziny bażantowatych, występujący w Polsce, o dużej zmienności podgatunkowej. Głowa u samców jest najczęściej zielona z metalicznym połyskiem, dwoma niewielkimi czubkami, a wokół oczu występuje duża czerwona, naga plama, biała obroża na szyi, plecy rdzawe, złotawe z fioletowym połyskiem, pióra są rdzawe z jasnym brzegiem, pstre barki. Pióra wyglądają jak łuski, przód ciała ciemny, metalizujący, ogon długi, żółtobrunatny z prążkami. Nogi są zaopatrzone w ostrogi. Samica jest mniejsza i niewidoczna w zlewającym się z otoczeniem, szarorudym kolorze z ciemnymi prążkami na grzbiecie. Ogon krótki. To cenny gatunek łowny.

Tereny obfite w krzewy, na skraju pól i łąk, w trzcinach i wiklinie. Preferuje tereny nizinne. Europa i Azja, Ameryka Północna, Japonia, Hawaje, Nowa Zelandia. Naturalny obszar występowania to Azja.

Prowadzi osiadły tryb życia. Zdarza się jednak, że samce koczują na odległość kilkudziesięciu kilometrów. Nocuje na drzewach. Lata słabo, a do lotu zrywa się z głośnym łopotem skrzydeł.

Co jedzą bażanty? Bażanty zjadają pokarm roślinny (części zielone, nasiona, owoce, korzenie, bulwy i kłącza) oraz owady, dżdżownice, pajęczaki i ślimaki. Wyjątkowo ofiarami bażantów padają żaby, zaskrońce, norniki i ryjówki. Pokarmu bażanty szukają poprzez rozgrzebywanie ziemi.

Bażant jest poligamiczny. Gniazdo buduje na ziemi w otoczeniu gęstych traw i gałęzi. Wyprowadza 1 lęg w roku - w Polsce w maju i czerwcu. Jaja samica składa w maju w liczbie 10-12, czasem nawet 18. Jaja wysiaduje tylko samica przez 24 dni od chwili złożenia ostatniego jaja. Młode zaraz po wykluciu szukają pokarmu samodzielnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek łowny. Odstrzały prowadzi się tylko do samców o okresie od początku października do końca lutego. NA samice poluje się tylko w wybranych ośrodkach hodowlanych. Stan populacji zależy od liczby drapieżników na danym terenie oraz od warunków pogodowych.

Bażanty zjadają stonkę ziemniaczaną.

Bażanty zostały sprowadzone do Europy jeszcze w średniowieczu z Azji.

Czy kuropatwa to samica bażanta?

Nie. Kuropatwa to odrębny gatunek.

Jak się nazywa samica bażanta?

Samica bażanta to zwyczajnie kura. Samiec to kogut.

Filmy