Jaki ptak znosi najwięcej jaj?

Wszystkie ptaki znoszą jaja i wysiadują je, aby zachować ciągłość gatunku. Które ptaki znoszą ich najwięcej? Czy są to nasze zwykłe kury domowe, czy też inne ptaki?

Kuropatwa
© Erni - stock.adobe.com

Najwięcej jaj w ciągu roku znosi kura domowa. Nieśność przyzwoita to aż 200 jaj w ciągu roku, rekordowo nawet 360. Dużą nieśniośc mają też przepiórki, bo do 300 jaj w roku. Kaczki potrafią znieść do 90 jaj w roku, gęsi i indyki do 30. Dotyczy to jednak specjalnie wyselekcjonowanych ras i gatunków ptaków udomowionych. W naturze jest inaczej.

W liczbie jaj w jednym zniesieniu rekordzistą jest rodzima kuropatwa. Potrafi ona znieść średnio 19, a maksymalnie 27 jaj. Samica wysiaduje je wraz z samcem. Razem z samcem opiekuje się też sporą gromadką potomstwa. Należy zaznaczyć, że pisklęta kuropatwy są zagniazdownikami, co oznacza, że są w miarę samodzielne zaraz po wykluciu i same zdobywają pokarm.

A co z gniazdownikami? W tym przypadku rodzice muszą wykarmić swoje maluchy. Tu rekordzistą jest sikora modra, czyli modraszka, także spotykana w Polsce. Samica potrafi znieść maksymalnie 19 jaj, a średnio 11. Samo zniesienie i inkubacja wymaga nie lada wysiłku. Te kilkanaście piskląt trzeba jeszcze potem wykarmić, Rodzice muszą złowić ogromną liczbę owadów i nakarmić pisklęta. Sikora modra potrafi w ciągu dnia wykonać aż 1000 lotów tam i z powrotem na polowanie. Pikanterii dodaje fakt, że modraszki potrafią wyprowadzić dwa lęgi w ciągu sezonu.