PL

Kuropatwa

Kuropatwa (Perdix perdix) to ptak wielkości gołębia o krępej budowie ciała, średnio liczny w naszym kraju. W upierzeniu dominują brązy i odcienie szarości. Głowa na policzkach i gardle ma rudy odcień. Po bokach ciała występują ciemnobrązowe pręgi, w podobnym kolorze jest plama w okolicy piersi lub brzucha, która u samic czasem nie występuje. Skrzydła są dość krótkie i zaokrąglone. Kogut od kury różni się ubarwieniem piór barkowych i na pokrywach skrzydłowych.

Kuropatwa (Perdix perdix)

Ptak ten występuje w Europie oraz Azji. W Ameryce Północnej gatunek ten został introdukowany. W Polsce to średnio liczny gatunek. Jest rozpowszechniony na terenie całego kraju poza rejonami wysokogórskimi. Preferuje tereny rolnicze, ale nie monokulturowe. Ptak ten potrzebuje urozmaiconego terenu, pól i łąk poprzecinanych miedzami.

To gatunek osiadły. Kuropatwa jest aktywna za dnia. Poza okresem rozrodu skupia się w niewielkie stada. Ptaki te nocują między bruzdami ziemi pod osłoną traw, zawsze w innym miejscu. Kuropatwy żerują najbardziej intensywnie o zmroku i o świcie.

Kuropatwa zjada liście traw, koniczynę, zboża, nasiona chwastów. Dietę roślinną uzupełnia czasami owadami, głównie w okresie rozrodu. Pisklęta jedzą owady. W zimie kuropatwy z wielkim trudem zdobywają pokarm. Ziarna, kiełki zbóż i inny pokarm pochodzenia roślinnego wykopują spod śniegu.

Jest monogamiczna nawet przez kilka sezonów lęgowych. Gniazduje na ziemi w zbożu, wysokiej trawie, pod krzewami. Samica składa 8-20 (29) jaj w okresie od maja do czerwca co 1-2 dni. Wysiaduje wyłącznie samica. Okres inkubacji wynosi 23-25 dni, począwszy od zniesienia ostatniego jaja. Pisklęta znajdują się pod opieką samca i samicy. Rodzina razem zimuje. Zdolność do lotu młode uzyskują po 4 tygodniach od wyklucia. Dojrzałość płciową uzyskują już na drugi rok.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek łowny w okresie od 11 września do 21 października.

Czy kuropatwa to samica bażanta?

Nie. Kuropatwa to odrębny gatunek.