Indyk zwyczajny, indyk dziki

Indyk zwyczajny, indyk dziki (Meleagris gallopavo) to duży ptak z rodziny indyków. Jest przodkiem indyka domowego. Głowa i część szyi nie jest opierzona. Skóra w kolorze niebieskim i czerwonym jest pokryta brodawkami i koralami. Z wierzchu ciało jest żółtobrązowe, z ciemnym zakończeniem piór. Ponadto grzbiet jest ciemnobrunatny z zielonym połyskiem. Spód ciała pręgowany. Samiec jest większy i barwniejszy od samicy. Na piersi samca występuje pędzel, pióra mają bardziej metaliczny połysk, korale i brodawki bardziej nabrzmiałe. Na nogach występują ostrogi. Ogon wachlarzowaty.

Indyk zwyczajny, indyk dziki (Meleagris gallopavo)
© Steve Byland - Fotolia.com

Indyka zwyczajnego można spotkać w lasach Ameryki Północnej.

Prowadzi koczowniczy tryb życia. Za dnia żeruje na ziemi. Nocą chroni się na drzewach. Duże odległości pokonuje pieszo. Samce, szczególnie stare, tworzą grupy płciowe. Samice wraz z potomstwem również łączą się w grupy, liczące nawet 100 osobników.

Lata dość dobrze, ale na małe odległości i nie jest wytrwały w locie. Lata w celu pokonywania przeszkód i wspinania się na drzewa, na których spędza noce.

Dzikie indyki zjadają pokarm mieszany, głównie nasiona, orzechy, jagody, żołędzie, ponadto drobne organizmy zwierzęce, w tym owady, choć indyk nie pogardzi też pająkami, ślimakami, jaszczurkami i wężami.

To ptak poligamiczny. Gniazdo ma formę zagłębienia w ziemi. Pisklęta zaraz po wykluciu opuszczają gniazdo. Opiekuje się nimi samica przez dwa tygodnie na ziemi. Potem młode chronią się na drzewach. Pozostają pod opieką matki przez pół roku.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Po przybyciu Europejczyków do Ameryki, został niemalże doszczętnie wytrzebiony ze względu na smaczne mięso. Programy ochrony tego gatunku doprowadziły do odtworzenia populacji.