logo

Najmniejszy ptak

Zatrucie grzybami - jak postępować?
Hawańczyk - najmniejszy ptak na Ziemi
© Aniko G Enderle - stock.adobe.com

Jaki jest najmniejszy ptak na świecie? Jaki polski ptak jest najmniejszy?

Wielkość danego gatunku ptaka można rozważać w kontekście rozmiarów ciała lub jego ciężaru. Prezentujemy tu swoisty ranking najmniejszych ptaków na Ziemi z uwzględnieniem różnych kategorii.

Najmniejszy ptak na świecie

Prym w tej kategorii wiodą kolibry, których jest ponad 340 gatunków. W naszym zestawieniu uwzględnimy jednak ptaki z różnych rzędów i żyjących w różnych środowiskach.

Oto nasz ranking najmniejszych, żyjących dziś ptaków świata:

1. Koliberek hawański (Mellisuga helenae) - to koliber zwany także hawańczykiem lub trzmielakiem. Jest najmniejszym ptakiem świata. Waży zaledwie 1,5 g. Długość ciała wynosi do 6 cm, z czego na tułów przypada tylko 1,25 cm. Ptak ten żyje wyłącznie na Kubie.
  2. Mysikrólik (Regulus regulus) - najmniejszy ptak wróblowy i najmniejszy nasz rodzimy gatunek. Występuje w Eurazji i na północy Afryki. Waży zaledwie od 4 do 7 g i osiąga rozmiary około 9 cm długości ciała, a rozpiętość skrzydeł wynosi 13-15 cm.
  3. Malgaszokurka (Mentocrex kioloides) to najmniejszy nielot świata. Waży zaledwie 35 g i ma 13 cm długości. To endemit na maleńkiej wyspie na środku Atlantyku, który odkryto dopiero w 1923 roku.
  4. Nawałnik burzowy (Hydrobates pelagicus) - to najmniejszy morski ptak, który waży tylko 21 g i ma 15 cm długości. Występuje nad Atlantykiem i na Morzu Śródziemnym. Czasami ptak ten pojawia się też nad Bałtykiem.
  5. Sokolik rudogardły, sokolik indyjski (Microhierax caerulescens) to z kolei najmniejszy ptak drapieżny. Waży 35 g i ma długość 14 cm. Występuje w południowej części Azji (Indie i sąsiednie kraje). Poluje na owady, a nawet drobne ptaki.
  6. Świergotka złotoskrzydła (Psephotus chrysopterygius) to najmniejsza papuga świata. Występuje w Australii. Ma 23-28 cm długości ciała razem z ogonem.
  7. Pingwin mały, pingwinek mały (Eudyptula minor) to najmniejszy z pingwinów. Ma zaledwie 40-45 cm długości i waży nieco ponad 800 g. Występuje licznie u wybrzeży Australii i Nowej Zelandii.
  8. Kaktusówka (Micrathene whitneyi) - to najmniejsza sowa świata. Sowa ta występuje na południu Ameryki Północnej. Długość ciała wynosi 13-14 cm.
  9. Bączek amerykański (Ixobrychus exilis) - to najmniejszy ptak brodzący świata i najmniejsza czapla. Ptak ten występuje w obu Amerykach od południowej Kanady po Argentynę. Długość ciała wynosi 28-36 cm.
  10. Gołąbek diamentowy (Geopelia cuneata) - to jeden z najmniejszych gołębi świata, występujący w Polsce, ale nie zaliczany do nasze awifauny.

Najmniejszy ptak w Polsce

Najmniejszym ptakiem w Polsce jest wspomniany już wyżej mysikrólik.

MysikrólikMysikrólik PL Lęgowy Liczny

Regulus regulus

Mysikrólik jest uważany za najmniejszy ptak występujący w Polsce. Ma charakterystyczną żółtą czapeczkę na głowie. Czasem u samców pasek ten ma pomarańczowy kolor. Na skrzydłach można dostrzec dwa białe paski.