PL

Mysikrólik

Mysikrólik (Regulus regulus) jest powszechnie uważany za najmniejszego polskiego ptaka. Ma krępą budowę ciała. Z wierzchu jest oliwkowozielony, od spodu jaśniejszy. Na głowie znajduje się żółta, czarno obrzeżona, podłużna czapeczka. Czasem u samców pasek ten ma pomarańczowy kolor. Na skrzydłach można dostrzec dwa białe paski. Obszar wokół oczu jest jasny. Oczy są czarne. Młode osobniki nie mają czapeczki.

Mysikrólik (Regulus regulus)
© eltfoto - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji i na niewielkim obszarze w Afryce. W Polsce można go spotkać na terenie całego kraju. Jest dość pospolity, a w niektórych latach zdarzają się masowe pojawy. Najliczniej występuje wówczas na wybrzeżu. Preferuje lasy iglaste i mieszane.

To bardzo ruchliwy ptak. Jest częściowo osiadły. U nas występuje przez cały rok. Ptaki te charakteryzuje duża śmiertelność podczas mroźnych zim. Podczas lęgów przejawia silne zachowania terytorialne. Czasem towarzyszy stadom sikor.

To najmniejszy ptak w Polce. Waży zaledwie od 4 do 7 g i osiąga rozmiary około 9 cm długości ciała, a rozpiętość skrzydeł wynosi 13-15 cm.

Mysikrólik poluje na owady i ich larwy. Zimą wyszukuje poczwarek owadów i ich jaja. Dietę taką uzupełnia nasionami szyszek.

W ciągu roku wyprowadza dwa lęgi. Gniazduje wysoko i na końcu gałęzi świerka lub jodły. Gniazdo zbudowane jest z mchów i porostów połączonych pajęczyną. Budują je oba ptaki. Wyściółka jest z piór i włosia. Samica składa na przełomie kwietnia i maja pierwsze 8-12 jaj. Inkubacja trwa 15-17 dni. Młode są lotne po maksymalnie 22 dniach. Kolejne dwa tygodnie młode usamodzielniają się.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce mysikróliki podlegają ochronie ścisłej.

Mysikrólik wraz ze zniczkiem to najmniejszy z ptaków naszej awiafauny.

Czy mysikrólik odlatuje na zimę?

Mysikróliki pozostają w naszym kraju przez cały rok. Niestety w mroźne zimy bardzo duży odsetek populacji tego gatunku ginie.