Zniczek

Zniczek (Regulus ignicapillus) to mały ptak z rodziny mysikrólików, bardzo podobny do mysikrólika zwyczajnego. Prawie kuliste ciało z wierzchu jest oliwkowozielone, jasne od spodu. Nad okiem biegnie biała brew, a przez oko ciemny pasek. Pod okiem znajduje się biała kreska. Po bokach szyi znajduje się żółta plama. Samica ma żółty pasek na głowie, samiec ma także pomarańczowe pióra na czubku. Na skrzydłach można znaleźć dwa jasne paski.

Gatunek ten występuje w Europie, północnej części Afryki i Azji Mniejszej. W Polsce jest nieliczny, ale lęgowy. Przebywa w lasach iglastych, także mieszanych.

Ptak ten jest trudny w obserwacji, gdyż zwykle przebywa wysoko w koronach drzew. Polskie zniczki na zimę odlatują na zachód Europy lub nad Morze Śródziemne. Ma bardzo wysoki głos, na tyle wysoki, że niektórzy ludzie nie mogą go usłyszeć. Śpiew kończy się trylem.

Zniczek zjada owady, ich gąsienice, jaja i poczwarki, a także pająki. Zimą zjada też nasiona świerka i sosny.

Gniazdo jest głębokie, w kształcie kulistej czarki, wplecione w gałęzie, budowane trzy tygodnie. Wyprowadza dwa lęgi w roku. Składanie jaj zaczyna się w maju. Samica składa w lęgu 8-10 jaj, które wysiaduje przez 14-17 dni. Przez 18-21 dni młode przebywają nadal w gnieździe, karmione przez samicę i samca.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce zniczek znajduje się pod ścisłą ochroną.

Gdy gniazdo nasiąknie wodą podczas obfitego deszczu, może ważyć nawet kilka razy więcej niż zwykle. Ma jednak doskonałe własności termoizolacyjne.

Synonimy