Tarantula

Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Nie oznacza ona konkretnego gatunku, ani nawet konkretnego przedstawiciela rodziny pająków. To nazwa zwyczajowa, a nie naukowa.

Przez tarantulę rozumie się najczęściej duże pająki z rodzaju Lycosa, z rodziny pogońcowatych. Są to pająki, żyjące w południowej części Europy (tarantula włoska) i w Środkowej Europie oraz Azji aż po Syberię (tarantula ukraińska). Ostatnio można się spotkać z doniesieniami prasowymi o pojawieniu się tego gatunku na południu naszego kraju.

Tarantule to duże pająki, osiągające wielkość nawet 5 cm bez odnóży. Ubarwienie ciała jest brązowawe, z jaśniejszymi i ciemniejszymi plamami. Pająk ten ma, jak wszystkie pogońcowate, osiem oczu, z których cztery są małe i ustawione w rzędzie z przodu głowy. Cztery pozostałe są większe, tworzą powyżej mniejszych zarys trapezu.

Większość czasu pająk ten spędza w norkach, na suchych, ciepłych terenach. Aktywnie poluje na ofiary, najczęściej owady. Nie buduje sieci łownych. Swoje ofiary dogania (stąd nazwa rodziny - pogońcowate).

Troskliwa matka

Samica przędzie kokon, w którym składa jaja. Kokon nosi przyczepiony do kądziołków przędnych. Po wykluciu młode wpełzają na grzbiet matki i podróżują z nią w ten sposób przez kilka dni.