Największe pająki w Polsce

Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?

W Polsce pająki osiągają całkiem spore rozmiary. Wszystkie są też jadowite. Dla człowieka jednak nie są groźne. Większość z nich nie ma silniejszego jadu niż jad pszczoły. Osoby z alergiami mogą jednak czuć się zagrożone.

Część z wymienionych gatunków to gatunki rzadko spotykane. Należą do nich bagnik nawodny, czy sieciarz jaskiniowy. Trudno je spotkać w naturze. Jednakże już tygrzyka spotkamy niemalże na każdej łące, a kątnika w całkiem wielu, nawet zadbanych domach.

Jakie rozmiary osiągają nasze krajowe gatunki pająków? Największy z nich - bagnik nawodny osiąga 22 mm długości ciała bez odnóży, a z odnóżami około 8 cm. To całkiem sporo. Taki pająk może przerazić nie tylko osoby z arachnofobią.

Oto największe pająki, które żyją w naszym kraju.

Bagnik nawodnyBagnik nawodny

Dolomedes plantarius

Bagnik nadwodny  to gatunek pająka z rodziny darownikowatych (Pisauridae). To największy pająk w Polsce i zajmuje miejsce pierwsze.

Kątnk domowy większyKątnk domowy większy

Tegenaria atrica

Kątnk domowy większy to jeden z najczęściej spotykanych pająków w naszych domostwach. Jest dość dużych rozmiarów. Wraz z odnóżami może mierzyć nawet 8 cm! Zajmuje drugie miejsce na naszej liście.

Sieciarz jaskiniowySieciarz jaskiniowy

Meta menardi

Sieciarz jaskiniowy to gatunek pająka z rodziny kwadratnikowatych. To jeden z największych naszych pająków. Samiec i samica mają brązowe ubarwienie. Gatunek ten zajmuje miejsce trzecie.

Tygrzyk paskowanyTygrzyk paskowany

Argiope bruennichi

Tygrzyk paskowany to jeden z naszych największych i najpiękniej ubarwionych pająków, trudny do pomylenia z innymi gatunkami. Głowotułów jest jasny, srebrzysty, niewielkich rozmiarów, odwłok jest duży, paskowany.

Sidlisz piwnicznySidlisz piwniczny

Amaurobius ferox

Sidlisz piwniczny  to gatunek pająka z rodziny Amaurobiidae. To jeden z największych polskich pająków. Ubarwienie brązowe z ciemnym, owłosionym odwłokiem.

Na koniec warto dodać, że ostatnio pojawiają się doniesienia prasowe na temat obserwacji pająka, który występuje u naszych wschodnich i południowych sąsiadów - tarantuli. Jeżeli te doniesienia się potwierdzą, to gatunek ten może stanąć na podium w wyścigu największych krajowych pająków.

Tarantula ukraińskaTarantula ukraińska

Lycosa singoriensis

Tarantula ukraińska  to gatunek dużego pająka z rodziny pogońcowatych. Ubarwienie brązowawe, z jaśniejszymi i ciemniejszymi plamami. Pająk ten osiąga imponujące rozmiary 3,5 cm bez odnóży. Ukąszenie jest bardzo bolesne, czasem groźne dla zdrowia i życia człowieka.

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?