Tygrzyk paskowany

Tygrzyk paskowany (Argiope bruennichi) to jeden z naszych największych i najpiękniej ubarwionych pająków, trudny do pomylenia z innymi gatunkami. Dymorfizm płciowy dla tego gatunku jest bardzo wyraźnie zaznaczony. Samiec jest niewielkich rozmiarów i ma brązowe ciało. Jego odwłok jest smuky i ma delikatny rysunek. Ma bardzo długie odnóża. Samice są dużo większe od samców. Głowotułów jest jasny, srebrzysty, niewielkich rozmiarów, odwłok jest duży, paskowany. Pasy są na przemian żółte, białe i czarne. Odnóża samic są krótsze. Samiec mierzy 4-6 mm, samica 14-19 mm.

Tygrzyk paskowany (Argiope bruennichi)

Obecny w całej Polsce. Lubi wilgotne łąki.

Pająk ten buduje mocne sieci łowne, zwykle pośród traw, nisko przy ziemi. Sieć ma w środkowej części charakterystyczne wzmocnienie w postaci zygzaka. Pająk buduje ją przez około 40-50 minut. Tygrzyk zwykle w ciągu dnia czeka na zdobycz w środku swojej pajęczyny. Noc i niepogodę spędza w różnego rodzaju szparach. Młode tygrzyki zimują w kokonach.

Poluje na owady, głównie szarańczaki.

Po kopulacji samica zwykle zjada samca. Zdarza się to już podczas kopulacji. Samica składa jaja do kokonów, kilka centymetrów nad ziemią, pośród roślinności.

To jeden z naszych najpiękniejszych pająków.

czy tygrzyk pasowany jest jadowity? Czy ukąszenie tygrzyka jest groźne?

Ukąszenie przez tygrzyka jest naprawdę mało prawdopodobne. Prawie każdy gatunek pająka w Polsce jest jadowity, ale tylko nieliczne są wstanie przebić skórę człowieka. Potrafią to tylko duże pająki jak krzyżaki czy kątniki. Ich ukąszenia zdarzają się rzadko. Jad tych pająków, w tym tygrzyka, ma działanie bardzo podobne jak u os czy pszczół. Warto podkreślić, że działanie toksyny pająków może się nieco różnić w zależności od organizmu człowieka. Może się pojawić ból, opuchlizna, zaczerwienienie lub swędzenie. Komplikacje po ukąszeniu tygrzyka mogą wystąpić u osób z alergią.

Możliwość obserwacji tygrzyka paskowanego w Polsce.

Pokrewne gatunki bezkręgowców

Rozwój pająków
Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?
Największe pająki w Polsce
Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?
Tarantula
Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Gdzie go można spotkać?
Ile oczu ma pająk?
Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?