PL

Bagnik przybrzeżny

Bagnik przybrzeżny (Dolomedes fimbriatus) to duży pająk z rodziny Pisauridae. Ubarwienie jest brązowe. Po obu stronach głowotułowia i odwłoka znajdują się jasne pasy. Dymorfizm płciowy jest zaznaczony przede wszystkim wielkością osobników obu płci. Samiec jest nieco mniejszy od samicy.

Bagnik przybrzeżny (Dolomedes fimbriatus)
© reborn55 - Fotolia.com

Pająk ten występuje w Europie i Azji. Występuje w całej Polsce. Przebywa zwykle pośród roślinności porastającej brzegi wód stojących i wolno płynących rzek.

To jeden z nielicznych naszych pająków, związanych z wodnym środowiskiem. Nie buduje sieci. Pająk ten poluje nad wodą pośród roślinności. Odnóża są porośnięte włoskami, umożliwiają poruszanie się po wodzie i wychwytują drgania powierzchni wody. Pająk ten może pozostać w zanurzeniu ponad godzinę. Poluje także na lądzie.

Zjada owady, które znajdują się przy powierzchni wody, na przykład podczas składania jaj. Pająk ten może upolować nawet ważki, małe ryby i kijanki.

Samce przywołują samice uderzeniami odwłoka o powierzchnię wody. Samica może zabić samca podczas kopulacji. Pająk ten przejawia instynkt macierzyński. Samica składa około 150 jaj do kokonu. Kokon jest noszony przez samicę przez kilka tygodni. Młode pajączki przebywają razem w oprzędzie pod okiem matki.

Gatunek nie podlega ochronie. Jest pospolity.

Podobny do tego gatunku jest nasz rodzimy bagnik nawodny (Dolomedes plantarius).

To jeden z naszych największych pająków.