PL

Darownik przedziwny

Darownik przedziwny (Pisaura mirabilis) to rodzimy pająk o zmiennym ubarwieniu i niewyraźnym rysunku na ciele. Kolor ciała od szarego do brązowego.

Darownik przedziwny (Pisaura mirabilis)
© Gucio_55 - Fotolia.com

Występuje na skrajach lasów, w ogrodach, żywopłotach. Najłatwiej go znaleźć na liściach pokrzyw podczas dobrej, słonecznej pogody.

Samiec darownika ofiaruje swojej samicy podarunek w postaci zawiniętego w pajęczynę owada. Gdy samica przyjmie podarunek, samica posiłkuje się, a samiec wykorzystuje tę chwilę na kopulację. Jaja samica składa do kokonu, który nosi ze sobą przez dwa tygodnie. Przed wykluciem się młodych samica składa kokon w pajęczynie i pilnuję pajączków.

Nazwa pająka pochodzi od zwyczaju składania samicom przez samce swoistych podarunków w postaci zwykle złowionej i owiniętej w pajęczynę muchy.