Wątrobowce

Wątrobowce (Marchantiophyta, Hepaticophyta) to gromada lub podgromada roślin telomowych, w której rozróżniamy klasę porostnicowców oraz klasę jungermaniowych. Czasem wątrobowce zalicza się do mszaków.

Do wątrobowców zaliczamy około 10 000 gatunków. Obszar ich występowania to głównie półkula południowa w rejonach cieplejszych i umiarkowanych. W Polsce można spotkać około 250 gatunków wątrobowców.

Anatomia

Są to najczęściej rośliny drobne, u których pokoleniem dominującym jest gametofit. Rozwija się on najpierw jako nitkowaty splątek, a następnie plechowaty lub ulistniony (a w zasadzie nibyulistniony) gametofor. Z niego po zapłodnieniu komórki jajowej rozwija się delikatny i krótkotrwały kulisty sporofit.

wątrobowce
Conocephalum conicum © duke2015 — stock.adobe.com

Wątrobowiec cechuje się znacznym zróżnicowaniem budowy wewnętrznej. Charakterystycznym elementem budowy większości komórek wątrobowców są ciała oleiste. Są one bezbarwne i silnie łamią światło.

Wątrobowce rosną w miejscach wilgotnych i zacienionych. Są to zwykle lasy, brzegi strumieni, czasem nawet w wodzie, jako epifity na korze drzew, w tropikach nawet bezpośrednio na liściach drzew. Znaczenie użytkowe mają ograniczone, ale cenione są jako materiał badawczy.

W większości są to rośliny wrażliwe na wysychanie. Tylko wyjątkowo spotyka się gatunki zasiedlające siedliska suche, w tym nawet pustynne.