Mgławica Kraba

Mgławica Kraba, w skrócie Krab, M1, Messier 1, NGC 1952 to mgławica w konstelacji Byka, będąca pozostałością po supernowej, jaka została zaobserwowana w 1054 roku n.e. Przez trzy tygodnie gwiazdę było widać nawet za dnia! Po supernowej pozostał pulsar, który obraca się aż 30 razy na sekundę (!) i piękny obłok materii oraz źródło promieniowania. Pulsar wytwarza bardzo silne pole magnetyczne, które rozpędza elektrony do prędkości podświetlnych. Są one źródłem promieniowania synchrotronowego, widocznego na zdjęciu jako niebieski obszar.

Mgławica Kraba
Mgławica Kraba © allexxandarx - stock.adobe.com

Mgławica Kraba ma średnicę około 12 lat świetlnych. Prędkość ekspansji materii wynosi 1200-1500 km/s.

Odległość między ta mgławicą a Słońcem wynosi 6300 lat świetlnych.

Gdzie szukać Mgławicy Kraba?

NGC 1952 znajduje się w bliskim sąsiedztwie gwiazdy ζ (Zeta) w gwiazdozbiorze Byka. Można ją zobaczyć przez teleskop.

NGC 1952 - lokalizacja

Mgławica

Mgławica jest to obiekt w kosmosie, stanowiący rozległy obszar pyłów i gazów - materii międzygwiazdowej.