Byliny

Byliny są roślinami zielnymi, które żyją dłużej niż dwa lata. Bardzo często w tym okresie wiele razy wydają nasiona. Ponieważ są to rośliny zielne, więc łodyga bylin jest zielona, niezdrewniała (lub zdrewniała jedynie w małym stopniu) z nagimi pąkami.

Ten artykuł stanowi swoisty atlas bylin. Znajdziesz tutaj linki do wszystkich artykułów tematycznych z możliwością zakładania filtrów.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Akebia pięciolistkowaAkebia pięciolistkowa

(Akebia quinata)

Akebia pięciolistkowa (Akebia quinata) to roślina zielna, pnącze, z rodziny Lardizabalaceae. Roślina ta bywa uprawiana w europejskich ogrodach jako ozdobne pnącze.

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

BergeniaBergenia

(Hybr.)

Bergenia (Hybr.) to nazwa form mieszańcowych bergenii. To rośliny spotykane tylko w uprawach. Kwitną w okresie od kwietnia do maja. Osiąga wysokość 30-50 cm w zależności od odmiany.

Bergenia orzęsionaBergenia orzęsiona

(Bergenia ciliata)

Bergenia orzęsiona (Bergenia ciliata) to gatunek byliny górskiej z rodziny skalnicowatych. Kwiaty są zebrane w grono lub baldachogrono, są dzwonkowate lub kubkowate. Korona jest biała lub różowa. To gatunek rosnący w Himalajach w Azji.

Bluszcz pospolityBluszcz pospolity PL

(Hedera helix)

Bluszcz pospolity (Hedera helix) to wieloletnia roślina, pnącze płożące lub pnące się nawet na wysokość 20-30 m. To roślina trująca. Wiele ptaków zjada owoce bluszczu. Liście są zimozielone, lekko błyszczące, zmienne w budowie.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Bodziszek czerwony, bodziszek krwistyBodziszek czerwony, bodziszek krwisty PL

(Geranium sanguineum)

Bodziszek czerwony, bodziszek krwisty (Geranium sanguineum) to bylina z rodziny bodziszkowatych. Kwiaty są duże, pięciokrotne, pojedyncze, różowo-purpurowe z niewielkim wcięciem na szczycie płatków.

Brunnera wielkolistnaBrunnera wielkolistna

(Brunnera macrophylla)

Brunnera wielkolistna (Brunnera macrophylla) to wieloletnia roślina zielna z rodziny szorstkolistnych. W Europie występuje zdziczała forma pochodząca z hodowli. Znane są różne odmiany barwne tego gatunku.

Bylica SchmidtaBylica Schmidta

(Artemisia schmidtiana)

Bylica Schmidta (Artemisia schmidtiana) to gatunek bardzo niskiego krzewu z rodziny złożonych o srebrzystej barwie. Zasiedla przydroża, zbocza gór. Preferuje glebę suchą, piaszczystą.

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielonaCiemiężyca zielona, ciemierzyca zielona PL

(Veratrum lobelianum)

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielona (Veratrum lobelianum) to bylina z rodziny liliowców. Niektóre źródła podają, że ciemiężyca zielona jest podgatunkiem ciemiężycy białej. Niegdyś zaliczano ten gatunek do rodziny liliowatych.

Czermień błotnaCzermień błotna PL

(Calla palustris)

Czermień błotna (Calla palustris L.) to roślina wodna i bagienna z rodziny obrazkowatych - jedyny przedstawiciel rodzaju Calla. Jest to roślina lecznicza i trująca. Jest wieloletnia. Roślina ta rośnie w chłodniejszych rejonach półkuli północnej.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL

(Allium ursinum)

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Czyściec wełnistyCzyściec wełnisty

(Stachys byzantina)

Czyściec wełnisty (Stachys byzantina C.Koch.) to wieloletnia roślina z rodziny wargowych o wełnistej fakturze liści i łodygi. Roślina ta jest uprawiana jako bylina ozdobna, dziczejąca.

Czyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowaCzyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowa

(Stachys grandiflora)

Czyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowa (Stachys grandiflora) to gatunek byliny z rodziny wargowych. Odmiana 'Alba' i 'Superba' noszą nazwę czyśćca wielkopłatkowego.

Dąbrówka rozłogowaDąbrówka rozłogowa PL

(Ajuga reptans)

Dąbrówka rozłogowa (Ajuga reptans) to gatunek byliny z ulistnionymi rozłogami, zakorzeniającymi się. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Świeże liście stosuje się jako składnik maści do leczenia ran i kojenia bólu.

Disporum jednokwiatoweDisporum jednokwiatowe

(Disporum uniflorum)

Disporum jednokwiatowe (Disporum uniflorum) to gatunek byliny z rodziny Colchicaceae. Roślina ta rośnie w naturze w Azji (Chiny i Korea).

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Dzwonek brzoskwiniolistnyDzwonek brzoskwiniolistny PL

(Campanula persicifolia)

Dzwonek brzoskwiniolistny (Campanula persicifolia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny dzwonkowatych, z długim, czołgającym się kłączem. Roślina ta ma jadalne liście. Kwiaty są dość duże, w kształcie dzwonka

Dzwonek pokrzywolistnyDzwonek pokrzywolistny PL

(Campanula trachelium)

Dzwonek pokrzywolistny (Campanula trachelium) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny dzwonkowatych, o pięknych niebieskich lub fioletowych kwiatach. Z zerwanego liścia sączy się sok mleczny. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Funkia 'Blue Umbrellas'Funkia 'Blue Umbrellas'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Blue Umbrellas' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Liście są ciemnozielone z niebieskawym odcieniem, pofałdowane, parasolowate z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Blue Vision'Funkia 'Blue Vision'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Blue Vision' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Osiąga wysokość 40-60 cm. Liście są zielonkawoniebieskie, lekko pofałdowane, długoogonkowe, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Earth Angel'Funkia 'Earth Angel'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Earth Angel' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnącą w kępach. Liście są zielonkawoniebieskie z jasnozielonymi, postrzepionymi plamami głownie na obrzeżach liści. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Fortunei Hyacinthina'Funkia 'Fortunei Hyacinthina'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Fortunei Hyacinthina' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnąca w kępach.Kwitnie w lipcu. Osiąga wysokość 100 cm. Liście są zielone, matowe, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Frosted Jade'Funkia 'Frosted Jade'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Frosted Jade' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, byliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do września. Liście są zielone z białymi obrzeżami. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Gloriosa'Funkia 'Gloriosa'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Gloriosa' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnącą w kępach. Osiąga wysokość 40 cm. Liście są zielone z wyraźną, cienką i białą obwódką.

Funkia 'Gold Regal'Funkia 'Gold Regal'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Gold Regal' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, rośliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do sierpnia. Liście są żółto-zielone, później złote, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Kwiaty jasnofioletowe w gronach.

Funkia 'June'Funkia 'June'

(Hosta hybr.)

Funkia 'June' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Liście są wyjątkowo kolorowe, od barwy jasnozielonej poprzez ciemnozieloną do niebieskawej, plamy przypominają pociągnięcia pędzlem. Powierzchnia matowa. Długość liści wynosi do 15 cm.

Funkia 'Jurassic Park'Funkia 'Jurassic Park'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Jurassic Park' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Kwitnie w lipcu. Liście są jasnozielone, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna. Lubi gleby dość wilgotne.

Funkia 'Pearl Lake'Funkia 'Pearl Lake'

(Hosta hybr.)

Funkia Pearl Lake (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. To roślina kępkowa. Jest uprawiana w wielu krajach świata jako roślina ozdobna ogrodowa. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna.

Funkia 'Winter Snow'Funkia 'Winter Snow'

(Hosta hybr.)

Funkia 'Winter Snow' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Liście są osadzone na długich ogonkach, pofałdowane, jasnozielone z wyraźną białą obwódką.

Funkia powabnaFunkia powabna

(Hosta venusta)

Funkia powabna, funkia piękna (Hosta venusta) to gatunek funkii, byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Korei. Osiąga wysokość 25 cm. Kwiaty fioletowe.

Funkia SieboldaFunkia Siebolda

(Hosta sieboldii)

Funkia Siebolda (Hosta sieboldii) to gatunek byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Japonii. Kwitnie w lipcu i sierpniu. Osiąga wysokość 80 cm.

Glistnik jaskółcze zieleGlistnik jaskółcze ziele PL

(Chelidonium majus)

Glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus) to wieloletnia roślina z rodziny makowatych o właściwościach leczniczych, wydzielająca charakterystyczny sok mleczny o kolorze pomarańczowym ze zranionych części rośliny.

Gorysz miarzGorysz miarz PL

(Peucedanum ostruthium)

Gorysz miarz (Peucedanum ostruthium (L.)Koch) to gatunek rośliny zielnej, zimotrwałej z rodziny baldaszkowatych o korzennym zapachu, czasem uprawiana jako zioło. Z uwagi na podobieństwo do trującego szczwoła, nie należy go zbierać w naturze.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Grubosz jajowaty, drzewko szczęściaGrubosz jajowaty, drzewko szczęścia

(Crassula ovata)

Grubosz jajowaty, drzewko szczęścia, drzewko pieniężne (Crassula ovata) to gatunek rośliny z rodziny gruboszowatych, zaliczany do sukulentów, popularna roślina ozdobna doniczkowa.

Grzybienie białe, nenufar, lilia wodnaGrzybienie białe, nenufar, lilia wodna PL

(Nymphaea alba)

Grzybienie białe, nenufar, lilia wodna (Nymphaea alba) to roślina wodna, bylina o grubym kłączu, pływających liściach i przepięknych białych kwiatach. Duża liczba grzybieni białych świadczy o wypłycaniu i zarastaniu zbiornika.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Imperata cylindrycznaImperata cylindryczna

(Imperata cylindrica)

Imperata cylindryczna (Imperata cylindrica)  to gatunek trawy z rodziny wiechlinowatych o wydłużonych kłączach o dużej zmienności. Osiąga wysokość 120 cm. Liście są równowąskie, wydłużone na szczycie, odziomkowe.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

(Ranunculus acris)

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Jasnota białaJasnota biała

(Lamium album)

Jasnota biała (Lamium album) to cenna, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Liście są podobne do liści pokrzywy. Kwiaty i ziele są jadalne. Kwiaty są zebrane w kłosokształtne kwiatostany, siedzące lub na krótkich szypułkach, białe.

Jastrun wspaniałyJastrun wspaniały

(Leucanthemum ×superbum)

Jastrun wspaniały to mieszaniec gatunków Leucanthemum vulgare i Leucanthemum lacustre. Kwitnie w czerwcu i lipcu. Języczki kwiatowe są białe lub żółtawe. W uprawach spotykamy wiele odmian.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Języczka PrzewalskiegoJęzyczka Przewalskiego

(Ligularia przewalskii)

Języczka Przewalskiego (Ligularia przewalskii) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny złożonych. Liście są z wierzchu nagie, od spodu niebieskawe, również nagie. Dolne są ogonkowe, duże, nerkowate, sercowate, dłoniasto podzielone na 5-7 części.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Kocimiętka właściwaKocimiętka właściwa PL

(Nepta cataria)

Kocimiętka właściwa (Nepta cataria) to bylina z rodziny jasnotowatych, spotykana w środowisku synantropijnym. Roślina ma cytrynowy zapach. To roślina lecznicza, jest także wykorzystywana w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

(Polygonatum falcatum)

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

(Convallaria majalis)

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kopytnik pospolityKopytnik pospolity PL

(Asarum europaeum)

Kopytnik pospolity (Asarum europaeum) to ekspansywna roślina leśna, bylina z rodziny kokornakowców o leczniczych właściwościach. Jako jedna z nielicznych roślin rośnie w cienistych i bardzo wilgotnych miejscach.

Kosaciec szczecinkowatyKosaciec szczecinkowaty

(Iris setosa)

Kosaciec szczecinkowaty (Iris setosa) to gatunek byliny z rodziny kosaćcowatych o pięknych, fioletowych kwiatach. Są one pojedyncze lub po 2-3 sztuki w gronach, są niebieskie lub fioletowe.

Kosaciec żółtyKosaciec żółty PL

(Iris pseudacorus)

Kosaciec żółty (Iris pseudacorus) to bylina z rodziny kosaćcowatych, jedyny polski irys o żółtych kwiatach. Kwiaty są obupłciowe, duże, żółte, złożone z sześciu działek, z których trzy zewnętrzne są dość szerokie, odchylone języczkowato na zewnątrz.

Kostrzewa sinaKostrzewa sina

(Festuca glauca)

Kostrzewa sina (Festuca glauca) to gatunek wieloletniej trawy darniowej lub kępkowej. To trawa ozdobna spotykana w naszych ogrodach. Występuje w Europie Zachodniej. Porasta suche murawy. W Polsce spotykana jedynie w uprawach ozdobnych.

Kozłek lekarskiKozłek lekarski PL

(Valeriana officinalis)

Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) to gatunek byliny aromatycznej z rodziny kozłkowatej, znana od wielu lat roślina lecznicza. W uprawie spotyka się odmianę Anthos, która zawiera większą ilość substancji czynnych.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

(Sanguisorba officinalis)

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Lebiodka pospolita, oreganoLebiodka pospolita, oregano PL

(Origanum vulgare)

Lebiodka pospolita (Origanum vulgare) to popularnie zwane oregano. Roślina ta jest także znana pod nazwą dziki majeranek. To doskonała przyprawa do potraw mięsnych i rybnych, makaronów, pizzy, serów oraz pomidorów.

Liliowiec ogrodowyLiliowiec ogrodowy

(Hemerocallis ×hybrida)

Liliowiec ogrodowy (Hemerocallis ×hybrida) to bylina z rodziny liliowatych. To cenna roślina rabatowa. Znanych jest kilkadziesiąt tysięcy odmian hodowlanych. Kwitnie w okresie od maja do września, różnie w zależności od odmiany, najczęściej jednak w lipcu

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowataŁyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata PL

(Gypsophila paniculata)

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata (Gypsophila paniculata) to roślina wieloletnia z rodziny goździkowatych, uprawiana w wielu odmianach jako roślina ozdobna. Kwiaty są liczne, drobne, zebrane w wiechę.

Mięta długolistnaMięta długolistna PL

(Mentha longifolia)

Mięta długolistna (Mentha longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, która wytwarza silny aromat. Charakterystyczny zapach roślinie nadaje mentol - alkohol. Mięta działa orzeźwiająco i pobudzająco oraz przeciwskurczowo.

Mięta pieprzowaMięta pieprzowa

(Mentha ×piperita)

Mięta pieprzowa (Mentha ×piperita) to wieloletnia roślina aromatyczna z rodziny wargowych - krzyżówka mięty zielonej i mięty nadwodnej. To roślina przyprawowa i lecznicza.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL

(Adonis vernalis)

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Miodunka plamista, miodunka lekarskaMiodunka plamista, miodunka lekarska PL

(Pulmonaria officinalis)

Miodunka plamista, miodunka lekarska (Pulmonaria officinalis) to bylina z rodziny szorstkolistnych o charakterystycznych liściach, pokrytych okrągłymi, jasnymi plamami. Miodunka lekarska ma działanie uspakajające, wyksztuśne oraz ściągające.

Miskant chińskiMiskant chiński

(Miscanthus sinensis)

Miskant chiński (Miscanthus sinensis) to gatunek trawy ozdobnej (rodzina wiechlinowate). Tworzy efektowne kępy. To obowiązkowy gość w ogrodzie, w którym trawy stanowią znaczący element dekoracyjny.

Miskant cukrowyMiskant cukrowy

(Miscanthus sacchariflorus)

Miskant cukrowy (Miscanthus sacchariflorus) to trawa należąca do rodziny wiechlinowatych. Osiąga wysokość 60-240 cm. Źdźbła są dość cienkie, nierozgałęzione, pełne. W Polsce bylina ta bywa uprawiana jako trawa ozdobna.

Miskant olbrzymiMiskant olbrzymi

(Miscanthus ×giganteus)

Miskant olbrzymi (Miscanthus ×giganteus) to wysoka trawa kępowa, mieszaniec innych gatunków. ie rozsiewa się sam, należy go rozmnażać przez podział. Osiąga wysokość 300 cm. Kwitnie bardzo rzadko w naszych warunkach późnym latem.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Modrak morskiModrak morski PL

(Crambe maritima)

Modrak morski (Crambe maritima) to jadalny gatunek byliny z rodziny kapustowatych. To rzadka w naszym kraju roślina. Roślina ta nierzadko rośnie wprost na plaży. Liście są mięsiste, twarde, niebieskawe, dolne mają długość do 30 cm.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Narcyz trąbkowyNarcyz trąbkowy PL

(Narcissus pseudonarcissus)

Narcyz trąbkowy (Narcissus pseudonarcissus) to bylina z rodziny amarylkowatych, uprawiana w przydomowych ogrodach, a także na kwiaty cięte. Kolor kwiatów jednobarwny - żółty, czasem dwubarwny: kremowy i żółty.

Oman wielkiOman wielki

(Inula helenium)

Oman wielki (Inula helenium) to lecznicza i przyprawowa bylina zimotrwała z rodziny astrowatych. Oman wielki działa pobudzająco i na czynność nerek oraz na układ trawienny. Ma także właściwości antyseptyczne i wykrztuśne.

Ostrożeń polnyOstrożeń polny PL

(Cirsium arvense)

Ostrożeń polny (Cirsium arvense) to roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To jedyny gatunek dwupienny o wyłącznie jednopłciowych koszyczkach. Kwiaty są różowo-fioletowe, bardzo rzadko białe, zebrane w liczne koszyczki.

Paprotka zwyczajnaPaprotka zwyczajna PL

(Polypodium vulgare)

Paprotka zwyczajna (Polypodium vulgare) to roślina wieloletnia, paproć - przedstawiciel rodziny paprotkowatych. Liście są skórzaste, lancetowate, pojedynczo pierzaste, całobrzegie, długoogonkowe, wyróżniające gatunek spośród innych paproci.

Parietaria lekarska, pomurnikParietaria lekarska, pomurnik PL

(Parietaria officinalis)

Pomurnik lekarski, parietaria lekarska (Parietaria officinalis) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pokrzywowatych. Niegdyś rośliny tej używano do czyszczenia naczyń szklanych. Obecny w Polsce na terenach ruderalnych i przydrożnych,.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pióropusznik strusiPióropusznik strusi PL

(Matteuccia struthiopteris)

Pióropusznik strusi (Matteuccia struthiopteris) to jedna z najbardziej dekoracyjnych paproci. Przypomina strusie pióra. To roślina wieloletnia i dużych rozmiarów. Najczęściej można ją spotkać w olszynie nadrzecznej i górskiej.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Podbiałek alpejskiPodbiałek alpejski PL

(Homogyne alpina)

Podbiałek alpejski (Homogyne alpina) to bylina z rodziny złożonych (astrowatych), pospolita roślina występująca tylko w górach. W Polsce występuje w Sudetach i Karpatach. Zakwita przed wytworzeniem liści.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL

(Clematis recta)

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik kłosowyPrzetacznik kłosowy PL

(Veronica spicata)

Przetacznik kłosowy (Veronica spicata) to bylina darniowa z rodziny trędownikowatych, uprawiana także jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w kłos szczytowy o długości zwykle 10 cm, zwykle korona ma niebieski kolor

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Przytulia wonna, marzanka wonnaPrzytulia wonna, marzanka wonna PL

(Galium odoratum)

Przytulia wonna, marzanka wonna (Galium odoratum) to wieloletnia lecznicza roślina zielna z rodziny marzanowatych. Ziele to zawiera kumarynę i olejki eteryczne. Napar z ziela działa uspokajająco i pobudzająco na trawienie.

Rabarbar ogrodowy, rzewieńRabarbar ogrodowy, rzewień PL

(Rheum rhaponticum)

Rabarbar ogrodowy, rzewień (Rheum rhaponticum) to bylina z rodziny rdestowatych, uprawiana w Polsce jako warzywo w ogródkach dla ogonków liściowych. Ogonki liściowe zbiera się w celu przyrządzania kompotów, dżemów, soków, ciast, a nawet zup.

Rdest żyworodnyRdest żyworodny PL

(Bistorta vivipara)

Rdest żyworodny (Bistorta vivipara) to gatunek byliny z rodziny rdestowatych, występująca jedynie w górach. W Polsce rdest żyworodny jest spotykany jedynie w Karpatach.

Rodgersja stopowcowataRodgersja stopowcowata

(Rodgersia podophylla)

Rodgersja stopowcowata (Rodgersia podophylla) to wieloletnia roślina z rodziny skalnicowatych. Kwiaty są zebrane w wiechy szczytowe, białe lub kremowe. Rodgersja stopowcowata występuje w Japonii, Chinach i Korei w górach.

Rozchodnik okazałyRozchodnik okazały

(Hylotelephium spectabile)

Rozchodnik okazały (Hylotelephium spectabile) to bylina z rodziny gruboszowatych, uprawiana u nas jako roślina ozdobna. W naturze występuje w północnej części Chin, Korei. Zasiedla tereny górskie.

Rozchodnik ostryRozchodnik ostry PL

(Sedum acre)

Rozchodnik ostry (Sedum acre) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny gruboszowatych, także uprawiana w ogrodach jako roślina okrywowa. Jest to roślina trująca. Kwiaty są miododajne.

Rudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica nagaRudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica naga

(Rudbeckia laciniata)

Rudbekia naga, rotacznica naga (Rudbeckia laciniata) to bylina z rodziny astrowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. To gatunek u nas obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Zdziczała odmiana występuje głównie w południowej części kraju.

Rukiew wodnaRukiew wodna PL

(Nasturtium officinalis)

Rukiew wodna (Nasturtium officinalis) to roślina zielna wieloletnia z rodziny kapustowatych, roślina wodna, lecznicza i niegdyś uprawna. U nas to rzadka roślina i osiąga wschodnią granicę występowania w Europie.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Rzęsa drobna, rzęsa mniejszaRzęsa drobna, rzęsa mniejsza PL

(Lemna minor)

Rzęsa drobna, rzęsa mniejsza (Lemna minor) to gatunek wodnej rośliny wieloletniej, pływająca po powierzchni wody, czasem występując masowo, tworząc zielone kożuchy. Kwiaty są rozdzielnopłciowe, bez okwiatu.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Sesleria SadleraSesleria Sadlera PL

(Sesleria sadlerana)

Sesleria Sadlera (Sesleria sadlerana) to gatunek trawy kępkowej o wyprostowanych źdźbłach. Osiąga wysokość 50 cm. Liście mają długość do 30 cm, są płaskie lub lekko pofałdowane. Liść zawiera ponad 17 nerwów.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Słonecznik bulwiasty, topinamburSłonecznik bulwiasty, topinambur

(Helianthus tuberosus)

Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus L.) to bylina z rodziny astrowatych, która w końcowym okresie wegetacji wytwarza charakterystyczne i jadalne bulwy. To u nas gatunek obcy i uprawny.

Strzęplica sinaStrzęplica sina PL

(Koeleria glauca)

Strzęplica sina (Koeleria glauca) to gatunek trawy gęstokępkowej, pospolitej na niżu. Rośnie na piaskowych murawach, w sosnowych lasach w Europie oraz w zachodniej części Azji. W Polsce nie występuje w górach.

Szafran wiosenny, krokusSzafran wiosenny, krokus PL

(Crocus vernus)

Szafran wiosenny, krokus (Crocus vernus) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny kosaćcowatych - znany powszechnie zwiastun wiosny. Rośnie na łąkach i polanach w strefie regla dolnego na pogórzu.

Szalej jadowity, cykutaSzalej jadowity, cykuta PL

(Cicuta virosa)

Szalej jadowity, cykuta (Cicuta virosa) to silnie trująca roślina wieloletnia z rodziny baldaszkowatych. U nas występuje na nizinach i w górach, zwykle w płytkich wodach stojących, na brzegach rzek, starorzeczy.

Szczawik zajęczySzczawik zajęczy PL

(Oxalis acetosella)

Szczawik zajęczy, zajęcza kapusta (Oxalis acetosella) to gatunek rośliny zielnej z rodziny szczawikowatych, pospolicie występującej w naszych lasach, o jadalnych liściach. Liście wystawione na słońce składają się i opadają w dół.

Szparag lekarskiSzparag lekarski PL

(Asparagus officinalis)

Szparag lekarski (Asparagus officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szparagowatych, popularna jarzyna. Osobom nie posiadającym genu odpowiedzialnego za rozpad asparaginy szparag nadaje charakterystyczny zapach moczowi.

Śnieżyczka przebiśniegŚnieżyczka przebiśnieg PL

(Galanthus nivalis)

Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis) to bylina z rodziny amarylkowatych, zwiastun wiosny. Niestety poprzez utratę środowisk naturalnych oraz bezmyślne zrywanie przez człowieka kwiatów i wykopywanie cebulek jest gatunkiem ginącym.

Tawułka Arendsa, astilbe ArendsaTawułka Arendsa, astilbe Arendsa

(Astilbe ×arendsii)

Tawułka Arendsa, astilbe Arendsa, zatawułka Arendsa (Astilbe ×arendsii Arends) to w rzeczywistości odmiany ogrodowe, krzyżówka Astilbe chinensis oraz Astilbe thunbergii. Są to rośliny ogrodowe, nie występują w naturze.

Tojeść kropkowanaTojeść kropkowana

(Lysimachia punctata)

Tojeść kropkowana (Lysimachia punctata) to roślina z rodziny pierwiosnkowatych, obcy gatunek w naszym kraju. Rośnie w zaroślach, nad brzegami niewielkich cieków, łęgach.. To także ogrodowa roślina ozdobna.

TruskawkaTruskawka

(Fragaria ×ananassa)

Truskawka (Fragaria ×ananassa) to bylina z rodziny różowatych, powstała z krzyżówek poziomki wirginijskiej i chilijskiej. To roślina uprawiana powszechnie dla smacznych owoców. Roślina ta przypomina bardzo poziomkę.

Trzcina pospolitaTrzcina pospolita PL

(Phragmites australis)

Trzcina pospolita (Phragmites australis) to gatunek wysokiej, wieloletniej trawy, związany z wodnym środowiskiem. To roślina o zasięgu kosmopolitycznym. Trzcina porasta brzegi wód płynących i stojących, podmokłe łąki, torfowiska, pola i olsy.

Trzykrotka AndersonaTrzykrotka Andersona

(Tradescantia ×andersoniana)

Trzykrotka Andersona (Tradescantia ×andersoniana) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny komelinowatych. Jest to mieszaniec gatunków T. ohiensis, T. subaspera i T. virginiana.

Tulipan ogrodowyTulipan ogrodowy PL

(Tulipa gesneriana)

Tulipan ogrodowy (Tulipa gesneriana L.) to pierwotnie gatunek byliny cebulowej z rodziny liliowatych. Obecnie pod nazwą tulipan ogrodowy rozumie się wszystkie mieszańce różnych gatunków botanicznych.

Turówka wonna, żubrówkaTurówka wonna, żubrówka PL

(Hierochloe odorata)

Turówka wonna, żubrówka (Hierochloe odorata) to aromatyczna darniowa trawa z rodziny wiechlinowatych z długimi rozłogami. To rzadki gatunek trawy. znajduje się w Polsce pod ochroną ścisłą. To trawa wykorzystywana między innymi do aromatyzowania napojów.

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca Morrowa, turzyca japońskaTurzyca Morrowa, turzyca japońska

(Carex morrowii)

Turzyca Morrowa, turzyca japońska (Carex morrowii) to bardzo cenny gatunek turzycy. Osiąga wysokość 20-40 cm. Źdźbła są gładkie, liczne. Liście do 15 cm długości, zaostrzone.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca orzęsionaTurzyca orzęsiona PL

(Carex pilosa)

Turzyca orzęsiona (Carex pilosa) to gatunek rośliny wieloletniej rozłogowej z rodziny turzycowatych - gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce występuje dość pospolicie w lasach liściastych na nizinach i w dolnych partiach gór.

Turzyca ptasie łapkiTurzyca ptasie łapki PL

(Carex ornithopoda)

Turzyca ptasie łapki (Carex ornithopoda) to gatunek niskiej, wieloletniej rośliny zielnej bez rozłogów, z rodziny turzycowatych. W Polsce występuje dość rzadko na nizinach, w Karpatach jest dość pospolita.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Turzyca włosistaTurzyca włosista

(Carex comans)

Turzyca włosista (Carex comans) to gatunek gęstokępkowej byliny z rodziny turzycowatych. To gatunek pochodzący z Nowej Zelandii. Uprawiany jako roślina ozdobna w co najmniej kilku odmianach.

Turzyca żytowataTurzyca żytowata PL

(Carex secalina)

Turzyca żytowata (Carex secalina) to gatunek turzycy, krytycznie zagrożonej wyginięciem w Polsce. W Polsce rośnie na łąkach tylko na wybranych stanowiskach w okolicy Inowrocławia. Osiąga wysokość 10-30 cm.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wietlica samiczaWietlica samicza PL

(Athyrium filix-femina)

Wietlica samicza (Athyrium filix-femina) jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Uprawianych jest wiele odmian ozdobnych wietlicy samiczej.

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstryWilczomlecz pstry, ostromlecz pstry PL

(Euphorbia epithymoides)

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstry (Euphorbia epithymoides L.) to skrajnie rzadki u nas gatunek rośliny z rodziny wilczomleczowatych, wydzielający trujący, biały sok. To jedna z najrzadziej spotykanych w Polsce roślin.

Winorośl amurskaWinorośl amurska

(Vitis amurensis)

Winorośl amurska (Vitis amurensis) to gatunek pnącza z rodziny winoroślowatych. Roślina ta w naturze występuje w Azji na Dalekim Wschodzie. Liście są duże, ciemnozielone, dłoniaste, ogonkowe. Owoc to kulista, niebieska jagoda w gronach.

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjskaWodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska

(Hydrophyllum canadense)

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska (Hydrophyllum canadense) to bylina z rodzina czerpatkowatych. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej (Kanada). Dawniej występował na Dolnym Śląsku.

Wrotycz zwyczajny, wrotycz pospolityWrotycz zwyczajny, wrotycz pospolity PL

(Tanacetum vulgare)

Wrotycz pospolity, wrotycz zwyczajny (Tanacetum vulgare) to gatunek silnie aromatycznej rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina charakterystyczna i trudno ją pomylić z innym gatunkiem.

Złotnica żółtaZłotnica żółta

(Asphodeline lutea)

Złotnica żółta (Asphodeline lutea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny asfodelowatych. Liście są cienkie, zebrane w rozety, niebieskawe lub zielone, gładkie na brzegu.

ZwartnicaZwartnica

(Hippeastrum sp.)

Zwartnica (Hippeastrum sp.) to rodzaj roślin ozdobnych cebulowych z rodziny amarylkowatych, jedna z najbardziej popularnych roślin ozdobnych doniczkowych cebulowych w Polsce.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żurawka walcowataŻurawka walcowata

(Heuchera cylindrica)

Żurawka walcowata (Heuchera cylindrica) to gatunek rośliny wieloletniej, zimozielonej. W uprawach spotykana jest odmiana Greenfinch. Kwitnie od lipca do sierpnia.. Osiąga wysokość 80 cm.

Żywokost lekarskiŻywokost lekarski PL

(Symphytum officinale)

Żywokost lekarski (Symphytum officinale) to bylina z rodziny szorstkolistnych, cenna roślina miododajna, trująca ale o leczniczych właściwościach. W Polsce istnieje całkowity zakaz stosowania żywokostu lekarskiego.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 133