Chwasty

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które są niepożadane w uprawach rolnych, rybackich oraz leśnych. Nauka o chwastach to herbologia.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas chwastów

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Bodziszek porozcinanyBodziszek porozcinany

(Geranium dissectum)

Bodziszek porozcinany (Geranium dissectum) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw rolnych.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Cykoria podróżnikCykoria podróżnik

(Cichorium intybus)

Cykoria podróżnik (Cichorium intybus) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. Ma właściwości lecznicze. Kwiaty są języczkowate, obupłciowe, niebieskie, rzadziej białe lub różowe.

Farbownik polny, krzywoszyj polnyFarbownik polny, krzywoszyj polny

(Anchusa arvensis)

Farbownik polny, krzywoszyj polny (Anchusa arvensis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny szorstkolistnych, pokryta sztywnym włosiem. To chwast upraw zbożowych, kukurydzy i ziemniaków.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gryka tatarska, tatarkaGryka tatarska, tatarka PL

(Fagopyrum tataricum)

Gryka tatarska, tatarka (Fagopyrum tataricum) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych. Jest rzadko uprawiana, częściej dziczejąca i wówczas jest uważana za chwast. Osiąga wysokość 30-75 cm.

Iglica pospolitaIglica pospolita PL

(Erodium cicutarium)

Iglica pospolita (Erodium cicutarium) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Iglica pospolita rośnie na polach, przy drogach, na murawach, terenach ruderalnych.

Jaskier polnyJaskier polny

(Ranunculus arvensis)

Jaskier polny (Ranunculus arvensis) to roślina trująca roczna z rodziny jaskrowatych, stanowiąca uciążliwy chwast w uprawie zbóż ozimych, lucerny, a także lnu. To archeofit. Porasta pola, miedze, najczęściej występuje na południu naszego kraju.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Jasnota różowaJasnota różowa

(Lamium amplexicaule)

Jasnota różowa (Lamium amplexicaule) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych, uciążliwy chwast, głównie upraw okopowych, zbożowych, prawdopodobnie trujący dla koni.

Jastrzębiec kosmaczekJastrzębiec kosmaczek PL

(Hieracium pilosella)

Jastrzębiec kosmaczek (Hieracium pilosella) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych o bardzo zmiennym wyglądzie, mające co najmniej kilkadziesiąt podgatunków i wiele mieszańców. Posiada lecznicze właściwości.

Kąkol polnyKąkol polny

(Agrostemma githago)

Kąkol polny (Agrostemma githago) to gatunek jednorocznej rośliny trującej z rodziny goździkowatych, do niedawna pospolity chwast zbożowy. To roślina ozima. To archeofit, zawleczony do naszego kraju w neolicie.

Kolendra siewnaKolendra siewna

(Coriandrum sativum)

Kolendra siewna (Coriandrum sativum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, silnie aromatyczna roślina. To znane zioło i roślina przyprawowa.

Komosa biała, lebiodaKomosa biała, lebioda PL

(Chenopodium album)

Komosa biała, lebioda (Chenopodium album) to roślina roczna, pospolity chwast polny i ogrodowy z rodziny komosowatych. To jeden z najbardziej pospolitych i uciążliwych chwastów.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Kurzyślad polnyKurzyślad polny

(Anagallis arvensis)

Kurzyślad polny (Anagallis arvensis) to jednoroczna roślina z rodziny pierwiosnkowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina trująca. To pospolity chwast polny. Rośnie na polach, przy drogach, na terenach ruderalnych.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Mimoza wstydliwa, czułek wstydliwyMimoza wstydliwa, czułek wstydliwy

(Mimosa pudica)

Mimoza wstydliwa, czułek wstydliwy (Mimosa pudica) to gatunek rośliny z rodziny bobowatych znana z wrażliwości na dotyk. To ciekawa roślina doniczkowa.

Miotła zbożowaMiotła zbożowa PL

(Apera spica-venti)

Miotła zbożowa (Apera spica-venti) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, ozimej trawy i uciążliwego chwasta zbóż.

Mlecz polnyMlecz polny PL

(Sonchus arvensis)

Mlecz polny (Sonchus arvensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. To roślina trująca, pospolity chwast upraw, bardzo trudny do wytępienia.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Niezapominajka polnaNiezapominajka polna

(Myosotis arvensis)

Niezapominajka polna (Myosotis arvensis) to gatunek rośliny rocznej z rodziny szorstkolistnych, chwast zbożowy i roślin okopowych oraz pastewnych. Jest podobny do niezapominajki piaskowej i pagórkowej.

Ostróżeczka polnaOstróżeczka polna

(Consolida regalis)

Ostróżeczka polna (Consolida regalis) to gatunek jednorocznej, trującej rośliny z rodziny jaskrowatych, chwast upraw zbożowych. Kwiaty są ciemnoniebieskie.

Ośmiał mniejszyOśmiał mniejszy

(Cerinthe minor)

Ośmiał mniejszy (Cerinthe minor) to roślina dwuletnia (czasem jednoroczna lub wieloletnia) z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są żółte, czasem z purpurowymi plamkami. Łatki korony zaostrzone.

Owies głuchyOwies głuchy

(Avena fatua)

Owies głuchy (Avena fatua) to gatunek rocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, chwast zbożowy, trawa kępkowa. Występuje w uprawach zbożowych i na przydrożach. Pospolity w Polsce, częściej na południu.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Pokrzywa żegawkaPokrzywa żegawka

(Urtica urens)

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) to gatunek rocznej rośliny leczniczej z rodziny pokrzywowatych, pokrytej szczeciniastymi, parzącymi włoskami, to pospolity chwast. Pokrzywa żegawka jest gatunkiem kosmopolitycznym. W Polsce to archeofit.

Powój polnyPowój polny PL

(Convolvulus arvensis)

Powój polny (Convolvulus arvensis) to wieloletnia roślina z rodziny powojowatych, pnąca się i ścieląca, uciążliwy chwast roślin okopowych i zbożowych, roślina miejsc ruderalnych i przydroży.

Przetacznik perskiPrzetacznik perski

(Veronica persica)

Przetacznik perski (Veronica persica) to gatunek jednorocznej rośliny, rzadziej kilkoletnia bylina z rodziny trędownikowatych, chwast upraw okopowych i zbóż.

Przetacznik polnyPrzetacznik polny PL

(Veronica arvensis)

Przetacznik polny (Veronica arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny trędownikowatych, chwast upraw okopowych i zbożowych.

Przewiercień okrągłolistnyPrzewiercień okrągłolistny

(Bupleurum rotundifolium)

Przewiercień okrągłolistny (Bupleurum rotundifolium) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny baldaszkowatych, chwast polny. Kwiaty są drobne, żółtawe zebrane w baldachy złożone.

Przytulia czepnaPrzytulia czepna PL

(Galium aparine)

Przytulia czepna (Galium aparine) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście są pokryte haczykowatymi włoskami, przez co roślina czepia się z łatwością praktycznie wszystkiego. Bywa uciążliwym chwastem.

Psianka czarnaPsianka czarna

(Solanum nigrum)

Psianka czarna (Solanum nigrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny psiankowatych, chwast roślin okopowych. To roślina terenów ruderalnych, przydroży i ogrodów. Jest pospolita na terenie całej Polski.

Pyleniec pospolityPyleniec pospolity

(Berteroa incana)

Pyleniec pospolity (Berteroa incana) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych, szarozielona, chwast w uprawach zbożowych.

Rdest plamistyRdest plamisty PL

(Polygonum persicaria)

Rdest plamisty (Polygonum persicaria) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych, uciążliwy chwast ogrodów, upraw okopowych, zbożowych.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rumian polnyRumian polny

(Anthemis arvensis)

Rumian polny (Anthemis arvensis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Kwiaty są bezwonne lub bardzo słabo pachnące, zebrane w koszyczki o średnicy do 3 cm.

Rumianek pospolityRumianek pospolity PL

(Chamomilla recutita)

Rumianek pospolity, rumianek lekarski (Chamomilla recutita) to lecznicza i aromatyczna roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, będąca chwastem upraw polnych. Rumianek jest znany od czasów starożytnych. Ma działanie przeciwzapalne i rozkurczowe.

Rzodkiew świrzepaRzodkiew świrzepa

(Raphanus raphanistrum)

Rzodkiew świrzepa (Raphanus raphanistrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny krzyżowych. To pospolity chwast na polach uprawnych, głównie okopowych i jarych zbożowych.

Rzodkiewnik pospolityRzodkiewnik pospolity PL

(Arabidopsis thaliana)

Rzodkiewnik pospolity (Arabidopsis thaliana) to roślina jednoroczna, jara lub ozima z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych.

Sałata kompasowaSałata kompasowa

(Lactuca serriola)

Sałata kompasowa (Lactuca serriola) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. Wydziela sok mleczny. To chwast upraw.

Sit rozpierzchłySit rozpierzchły PL

(Juncus effusus)

Sit rozpierzchły (Juncus effusus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny sitowatych. To uciążliwy chwast użytków zielonych, który jest omijany przez pasące się zwierzęta.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Starzec zwyczajnyStarzec zwyczajny

(Senecio vulgaris)

Starzec zwyczajny, starzec pospolity (Senecio vulgaris) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych, pospolity chwast polny. W odróżnieniu od innych gatunków tego rodzaju nie występują tu kwiaty języczkowate.

Stulicha psiaStulicha psia

(Descurainia sophia)

Stulicha psia (Descurainia sophia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych, uciążliwy chwast upraw rolnych.

Szarłat szorstkiSzarłat szorstki

(Amaranthus retroflexus)

Szarłat szorstki (Amaranthus retroflexus) to jednoroczna roślina zielna z rodziny szarłatowatych, czasem czerwono nabiegła, pospolity chwast upraw okopowych i zbożowych. To u nas gatunek obcy, zawleczony z Ameryki Północnej.

Szczawik żółtySzczawik żółty

(Oxalis europaea)

Szczawik żółty (Oxalis europaea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny szczawikowatych z podziemnymi rozłogami.

Ślaz zaniedbanyŚlaz zaniedbany

(Malva neglecta)

Ślaz zaniedbany (Malva neglecta) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny z rodziny ślazowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych, przy drogach, jako chwast w uprawach. Pochodzi z Iranu i Turcji.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tobołki polneTobołki polne

(Thlaspi arvense)

Tobołki polne (Thlaspi arvense) to roślina jednoroczna z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, wydzielająca przy rozcieraniu zapach czosnku. To pospolity chwast polny.

Wilczomlecz obrotny, ostromlecz obrotny, kołowrotekWilczomlecz obrotny, ostromlecz obrotny, kołowrotek

(Euphorbia helioscopia)

Wilczomlecz obrotny, ostromlecz obrotny, kołowrotek ( Euphorbia helioscopia) to gatunek trującej rośliny jednorocznej z rodziny wilczomleczowatych, wydzielającej trujący sok mleczny, uciążliwy chwast ogrodowy.

Wyka kosmata, wyka ozimaWyka kosmata, wyka ozima

(Vicia villosa)

Wyka kosmata, wyka ozima (Vicia villosa) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny bobowatych, owłosiona kosmato, chwast zbóż ozimych i roślina pastewna.

Żółtlica drobnokwiatowaŻółtlica drobnokwiatowa

(Galinsoga parviflora)

Żółtlica drobnokwiatowa (Galinsoga parviflora) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych. To jeden z najbardziej pospolitych chwastów. Roślina wytwarza dwa rodzaje owoców. Gatunek wywodzi się z Ameryki Środkowej i Południowej.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 60