Chwasty

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które są niepożadane w uprawach rolnych, rybackich oraz leśnych. Nauka o chwastach to herbologia.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gryka tatarska, tatarkaGryka tatarska, tatarka PL

(Fagopyrum tataricum)

Gryka tatarska, tatarka (Fagopyrum tataricum) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych. Jest rzadko uprawiana, częściej dziczejąca i wówczas jest uważana za chwast. Osiąga wysokość 30-75 cm.

Iglica pospolitaIglica pospolita PL

(Erodium cicutarium)

Iglica pospolita (Erodium cicutarium) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Iglica pospolita rośnie na polach, przy drogach, na murawach, terenach ruderalnych.

Jaskier polnyJaskier polny

(Ranunculus arvensis)

Jaskier polny (Ranunculus arvensis) to roślina trująca roczna z rodziny jaskrowatych, stanowiąca uciążliwy chwast w uprawie zbóż ozimych, lucerny, a także lnu. To archeofit. Porasta pola, miedze, najczęściej występuje na południu naszego kraju.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Kąkol polnyKąkol polny

(Agrostemma githago)

Kąkol polny (Agrostemma githago) to gatunek jednorocznej rośliny trującej z rodziny goździkowatych, do niedawna pospolity chwast zbożowy. To roślina ozima. To archeofit, zawleczony do naszego kraju w neolicie.

Komosa biała, lebiodaKomosa biała, lebioda PL

(Chenopodium album)

Komosa biała, lebioda (Chenopodium album) to roślina roczna, pospolity chwast polny i ogrodowy z rodziny komosowatych. To jeden z najbardziej pospolitych i uciążliwych chwastów.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Kurzyślad polnyKurzyślad polny

(Anagallis arvensis)

Kurzyślad polny (Anagallis arvensis) to jednoroczna roślina z rodziny pierwiosnkowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina trująca. To pospolity chwast polny. Rośnie na polach, przy drogach, na terenach ruderalnych.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Niezapominajka polnaNiezapominajka polna

(Myosotis arvensis)

Niezapominajka polna (Myosotis arvensis) to gatunek rośliny rocznej z rodziny szorstkolistnych, chwast zbożowy i roślin okopowych oraz pastewnych. Jest podobny do niezapominajki piaskowej i pagórkowej.

Owies głuchyOwies głuchy

(Avena fatua)

Owies głuchy (Avena fatua) to gatunek rocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, chwast zbożowy, trawa kępkowa. Występuje w uprawach zbożowych i na przydrożach. Pospolity w Polsce, częściej na południu.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Pokrzywa żegawkaPokrzywa żegawka

(Urtica urens)

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) to gatunek rocznej rośliny leczniczej z rodziny pokrzywowatych, pokrytej szczeciniastymi, parzącymi włoskami, to pospolity chwast. Pokrzywa żegawka jest gatunkiem kosmopolitycznym. W Polsce to archeofit.

Powój polnyPowój polny PL

(Convolvulus arvensis)

Powój polny (Convolvulus arvensis) to wieloletnia roślina z rodziny powojowatych, pnąca się i ścieląca, uciążliwy chwast roślin okopowych i zbożowych, roślina miejsc ruderalnych i przydroży.

Przytulia czepnaPrzytulia czepna PL

(Galium aparine)

Przytulia czepna (Galium aparine) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście są pokryte haczykowatymi włoskami, przez co roślina czepia się z łatwością praktycznie wszystkiego. Bywa uciążliwym chwastem.

Psianka czarnaPsianka czarna

(Solanum nigrum)

Psianka czarna (Solanum nigrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny psiankowatych, chwast roślin okopowych. To roślina terenów ruderalnych, przydroży i ogrodów. Jest pospolita na terenie całej Polski.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rumian polnyRumian polny

(Anthemis arvensis)

Rumian polny (Anthemis arvensis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Kwiaty są bezwonne lub bardzo słabo pachnące, zebrane w koszyczki o średnicy do 3 cm.

Rzodkiew świrzepaRzodkiew świrzepa

(Raphanus raphanistrum)

Rzodkiew świrzepa (Raphanus raphanistrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny krzyżowych. To pospolity chwast na polach uprawnych, głównie okopowych i jarych zbożowych.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Starzec zwyczajnyStarzec zwyczajny

(Senecio vulgaris)

Starzec zwyczajny, starzec pospolity (Senecio vulgaris) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych, pospolity chwast polny. W odróżnieniu od innych gatunków tego rodzaju nie występują tu kwiaty języczkowate.

Szarłat szorstkiSzarłat szorstki

(Amaranthus retroflexus)

Szarłat szorstki (Amaranthus retroflexus) to jednoroczna roślina zielna z rodziny szarłatowatych, czasem czerwono nabiegła, pospolity chwast upraw okopowych i zbożowych. To u nas gatunek obcy, zawleczony z Ameryki Północnej.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tobołki polneTobołki polne

(Thlaspi arvense)

Tobołki polne (Thlaspi arvense) to roślina jednoroczna z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, wydzielająca przy rozcieraniu zapach czosnku. To pospolity chwast polny.

Żółtlica drobnokwiatowaŻółtlica drobnokwiatowa

(Galinsoga parviflora)

Żółtlica drobnokwiatowa (Galinsoga parviflora) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych. To jeden z najbardziej pospolitych chwastów. Roślina wytwarza dwa rodzaje owoców. Gatunek wywodzi się z Ameryki Środkowej i Południowej.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 35