Chwasty

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które są niepożadane w uprawach rolnych, rybackich oraz leśnych. Nauka o chwastach to herbologia.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gryka tatarska, tatarkaGryka tatarska, tatarka PL

(Fagopyrum tataricum)

Gryka tatarska, tatarka (Fagopyrum tataricum) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych. Jest rzadko uprawiana, częściej dziczejąca i wówczas jest uważana za chwast. Osiąga wysokość 30-75 cm.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Komosa biała, lebiodaKomosa biała, lebioda PL

(Chenopodium album)

Komosa biała, lebioda (Chenopodium album) to roślina roczna, pospolity chwast polny i ogrodowy z rodziny komosowatych. To jeden z najbardziej pospolitych i uciążliwych chwastów.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Przytulia czepnaPrzytulia czepna PL

(Galium aparine)

Przytulia czepna (Galium aparine) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście są pokryte haczykowatymi włoskami, przez co roślina czepia się z łatwością praktycznie wszystkiego. Bywa uciążliwym chwastem.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 19