logo

Kanianka polna (Cuscuta campestris)
© dadalia - stock.adobe.com

Czy istnieją rośliny bez liści i korzeni?

Rośliny aby żyć potrzebują pobierać wodę i związki organiczne z podłoża, do czego służą im korzenie. Dzięki liściom rośliny, wykorzystując światło i dwutlenek węgla w procesie fotosyntezy, produkją związki pokarmowe. Czy istnieją rośliny, które nie mają tych organów?

Odpowiedź jest twierdząca. Tak, istnieją rośliny, które nie wytwarzają korzeni i są rośliny pozbawione liści. Są też takie gatunki, które nie mają zarówno liści ani korzeni.

Przegląd takich roślin należy zacząć od organizmów jednokomórkowych, w tym:

• glony, które nie wytwarzają żadnych organów. To rośliny samożywne.
  • sinice - to fotosyntetyzujące bakterie, organizmy prokariotyczne, dziś nie są uznawane za rośliny.

Ale powyższe przypadki są oczywiste. Co z organizmami o wyższym zorganizowaniu biologicznym?

Jeżeli organizm nie może pobierać składników mineralnych i organicznych i/lub nie może ich sam syntetyzować, żeby żyć, musi je "kraść". Od razu na myśl przychodzą pasożyty. W świecie roślin mamy do czynienia z pasożytami i półpasożytami. To tam należy szukać interesujących nas roślin.

Najbardziej znanym przypadkiem rośliny pasożyta, który w ogóle nie ma systemu korzeniowego ani liści jest występująca także w Polsce kanianka, przedstawiona na zdjęciu. Sznurkowata kanianka pnie się i wije po swoim żywicielu i za pomocą specjalnych ssawek wrasta w tkanki swojej ofiary i pobiera wszystkie potrzebne jej do życia składniki materii. Roślina ta w ogóle nie jest zdolna do fotosyntezy.

Łuskiewnik różowy (Lathraea squamaria)