logo

Czy mur chiński widać z kosmosu?

Czasem można usłyszeć, że Mur chiński to jedyna budowla na świecie widoczna z kosmosu gołym okiem. Mur wprawdzie jest długi, ale przecież dość wąski. Czy zatem prawdą jest, że budowlę tę można zobaczyć z pokładu wahadłowca z orbity okołoziemskiej?

Głośniki
© Google Maps

Mur Chiński lub wielki Mur to fortyfikacja wzniesiona przez Chińczyków w III w. p.n.e. dla obrony przed najazdami ludów ze stepów północy. Obiekt był wielokrotnie przebudowywany przez całe wieki.

Mur ten ma aż 2400 km długości, 4-16 m wysokości i średnio 4,8 m szerokości (najwięcej 10 m w najszerszych miejscach).

To szerokość muru przesądza o tym, że twierdzenie, jakoby budowla ta była widoczna gołym okiem z kosmosu lub nawet z Księżyca jest zwyczajnie mitem. Przyjmuje się, że z odległości 100 km (umowna granica miedzy atmosferą ziemską a kosmosem) można dostrzec obiekty o szerokości około 30 m.

To, że Wielkiego Muru nie widać z Kosmosu wielokrotnie potwierdzali kosmonauci. Jednak mity mają to do siebie, że są bardzo trwałe.

Ten akurat mit powstał jeszcze w czasach, kiedy ludzie nie latali w kosmos. Wzmianka o tym, że z kosmosu widać Wielki Mur Chiński pojawiła się w jednej z książek Richarda Halliburtona (1938 rok).

Największa mucha świata

Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?

Największy chrząszcz na świecie

Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?