Dlaczego ptaki lecą w kluczu?

W stadach duże ptaki na długich dystansach tworzą w locie szyk klucza w kształcie litery V. Dlaczego tak się dzieje?

Klucz ptaków
© KaStus - stock.adobe.com

Nie wszystkie ptaki tworzą klucz. Dotyczy to głównie ptaków dużych (żurawie, gęsi, kaczki) i to wówczas, gdy dystans do pokonania jest duży.

Gdy ptak macha skrzydłami wytwarza wokół siebie wiry w powietrzu. Charakter tych wirów jest taki, że kolejny ptak, który się ustawi odpowiednio za pierwszym ptakiem, korzysta z siły nośnej wytworzonej przez ten wir, przez co nie musi wkładać już tyle energii co pierwszy z ptaków. Oszczędność energii na długich dystansach może być całkiem spora.

Dlaczego kształt litery V? Wynika to z fizyki wirów. Najlepsze efekty oszczędności energii uzyska ptak, który ustawi się po zewnętrznej stronie z boku ptaka, który utworzył klucz. Szyk litery V jest jednym z najlepszych pod tym względem.

Ptak na przedzie szyku wkłada najwięcej wysiłku w lot, przez co musi być zmieniany co pewien czas przez inne osobniki ze stada.

Szyk litery V zapewnia też dobrą widoczność w stadzie. Ptaki w szyku zwyczajnie podążają za innymi osobnikami w kluczu.

Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary.