Dlaczego w nocy jest ciemno?

radon
Nocne niebo © alexkoral - stock.adobe.com

Patrząc w niebo w dowolnym kierunku można napotkać gwiazdę. To dlaczego niebo jest ciemne?

To tak zwany paradoks Olbersa. Galaktyk jest na prawdę dużo, a gwiazd jeszcze więcej. Jest to liczba wyrażona w kwadrylionach, liczby dla człowieka niewyobrażalnej. W jakim byśmy nie spojrzeli kierunku przez - zawsze spotkamy w polu widzenia gwiazdę. Na przykład w polu widzenia wielkości księżyca mieści się co najmniej 1000 000 000 000 000 000 gwiazd! Olbers żył w przeświadczeniu nieskończoności Wszechświata i nieskończonej liczby gwiazd i podejrzewał, że Wszechświat nie jest przeźroczysty.

Często paradoks ten ilustruje się za pomocą drzew w lesie. Są między nimi odstępy, a nawet niewielki las obserwujemy w postaci "ściany" drzew bez prześwitów.

Czyżby zatem rzeczywiście jakiś międzygwiezdny pył nam je zasłaniał? Otóż nie. Pustka międzygwiezdna, a jeszcze lepiej międzygalaktyczna, jest nie bez kozery nazywana pustką. Nawet gdyby coś nam gwiazdy przesłaniało, tzn. pochłaniało światło, to materia ta zgodnie z zasadami termodynamiki, sama zaczęłaby świecić. A więc to nie to.

Czyżby to odległość sprawiała, że im dalej jest gwiazda, tym słabiej świeci. Owszem, wraz z odległością gwiazdy jej jasność maleje, ale jednocześnie wraz z odległością znacznie zwiększa się liczba gwiazd! To również nie to.

Paradoks ten został wyjaśniony przez Mandelbrota.

Dziś wiemy, że Wszechświat powstał na skutek wielkiego Wybuchu. Ma więc skończony wiek. Ponadto rozmieszczenie materii we Wszechświecie nie jest jednorodne. Materia zachowuje się przy tym dynamicznie. Co gorsza Wszechświat rozszerza się coraz szybciej, a prędkość światła nie jest dla niego przeszkodą (tak, Wszechświat może się rozszerzać szybciej niż światło). Zatem żadna informacja, a tym bardziej światło do nas z takich rejonów nie dotrze, albo jeszcze nie dotarło z dalszych zakątków. Prawdopodobnie ponad 90% galaktyk jeszcze w ogóle nie zaobserwowaliśmy, bo ich światło jeszcze do nas nie dotarło!

To niesamowite, ale tak trywialne zjawisko, jak czarne niebo nocne można uznać za jeden z dowodów Wielkiego Wybuchu.