Modliszka zwyczajna

Modliszka zwyczajna (Mantis religiosa) to jedyny przedstawiciel modliszek żyjący w Polsce i jednocześnie największa modliszka europejska. Ciało ma zielone lub brązowawe, świetnie się maskuje w swoim otoczeniu. Ma mocno wydłużone kroczne dwie pary odnóży tylnych i przednią parą chwytną, wyposażoną w kolce. Na wewnętrznej stronie przednich odnóży znajdują się jasne plamki. Samiec jest mniejszy od samicy.

Modliszka zwyczajna (Mantis religiosa)

© hfox - Fotolia.com

W Europie występuje na nielicznych stanowiskach: w Europie Środkowej, w dolinie Saary, Tyrolu Południowym, Szwajcarii. Poza tym jest obecna w Azji i Afryce. Człowiek zawlókł ją do Australii i Ameryki Północnej.

Preferuje suche stanowiska, zakrzewienia, murawy.

Modliszka czyha na ofiary nieruchomo z podniesionymi przednimi odnóżami. Gdy owad zbliży się na odległość dość bliską, bardzo szybkim ruchem modliszka chwyta go i od razu zjada.

Samiec ma zdolność lotu, samica nie. Owad ten prowadzi dzienny tryb życia. Zimują jaja.

Jest to sprawny drapieżnik. Zjada owady, które chwyta przednimi odnóżami. Swoje ofiary pożera żywcem, zaczynając od głowy. Czasem jej łupem pada samiec tego samego gatunku, najczęściej podczas kopulacji. Larwy również są drapieżnikami.

Okres godowy przypada na koniec lata. Samiec skrada się do samicy i gdy ta mu pozwoli, odbywa stosunek płciowy, który trwa czasem kilka godzin. Samica jest podczas kopulacji bierna. Gdy samiec w porę nie ucieknie, zostaje zjedzony przez samicę. Po kilku dniach od kopulacji, samica składa jaja w pienistej wydzielinie. W takiej zastygłej kapsule znajduje się do 200 jaj. Larwy wylęgają się dopiero wiosną, w Polsce przypada to na maj. W sierpniu odbywa się ostatnie linienie.

Rozwój odbywa się z przeobrażeniem niezupełnym i trwa kilka miesięcy.

W Polsce jest to gatunek nieliczny, prawnie chroniony. Nie można modliszki zabierać z jej środowiska naturalnego.

To największa modliszka w Europie.

Podczas kopulacji samica czasem zjada swego adoratora żywcem, zaczynając od głowy. Fakt ten nie przerywa kopulacji.

Słowo mantis oznacza "przepowiadającego przyszłość".

W kulturze wschodu modliszka jest symbolem opanowania i odwagi. W kung-fu powszechnie znany jest styl walki zwany stylem modliszki.

W mitologii Buszmenów modliszka jest opiekunką ludzi.

W ostatnich trzech latach co roku w sierpniu można obserwować modliszki w okolicy Opola (15 km na północ od miasta). W roku 2019 autor tego artykułu dokonuje kilku obserwacji dziennie w ostatnich dniach sierpnia. Co ciekawe obserwacje wynikają z faktu, że modliszki zdają się lecieć do światła i wpadają do pomieszczeń mieszkalnych oraz na szyby okien.

Filmy

Wylęgają się larwy modliszki zwyczajnej w Polsce.
          Okres występowania postaci imago i okres lotu modliszki zwyczajnej. To jednocześnie okres godowy tych owadów.