Ile trwa zmierzch?

Czy zmierzch trwa wszędzie na Ziemi tyle samo czasu? Czym w ogóle jest zmierzch i w jaki sposób przebiega?

© Yuval Helfman - stock.adobe.com

Gdy tylko Słońce zajdzie za horyzont, Ziemia jest oświetlona wyłącznie przez światło rozproszone w jej atmosferze. W chwili, w której światło rozproszone już nie oświetla Ziemi, rozpoczyna się noc astronomiczna, a ściślej mówiąc: noc rozpoczyna się po trzeciej fazie zmierzchu.

Fazy zmierzchu

W zmierzchu wyróżniamy trzy fazy.

1. Zmierzch cywilny — faza zmierzchu, w której środek tarczy Słońca znajduje się nie więcej niż 6° poniżej horyzontu.
  2. Zmierzch żeglarski — faza zmierzchu, w której środek tarczy Słońca znajduje się więcej niż 6° i mniej niż 12° poniżej horyzontu.
  3. Zmierzch astronomiczny — faza zmierzchu, w której środek tarczy Słońca znajduje się więcej niż 12° i mniej niż 18° poniżej horyzontu.

Wszystkie te fazy zilustrowano na poniższym rysunku.

Fazy zmierzchu, zmierzch cywilny, zmierzch żeglarski, zmierzch astronomiczny

Świt ma również trzy fazy, nazwane i zdefiniowane w analogiczny sposób. Zatem mamy świt cywilny, żeglarski i astronomiczny.

Czy zmierzch trwa tyle samo na całej Ziemi?

Zmierzch i sam zachód Słońca trwa krócej w strefie równikowej niż w okolicach biegunów. Widoczna droga wędrówki Słońca po niebie w tropikach może być pionowa lub prawie pionowa. W wysokich szerokościach geograficznych droga Słońca przez horyzont przebiega pod pewnym kątem, a przez to jest ona dłuższa. Dzięki temu dłużej możemy w Polsce podziwiać zachody słońca nad Bałtykiem niż w na Karaibach.

Czy można spowolnić fotony?
Fotony są składnikiem światła. Wiemy że poruszają się ze stałą prędkością światła, która jest uniwersalną stałą fizyczną. Czy istnieje możliwość spowolnienia fotonów?
Dlaczego gwiazdy zataczają okręgi wokół Gwiazdy Polarnej?
Dlaczego na zdjęciach nieba nocnego z długim czasem naświetlania gwiazdy wydają się krążyć wokół Gwiazdy Polarnej?
Czy liczb całkowitych jest więcej od liczb naturalnych?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że liczb całkowitych jest około dwa razy więcej niż liczb naturalnych. Jest jednak zupełnie inaczej.