Jak szybko się obraca Droga Mleczna?

Nasza Galaktyka, czyli Droga Mleczna obraca się wokół własnej osi. Jak długo trwa taki pełny obrót?

obrót galaktyki
© Henrique Silva - stock.adobe.com

Galaktyka nie jest ciałem sztywnym. Różne jego obszary poruszają się z różną prędkością. Obszary odległe od centrum Drogi Mlecznej poruszają się znacznie wolniej od gwiazd, które znajdują się bliżej centrum.

Nasz Układ Słoneczny jest odległy o 25-38 tysięcy lat świetlnych od środka Galaktyki. Słońce wraz z planetami pokonują w ciągu jednej sekundy 250 km na orbicie galaktycznej. Pełny obieg trwa około 230-250 milionów lat. To niewyobrażalnie duży okres czasu. To oznacza, że od czasów dinozaurów nie minął jeszcze pełny obrót.

W ciągu doby wraz z Układem Słonecznym pokonujemy drogę w ruchu obrotowym Galaktyki w przybliżeniu równą 4 700 000 000 000 km (prawie 5 bilionów kilometrów)!

W ciągu naszego życia doświadczymy obrotu o około 0,0001 stopnia, czyli zaledwie 0,00004% kąta pełnego, zakładając, że pożyjemy całe 100 lat.

W odniesieniu do prędkości światła, jest to dość sporo, bo około 0,08%, czyli prawie promil. Nasuwa się pytanie, czy zatem jest górna granica prędkości obrotu Galaktyki z uwagi na maksymalną prędkość, z jaką może się w ogóle poruszać cokolwiek? Nie może być inaczej. Prędkość światła to maksimum. Galaktyka nie może zatem obracać się dowolną prędkością. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Pełny obrót galaktyki to jeden tak zwany rok galaktyczny.