Jaki ptak najgłębiej nurkuje?

Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najgłębiej nurkuje?

Pingwin cesarski
© Gentoo Multimedia - stock.adobe.com

Rekordzistą w nurkowaniu jest pingwin cesarski (Aptenodytes forsteri), który zasiedla wody wokół Antarktydy.

Ten dość sporych rozmiarów ptak potrafi zanurkować na niebywałą głębokość 530 metrów!

Najdłuższy czas nurkowania wynosił 18 minut. Powyższe liczby to jednak wartości maksymalne. Zwykle czas nurkowania pingwinów cesarskich wynosi średnio 2 minuty. Średnio tylko połowa pingwinów podczas pomiarów nurkuje na głębokość większą niż 50 m.

Podczas nurkowania tętni pingwina spada, oszczędzając tlen w organizmie. Płuca pingwinów mają specjalne worki, które zabezpieczają ptaki przed skutkami nagłych zmian ciśnienia.

Należy zaznaczyć, że inne pingwiny też schodzą głęboko pod wodę. Pingwiny najlepiej ze wszystkich ptaków dostosowały się do życia w środowisku wodnym.

Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary.