Pingwiny

Pingwiny (Sphenisciformes) to rząd ptaków, do którego zaliczamy 17 gatunków nielotnych ptaków w 6 rodzajach.

Pingwiny (Spheniscidae) to jednocześnie rodzina ptaków, będących najlepiej przystosowaną rodziną do życia w środowisku wodnym ze wszystkich żyjących dziś ptaków na świecie. Samce są nieco większe od samic. Poza tym nie różnią się zbytnio od siebie.

Pingwin Adeli, pingwin białookiPingwin Adeli, pingwin białooki

Pygoscelis adeliae

Pingwin Adeli to pingwin, który tworzy największe kolonie lęgowe w świecie pingwinów, ma charakterystyczną, białą obwódkę wokół oczu. Gniazdo zbudowane z kupki kamieni. Samiec powraca co roku dokładnie w to samo miejsce.

Pingwin białobrewyPingwin białobrewy

Pygoscelis papua

Pingwin białobrewy (Pygoscelis papua) to gatunek pingwina z charakterystycznymi, białymi brwiami nad oczami. Ubarwienie białe od spodu i czarne od strony grzbietowej. Na głowie, oprócz szerokiej brwi występują białe cętki.

Pingwin cesarskiPingwin cesarski

Aptenodytes forsteri

Pingwin cesarski (Aptenodytes forsteri) to największy z żyjących dziś gatunków pingwina, podobny nieco do pingwina królewskiego. Gniazduje w koloniach lęgowych na stałym lądzie na Antarktydzie. Ptaki wędrują na miejsce lęgów nawet 100 km.

Pingwin królewskiPingwin królewski

Aptenodytes patagonicus

Jeden z największych pingwinów z charakterystycznymi złotawymi plamami na głowie. Zamieszkuje wyspy mórz na Antarktydzie. Żuchwa różowa lub pomarańczowa. Skrzydła przypominają wiosła.

Pingwin magellańskiPingwin magellański

Spheniscus magellanicus

Pingwin magellański (Spheniscus magellanicus) to ptak z rodziny pingwinów. Jak wszystkie pingwiny ten również ma upierzenie czarno-białe. Od piersi do skrzydeł i od szyi do oczu biegną białe pasy. Dziób jest masywny.

Pingwin małyPingwin mały

Eudyptula minor

Pingwin mały, pingwinek mały (Eudyptula minor) to najmniejszy ptak z rodziny pingwinów. Odbywa skomplikowane toki. Gniazduje w norach lub pod nawisami skalnymi, pod krzewem lub korzeniami.

Pingwin maskowyPingwin maskowy

Pygoscelis antarctica

Pingwin maskowy (Pygoscelis antarctica) to gatunek pingwina z charakterystyczną, piękną maską na głowie. Maska jest utworzona przez czarną czapeczkę na wierzchu głowy i czarną kreskę biegnącą pod dziobem w kierunku potylicy.

Pingwin peruwiańskiPingwin peruwiański

Spheniscus humboldti

Pingwin peruwiański (Spheniscus humboldti) to gatunek ptaka z rodziny pingwinów o czarno-białym upierzeniu i masywnym, różowym dziobie. Czarna górna część ciała i głowa z łukowatym, białym pasem rozciągającym się od górnej części oczu do szyi.

Pingwin przylądkowyPingwin przylądkowy

Spheniscus demersus

Pingwin przylądkowy (Spheniscus demersus) to gatunek ptaka z rodziny pingwinów. Upierzenie z wierzchu czarne, spód biały z czarnym pasem na piersi oraz czarnymi kropkami na piersi i brzuchu.

Pingwin równikowyPingwin równikowy

Spheniscus mendiculus

Pingwin równikowy (Spheniscus mendiculus) to ptak z Galapagos (zamieszkuje więc strefę równikową) należący do rodziny pingwinów. Ptaki te tworzą niewielką populację. Pingwin ten jest zagrożony wymarciem.

Pingwin skalnyPingwin skalny

Eudyptes chrysocome

Pingwin skalny (Eudyptes chrysocome) to gatunek pingwina z czerwonymi oczami i krótkim czerwonobrązowym dziobem oraz charakterystycznymi żółtymi piórami biegnącymi wzdłuż brwi.

Pingwin złotoczubyPingwin złotoczuby

Eudyptes chrysolophus

Pingwin złotoczuby to pingwin z charakterystycznymi, pomarańczowymi piórami, które tworzą czub z boków głowy. Gnieździ się w dużych koloniach, liczących nawet 0,5 miliona osobników.

Pingwin żółtookiPingwin żółtooki

Megadyptes antipodes

Pingwin żółtooki (Megadyptes antipodes) to średniej wielkości ptak z rodziny pingwinów, żyjący u wybrzeży Nowej Zelandii. Jest jedynym przedstawicielem rodzaju Megadyptes.

• Pingwin grubodzioby (Eudyptes pachyrhynchus)
  • Pingwin grzebieniasty (Eudyptes robustus)
  • Pingwin krótkoczuby (Eudyptes schlegeli)
  • Pingwin szczotkoczuby (Eudyptes sclateri)

Pingwiny występują tylko na półkuli południowej. Najliczniej występują na Antarktydzie. Najwięcej gatunków żyje w okolicach Nowej Zelandii. Pingwin równikowy gnieździ się na Galapagos.

Pingwiny to najlepiej przystosowane ptaki do życia w środowisku wodnym. Są nielotami. Są szybkimi pływakami, potrafią płynąć z prędkością 20 km/h. Potrafią wyskakiwać wysoko ponad powierzchnię wody. Na lądzie poruszają się w postawie wyprostowanej, czasem poruszają się na brzuchu. Ich środowiskiem życia jest morze i nadbrzeża.

Do cech charakterystycznych należą krótkie i silne nogi, lekko przesunięte ku tyłowi. Ogon stanowią krótkie, sztywne pióra. Skrzydła są przystosowane do pływania i przypominają płetwy. Pokrywają je łuskowate pióra. Upierzenie szczelnie pokrywa całe ciało. Zwykle ubarwienie białe od spodu i czarne, szare lub brązowe od strony grzbietowej. Na głowie czasem występują kolorowe plamy i czuby. Wygląd głowy jest cechą gatunkową.

Trzy palce stóp są spięte błoną pławną. Ciało jest pokryte trzema warstwami gęstych i krótkich piór. Skok jest krótki, skrzydła przekształcone w dość sztywne płetwy. Kości są dość masywne. Ich ciężar właściwy jest niewiele mniejszy od wody, co ułatwia ptakom nurkowanie. Dzioby są krótkie i masywne.

Pod skórą znajduję się gruba warstwa tłuszczu, która ma za zadanie utrzymywanie ciepłoty ciała. Funkcję tę spełnia także system naczyń krwionośnych w skrzydłach i nogach, krew żylna wracająca z tych miejsc zostaje ogrzana przez krew tętniczą.

Pingwiny są monogamiczne. W okresie lęgów gromadzą się w kolonie, liczące czasem 1 milion ptaków. Obszary lęgowe są położone czasem w dużej odległości od morza. Gniazdo budują na ziemi, w norach i szczelinach. Dwa największe gatunki (pingwin cesarski i królewski) gniazd nie budują, jaja wysiadują na stopach na stojąco. Gniazdo zwykle jest prowizoryczne, zbudowane na ziemi z dowolnego materiału, który ptak znajdzie w pobliżu. Większość gatunków składa po 2 jaja, pingwin królewski i cesarski 1 jajo. Jaja są białe lub zielonkawe. Okres wysiadywania trwa 33-64 dni.

Odżywiają się rybami, głowonogami i skorupiakami.

Trzy gatunki: pingwin szczotkoczuby, żółtooki i równikowy są zagrożone. Siedem gatunków jest uznanych za narażone.

Podczas lęgów pingwiny są zdolne nawet do kilkumiesięcznej głodówki. Pingwin cesarski może nie przyjmować pokarmu przez 115 dni. Traci wówczas połowę masy swojego ciała.

Gdzie żyją pingwiny?

Pingwiny żyją na półkuli południowej, zwykle w rejonach okołobiegunowych, ale są wyjątki. Pingwin równikowy żyje na przykład na Galapagos, a pingwin mały u wybrzeży Australii i Nowej Zelandii. Zwykle jednak ptaki te zamieszkują zimne wody i wybrzeża Antarktydy. Arktyka i Grenlandia jest wolna od tych ptaków. Pingwini los nie jest więc łatwy, co jest ściśle związane z życiem na Antarktydzie.

Czy pingwiny latają?

Wszystkie gatunki pingwinów są nielotami.

Czy pingwin to ssak?

Nie. Pingwiny, mimo że nie latają, są ptakami.

Który ptak jest podobny do pingwina, żyjący w Arktyce?

Zapewne chodzi o alki.

Dlaczego niedźwiedzie polarne nie jedzą pingwinów?

Rzeczywiście niedźwiedzie polarne nie polują na pingwiny. Powód jest prosty. Niedźwiedzie nie żyją na Antarktydzie, a pingwinów nie ma w Arktyce.