Logo Serwisu Media Nauka

Pingwiny (Sphenisciformes)

Pingwiny (Sphenisciformes) to rząd ptaków, do którego zaliczamy 17 gatunków nielotnych ptaków w 6 rodzajach.

Pingwiny (Spheniscidae) to jednocześnie rodzina ptaków, będących najlepiej przystosowaną rodziną do życia w środowisku wodnym ze wszystkich żyjących dziś ptaków na świecie. Samce są nieco większe od samic. Poza tym nie różnią się zbytnio od siebie.

Pingwin AdeliPingwin Adeli (Pygoscelis adeliae)

Pingwin Adeli to pingwin, który tworzy największe kolonie lęgowe w świecie pingwinów, ma charakterystyczną, białą obwódkę wokół oczu.

Pingwin cesarskiPingwin cesarski (Aptenodytes forsteri)

Pingwin cesarski (Aptenodytes forsteri) to największy z żyjących dziś gatunków pingwina, podobny nieco do pingwina królewskiego.

Pingwin królewskiPingwin królewski (Aptenodytes patagonicus)

Jeden z największych pingwinów z charakterystycznymi złotawymi plamami na głowie.

Pingwin złotoczubyPingwin złotoczuby (Eudyptes chrysolophus)

Pingwin złotoczuby to pingwin z charakterystycznymi, pomarańczowymi piórami, które tworzą czub z boków głowy.

Nazwa rzędu
Pingwiny (Sphenisciformes)
Antarktyka, Nowa Zelandia, południowa Australia, Ameryka Południowa, Galapagos.
Podtyp: Kręgowce (Vertebrata)
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Pingwiny (Sphenisciformes)
Wysokość: 30-100 cm.
Masa ciała: 1-40 kg.
Głos
Wydaje głos dość donośny, przypomina ryk lub trąbienie.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek
Pingwin mały (Eudyptula minor)

• Pingwin skalny (Eudyptes chrysocome)
  • Pingwin grubodzioby (Eudyptes pachyrhynchus)
  • Pingwin grzebieniasty (Eudyptes robustus)
  • Pingwin szczotkoczuby (Eudyptes sclateri)
  • Pingwin mały (Eudyptula minor)
  • Pingwin żółtooki (Megadyptes antipodes)
  • Pingwin maskowy (Pygoscelis antarctica)
  • Pingwin białobrewy (Pygoscelis papua)
  • Pingwin przylądkowy (Spheniscus demersus)
  • Pingwin peruwiański (Spheniscus humboldti)
  • Pingwin magellański (Spheniscus magellanicus)
  • Pingwin równikowy (Spheniscus mendiculus)

Rodziny

Pingwiny występują tylko na półkuli południowej. Najliczniej występują na Antarktydzie. Najwięcej gatunków żyje w okolicach Nowej Zelandii. Pingwin równikowy gnieździ się na Galapagos.

Pingwiny to najlepiej przystosowane ptaki do życia w środowisku wodnym. Są nielotami. Są szybkimi pływakami, potrafią płynąć z prędkością 20 km/h. Potrafią wyskakiwać wysoko ponad powierzchnię wody. Na lądzie poruszają się w postawie wyprostowanej, czasem poruszają się na brzuchu. Ich środowiskiem życia jest morze i nadbrzeża.

Do cech charakterystycznych należą krótkie i silne nogi, lekko przesunięte ku tyłowi. Ogon stanowią krótkie, sztywne pióra. Skrzydła są przystosowane do pływania i przypominają płetwy. Pokrywają je łuskowate pióra. Upierzenie szczelnie pokrywa całe ciało. Zwykle ubarwienie białe od spodu i czarne, szare lub brązowe od strony grzbietowej. Na głowie czasem występują kolorowe plamy i czuby. Wygląd głowy jest cechą gatunkową.

Trzy palce stóp są spięte błoną pławną. Ciało jest pokryte trzema warstwami gęstych i krótkich piór. Skok jest krótki, skrzydła przekształcone w dość sztywne płetwy. Kości są dość masywne. Ich ciężar właściwy jest niewiele mniejszy od wody, co ułatwia ptakom nurkowanie. Dzioby są krótkie i masywne.

Pod skórą znajduję się gruba warstwa tłuszczu, która ma za zadanie utrzymywanie ciepłoty ciała. Funkcję tę spełnia także system naczyń krwionośnych w skrzydłach i nogach, krew żylna wracająca z tych miejsc zostaje ogrzana przez krew tętniczą.

Pingwiny są monogamiczne. W okresie lęgów gromadzą się w kolonie, liczące czasem 1 milion ptaków. Obszary lęgowe są położone czasem w dużej odległości od morza. Gniazdo budują na ziemi, w norach i szczelinach. Dwa największe gatunki (pingwin cesarski i królewski) gniazd nie budują, jaja wysiadują na stopach na stojąco. Gniazdo zwykle jest prowizoryczne, zbudowane na ziemi z dowolnego materiału, który ptak znajdzie w pobliżu. Większość gatunków składa po 2 jaja, pingwin królewski i cesarski 1 jajo. Jaja są białe lub zielonkawe. Okres wysiadywania trwa 33-64 dni.

Odżywiają się rybami, głowonogami i skorupiakami.

Trzy gatunki: pingwin szczotkoczuby, żółtooki i równikowy są zagrożone. Siedem gatunków jest uznanych za narażone.

Podczas lęgów pingwiny są zdolne nawet do kilkumiesięcznej głodówki. Pingwin cesarski może nie przyjmować pokarmu przez 115 dni. Traci wówczas połowę masy swojego ciała.

Galeria zdjęć