logo

Pingwin przylądkowy

Pingwin przylądkowy (Spheniscus demersus) to gatunek ptaka z rodziny pingwinów. Upierzenie z wierzchu czarne, spód biały z czarnym pasem na piersi oraz czarnymi kropkami na piersi i brzuchu. Biaława nieopierzona skóra nad oczami staje się różowa w gorących warunkach.

Występuje na wybrzeżu i wyspach południowej Afryki.

Dorosłe osobniki zwykle prowadzą osiadły tryb życia, jednak czasem przemieszczają się w wyniku poszukiwania pokarmu. Poluje głównie pod wodą. Podczas polowania nurkuje średnio na 2,5 minuty, jednak notowano nurkowania trwające nawet 5 minut.

Głównie ryby, w niektórych lokalizacjach także głowonogi.

Samica składa 2 jaja. Samiec i samica zmieniają się na gnieździe co 1-2 dni. Gniazdują w koloniach lub indywidualnie.

Ochrona i zagrożenia EN

Pierwszy opis pingwina przylądkowego pochodzi z okresu podróży portugalskich żeglarzy. Opisał go podczas swojej wyprawy Vasco da Gama(1497-1498).