Krzewy

Krzewy to wieloletnie rośliny drzewiaste, które nie są pnączami. Łodyga krzewów jest zdrewniała. W przypadku krzewów nie ma pnia, osi głównej, nie ma też korony, które występuje u drzew. Krzewy nie stanowią odrębnej grupy systematycznej. To umowna kategoria roślin.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Amorfa krzewiasta, indygowiecAmorfa krzewiasta, indygowiec

(Amorpha fruticosa)

Amorfa krzewiasta, indygowiec (Amorpha fruticosa) to krzew z rodziny motylkowatych, sadzony jako roślina ozdobna. Nadaje się na zieleń osiedlową, żywopłoty. W Polsce spotykana tylko w uprawach.

Aralia japońskaAralia japońska

(Aralia elata)

Aralia japońska (Aralia elata) to wysoki krzew lub niskie drzewo z rodziny araliowatych, u nas uprawiana jako krzew ozdobny o egzotycznym wyglądzie. Korona jest mocno rozrzedzona, gałęzie dość grube. Na pniu i pędach znajdują się kolce.

Aronia czarna, aronia czarnoowocowaAronia czarna, aronia czarnoowocowa

(Aronia melanocapra)

Aronia czarna, aronia czarnoowocowa (Aronia melanocapra) to krzew z rodziny różowatych, powszechnie uprawiany w Europie i w Polsce dla jadalnych owoców a także jako roślina ozdobna. Dziko aronia czarna rośnie w Ameryce Północnej. U nas uprawiana.

Azalia Vasey'aAzalia Vasey'a

(Rhododendron vaseyi)

Azalia Vaseya (Rhododendron vaseyi) to krzew z rodziny wrzosowatych, zaliczany do rodzaju Rhododendron. wymaga gleby kwaśnej i przepuszczalnej. Rośnie w cieniu, półcieniu.

Barbula klandońskaBarbula klandońska

(Caryopteris ×clandonensis)

Barbula klandońska (Caryopteris ×clandonensis) to mieszaniec barbuli szarej i barbuli mongolskiej, niski krzew należący do rodziny jasnotowatych (niegdyś werbenowatych). W Polsce to bylina, która przemarza i na wiosnę odrasta.

Berberys ChopinaBerberys Chopina

(Berberis ×chopinii)

Berberys Chopina (Berberis ×chopinii) to roślina z rodziny berberysowatych, polski mieszaniec. Na zdjęciu odmiana Mazurek.

Berberys ottawskiBerberys ottawski

(Berberis ×ottawensis)

Berberys ottawski (Berberis ×ottawensis) to krzyżówka berberysu Thunberga i berberysu pospolitego o czerwonych liściach. Kwiaty są żółte, małe, zebrane w grona. Są miododajne. Krzew ten nadaje się na żywopłoty.

Berberys ThunbergaBerberys Thunberga

(Berberis thunbergii)

Berberys Thunberga (Berberis thunbergii) to gatunek krzewu ozdobnego z rodziny berberysowatych o kulistym pokroju. Uprawianych jest wiele odmian. To najczęściej sadzony krzew ozdobny w Polsce.

Berberys zwyczajnyBerberys zwyczajny PL

(Berberis vulgaris)

Berberys zwyczajny (Berberis vulgaris) to krzew ciernisty z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna w ogrodach oraz roślina lecznicza. Kwiaty wydzielają nieprzyjemny zapach. Owoce są jadalne.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Borówka bagienna, pijanica, łochyniaBorówka bagienna, pijanica, łochynia PL

(Vaccinium uliginosum)

Borówka bagienna, borówka pijanica, łochynia (Vaccinium uliginosum) to gatunek krzewinki lub krzewu z rodziny wrzosowatych, podobna do borówki halnej (Vaccinium gaultheroides).

Borówka wysoka, borówka amerykańskaBorówka wysoka, borówka amerykańska

(Vaccinium corymbosum)

Borówka wysoka, borówka amerykańska (Vaccinium corymbosum) to krzew z rodziny wrzosowatych, dość często uprawiany dla smacznych jagód, także na przemysłową skalę. Owoce zawierają duże ilości antyoksydantów, soli mineralnych, witamin i pektyn.

Brzoza karłowataBrzoza karłowata PL

(Betula nana)

Brzoza karłowata (Betula nana) to płożący się krzew z rodziny brzozowatych, rzadko spotykany w uprawach jako roślina ozdobna. To krzew charakterystyczny dla flory tundry.

Bukszpan drobnolistnyBukszpan drobnolistny

(Buxus microphylla)

Bukszpan drobnolistny (Buxus microphylla) to krzew z rodziny bukszpanowatych, uprawiany w Polsce jako roślina ozdobna. Osiąga wysokość 120 cm. Liście są skórzaste, zaokrąglone, do 1,5 cm długości.

Bukszpan zwyczajny, bukszpan wiecznozielonyBukszpan zwyczajny, bukszpan wiecznozielony

(Buxus sempervirens)

Bukszpan zwyczajny, bukszpan wiecznozielony (Buxus sempervirens) to zimozielony krzew z rodziny bukszpanowatych, uprawiany jako roślina ozdobna na żywopłoty Ma zwarty pokrój o jajowatym kształcie. To podstawowy gatunek ogrodów formalnych.

Bylica boże drzewkoBylica boże drzewko

(Artemisia abrotanum)

Bylica boże drzewko (Artemisia abrotanum) to silnie aromatyczny półkrzew lub krzew z rodziny astrowatych, roślina trująca o leczniczych właściwościach, uprawiana i dziczejąca. Zapach tej rośliny przypomina zapach cytryny i kamfory.

Bylica SchmidtaBylica Schmidta

(Artemisia schmidtiana)

Bylica Schmidta (Artemisia schmidtiana) to gatunek bardzo niskiego krzewu z rodziny złożonych o srebrzystej barwie. Zasiedla przydroża, zbocza gór. Preferuje glebę suchą, piaszczystą.

Cis japońskiCis japoński

(Taxus cuspidata)

Cis japoński (Taxus cuspidata) to drzewo lub krzew z rodziny cisowatych. Rośnie w naturze w Japonii, Korei oraz w północnej części Chin. W Polsce dość rzadko spotykany w ogrodach jako roślina ozdobna.

Cis pospolityCis pospolity PL

(Taxus baccata)

Cis pospolity (Taxus baccata) to gatunek zimozielonego drzewa lub krzewu z rodziny cisowatych. To roślina o leczniczych właściwościach. Z igieł cisu wytwarza się półprodukt, który służy do produkcji leku na nowotwory.

Cis pośredniCis pośredni

(Taxus ×media)

Cis pośredni (Taxus ×media) to mieszaniec dwóch gatunków: cisa pospolitego i japońskiego. Wyhodowano go w 1900 roku w stanach Zjednoczonych. Powszechnie uprawiany jako krzew ozdobny, także w Polsce. Często stosowany na żywopłoty.

Czeremcha amerykańskaCzeremcha amerykańska

(Prunus serotina)

Czeremcha amerykańska, czeremcha późna (Prunus serotina) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny różowatych, niegdyś dość często sadzony w lasach jako podszyt, dziś zdziczały i mający charakter inwazyjny.

Dereń jadalnyDereń jadalny

(Cornus mas)

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Dereń kousaDereń kousa

(Cornus kousa)

Dereń kousa (Cornus kousa) to krzew lub drzewo z rodziny dereniowatych, jedno z najbardziej efektownych niemalże przez cały rok. To piękny krzew ozdobny, parkowy i do większych ogrodów. Owoce nadają się na kompot.

Dereń rozłogowyDereń rozłogowy

(Cornus sericea)

Dereń rozłogowy (Cornus sericea) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny dereniowatych, bardzo podobny do derenia białego. Kwiaty są małe, zebrane w baldachy, żółtobiałe. Owoc jest mały, biały i kulisty.

Dereń świdwaDereń świdwa PL

(Cornus sanguinea)

Dereń świdwa (Cornus sanguinea) to krzew z rodziny dereniowatych, podobny do derenia białego i derenia rozłogowego, od których różni się kształtem pestki. Owoc to niejadalny pestkowiec, kulisty, ma purpurowoczarny kolor.

Forsycja zielonaForsycja zielona

(Forsythia viridissima)

Forsycja zielona (Forsythia viridissima) to gatunek rośliny z rodziny oliwkowatych, krzew ozdobny spotykany w uprawach ogrodowych. Wybrane odmiany: Weber's Bronx.

Głowocis japońskiGłowocis japoński

(Cephalotaxus harringtonia)

Głowocis japoński (Cephalotaxus harringtonia) to zimozielony krzew lub małe drzewo z rodziny głowocisowatych. Gatunek pochodzi z Azji Osiąga wysokość 2 m.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

(Crataegus monogyna)

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Hortensja bukietowaHortensja bukietowa

(Hydrangea paniculata)

Hortensja bukietowa (Hydrangea paniculata) to gatunek krzewu z rodziny hortensjowatych, znany również pod nazwą hortensja wiechowata. Jak sama nazwa wskazuje, kwiatostany nadają się świetnie na bukiety do wazonów.

Hortensja drzewkowataHortensja drzewkowata

(Hydrangea arborescens)

Hortensja drzewkowata (Hydrangea arborescens) to krzew z rodziny hortensjowatych o pięknych kwiatach. W Polsce spotykana w uprawach jako krzew ozdobny.

Hortensja krzewiastaHortensja krzewiasta

(Hydrangea arborescens)

Hortensja krzewiasta (Hydrangea arborescens) to krzew z rodziny hortensjowatych o kulistym pokroju o pięknych kwiatach, jeden z najbardziej wytrzymałych gatunków z tego rodzaju. Hortensja krzewiasta występuje w Ameryce Północnej.

Hortensja ogrodowa, hortensja wielkolistnaHortensja ogrodowa, hortensja wielkolistna

(Hydrangea macrophylla)

Hortensja ogrodowa (Hydrangea macrophylla) to krzew z rodziny hortensjowatych o pięknych kulistych kwiatostanach. To krzew mało odporny na mróz. Może być uprawiany wyłącznie w cieplejszych rejonach naszego kraju.

Hortensja piłkowanaHortensja piłkowana

(Hydrangea serrata)

Hortensja piłkowana (Hydrangea serrata) to niski krzew o kulistym pokroju z rodziny hortensjowatych, czasem zaliczana jako podgatunek do hortensji ogrodowej. U nas rzadko spotykana w uprawach.

Irga poziomaIrga pozioma

(Cotoneaster horizontalis)

Irga pozioma (Cotoneaster horizontalis) to gatunek niskiego krzewu z rodziny różowatych, szeroko, pierzasto rozpościerających się gałęziach. Roślinę tę stosuje się w niewielkich ogrodach jako roślinę okrywową, na skalniakach, murkach.

Irga szwedzkaIrga szwedzka

(Cotoneaster ×suecicus)

Irga szwedzka (Cotoneaster ×suecicus) to niski krzew z rodziny różowatych, mieszaniec irgi Dammera oraz irgi wyrazistej. Odmiany tej irgi są często sadzone jako ozdobny krzew w parkach i ogrodach.

Jałowiec łuskowatyJałowiec łuskowaty

(Juniperus squamata)

Jałowiec łuskowaty (Juniperus squamata) to gatunek krzewu z rodziny cyprysowatych, spotykany u nas tylko w uprawach w wielu mocno różniących się od siebie odmianach. Sam gatunek nie jest uprawiany.

Jałowiec PfitzeraJałowiec Pfitzera

(Juniperus ×pfitzeriana)

Jałowiec Pfitzera (Juniperus ×pfitzeriana) to mieszaniec gatunków Juniperus chinensis oraz Juniperus sabina. znamy wiele odmian tego krzewu. Wszystkie odmiany są odporne na mróz, suszę oraz mają niskie wymagania co do podłoża.

Jałowiec płożącyJałowiec płożący

(Juniperus horizontalis)

Jałowiec płożący (Juniperus horizontalis) to krzew płożący się z rodziny cyprysowatych, spotykany w naszych ogrodach, w tym skalnych, alpinariach, jako roślina ozdobna, także pojemnikowa. Tworzy zwarte dywany. Znanych jest około 60 odmian.

Jałowiec pospolityJałowiec pospolity PL

(Juniperus communis)

Jałowiec pospolity (Juniperus communis) to krzew z rodziny cyprysowatych o zmiennym pokroju, czasem przyjmujący formę niewysokiego drzewa. To gatunek pionierski, rośnie na prawie każdym podłożu. To także roślina ozdobna sadzona w ogrodach.

Jałowiec skalnyJałowiec skalny

(Juniperus scopulorum)

Jałowiec skalny (Juniperus scopulorum) to małe drzewo lub krzew z rodziny cyprysowatych, sadzony jako roślina ozdobna w ogrodach. Ma luźny i rozłożysty pokrój. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej.

Janowiec barwierski, żółcidłoJanowiec barwierski, żółcidło PL

(Genista tinctoria)

Janowiec barwierski, żółcidło (Genista tinctoria) to krzew lub krzewinka z rodziny bobowatych, niegdyś stosowana w barwierstwie. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Pędy są miotlasto rozgałęzione.

Jarząb mącznyJarząb mączny PL

(Sorbus aria)

Jarząb mączny, mąkinia (Sorbus aria) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych, sadzony jako drzewo ozdobne. W ogrodach najczęściej sadzi się odmiany. Drzewo to jest podobne do jarzębu greckiego.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL

(Sorbus intermedia)

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Jaśminowiec wonnyJaśminowiec wonny PL

(Philadelphus coronarius)

Jaśminowiec wonny (Philadelphus coronarius) to krzew z rodziny hortensjowatych, uprawiany w przydomowych ogrodach. Liście są eliptyczne, zaostrzone, drobno ząbkowane. Kwiaty są białe lub kremowe, intensywnie pachną.

Jemioła pospolitaJemioła pospolita PL

(Viscum album)

Jemioła pospolita (Viscum album) to półpasożytniczy krzew w kształcie kuli, rozwijający się na drzewach i krzewach. Jemioła pobiera od rośliny żywicielki tylko wodę i sole mineralne.

Kalina hordowinaKalina hordowina PL

(Viburnum lantana)

Kalina hordowina (Viburnum lantana) to krzew z rodziny przewiertniowatych, uprawiany jako popularny krzew ozdobny, dziczejący, a także roślina lecznicza. Owoc jest na początku biały, czerwieniejący i na końcu czarny.

Kalina koralowaKalina koralowa PL

(Viburnum opulus)

Kalina koralowa (Viburnum opulus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, czasem uprawiana w ogrodach. Ma charakterystyczne kwiatostany i lśniące, czerwone owoce. Jest to roślina trująca o właściwościach leczniczych.

Kalina wonnaKalina wonna

(Viburnum farreri)

Kalina wonna (Viburnum farreri) to krzew liściasty z rodziny przewiertniowatych o półkulistym pokroju. Najbardziej znane odmiany to Nana i December Dwarf. Kwiaty, zebrane w kwiatostany są białe z różowym zabarwieniem

Karagana syberyjskaKaragana syberyjska

(Caragana arborescens)

Karagana syberyjska (Caragana arborescens) to ciernisty krzew lub niskie drzewo z rodziny bobowatych, niegdyś często używana na żywopłoty. Najczęściej sadzi się odmiany o zwisających pędach szczepione na pniu.

Kielichowiec chińskiKielichowiec chiński

(Sinocalycanthus chinensis)

Kielichowiec chiński, sinokalikantus chiński (Sinocalycanthus chinensis) to krzew z rodziny wawrzynkowatych, spotykany w Polsce w uprawach ogrodowych. Ma nieregularny pokrój. Gatunek został opisany dopiero w 1963 roku.

Kiścień japońskiKiścień japoński

(Leucothoe keiskei)

Kiścień japoński (Leucothoe keiskei) jest to krzew liściasty z rodziny wrzosowatych. Krzew ten pochodzi z Azji. W Polsce bardzo rzadko spotykany w uprawach ogrodowych. Jedna z odmian to Royal Ruby.

Kiścień wawrzynowyKiścień wawrzynowy

(Leucothoe fontanesiana)

Kiścień wawrzynowy (Leucothoe fontanesiana) to zimozielony krzew z rodziny wrzosowatych. Gatunek ten pochodzi z gór Ameryki Północnej. W Polsce czasem spotykany w uprawach ogrodowych.

Klon japońskiKlon japoński

(Acer japonicum)

Klon japoński (Acer japonicum) to wysoki, dość gęsty krzew z rodziny klonowatych. W uprawach spotyka się najczęściej odmiany. W naturze występuje jedynie w Japonii, gdzie rośnie w lasach pod koronami innych drzew.

Klon palmowyKlon palmowy

(Acer palmatum)

Klon palmowy (Acer palmatum) to drzewo lub krzew z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne z uwagi na ozdobne liście. Liście są dłoniaste, zielone a także czerwonawe, głęboko wycięte, piłkowane.

Klon strzępiastokoryKlon strzępiastokory

(Acer griseum)

Klon strzępiastokory (Acer griseum) to niskie drzewo lub wysoki krzew z rodziny klonowatych, którego charakterystyczną cechą jest pięknie łuszcząca się kora. Drzewo to pochodzi z Chin. W naturze drzewo to jest zagrożone wymarciem.

Kłokoczka południowaKłokoczka południowa PL

(Staphylea pinnata)

Kłokoczka południowa (Staphylea pinnata) to gatunek krzewu z rodziny kłokoczkowatych, jedyny przedstawiciel rodziny, którego można spotkać w Polsce. Kwiaty pachną kiszonymi ogórkami. W Polsce spotykana w lasach liściastych i zaroślach na południu kraju.

Kosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówkaKosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówka PL

(Pinus mugo)

Kosodrzewina, sosna górska (Pinus mugo) to wysoki krzew lub małe drzewo, typowe dla krajobrazu wysokogórskiego, tworząc całe piętro. Piętro kosówki w naszych górach powstało zaledwie kilka tysięcy lat temu.

Kruszyna pospolitaKruszyna pospolita PL

(Frangula alnus)

Kruszyna pospolita (Frangula alnus) to krzew liściasty - jedyny w Polsce przedstawiciel rodziny szakłakowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także krzew ozdobny. Na drzewie zwykle występują i kwiaty i owoce w różnym stadium dojrzewan

Lawenda wąskolistnaLawenda wąskolistna

(Lavandula angustifolia)

Lawenda wąskolistna (Lavandula angustifolia) to niewysoki, gęsty, zimozielony krzew z rodziny jasnotowatych, popularna roślina ogrodowa. Z lawendy wytwarza się olejki eteryczne, które mają zastosowanie w medycynie i jako środek zapachowy

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Ligustr pospolityLigustr pospolity PL

(Ligustrum vulgare)

Ligustr pospolity (Ligustrum vulgare) to gęsty krzew z rodziny oliwkowatych, jedyny nasz krajowy przedstawiciel rodzaju Ligustrum. Niegdyś była to podstawowa roślina na żywopłoty. Owoc jest to granatowy lub czarny pestkowiec, kulisty, trujący dla ludzi.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

(Syringa vulgaris)

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

Magnolia gwiaździstaMagnolia gwiaździsta

(Magnolia stellata)

Magnolia gwiaździsta (Magnolia stellata) to zwarty krzew z rodziny magnoliowatych, występujący naturalnie tylko w Japonii na wyspie Honsiu. W Polsce sadzony jako krzew ozdobny.

Mahonia japońskaMahonia japońska

(Mahonia japonica)

Mahonia japońska (Mahonia japonica) to krzew z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. Gatunek spotykany jedynie w uprawach. Kwiaty są drobne, białe, zebrane w wiechy.

Mahonia pospolitaMahonia pospolita

(Mahonia aquifolium)

Mahonia pospolita (Mahonia aquifolium) to zimozielony krzew z rodziny berberysowatych, często uprawiany. Liście wykorzystywane są w bukieciarstwie. Pręciki tej rośliny zaciskają się przy dotyku.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Migdałek trójklapowyMigdałek trójklapowy

(Prunus triloba)

Migdałek trójklapowy (Prunus triloba) to krzew lub niskie drzewko z rodziny różowatych, często sadzony jako roślina ozdobna. To wprawdzie krótkowieczny krzew, ale wyjątkowo piękny.

Mikrobiota syberyjskaMikrobiota syberyjska

(Microbiota decussata)

Mikrobiota syberyjska (Microbiota decussata) to niski i rozłożysty krzew z rodziny cyprysowatych. Przy 0,5m wysokości dorasta do kilku metrów szerokości. W Polsce jest rzadko uprawiana.

Morwa białaMorwa biała PL

(Morus alba)

Morwa biała (Morus alba L.) to drzewo lub duży krzew z rodziny morwowatych, należący do rzędu pokrzywowców. To podstawowe drzewo służące do hodowli jedwabników. Morwę białą uprawia się także dla jadalnych owoców.

Moszenki południoweMoszenki południowe

(Colutea arborescens)

Moszenki południowe (Colutea arborescens) to krzew z rodziny motylkowatych, sadzony jako roślina ozdobna. W Polsce roślina ta jest spotykana tylko w uprawach. Owoc to błoniasty i rozdęty strąk.

Oliwnik wąskolistnyOliwnik wąskolistny

(Elaeagnus angustifolia)

Oliwnik wąskolistny (Elaeagnus angustifolia) to niskie, cierniste drzewo liściaste lub wysoki krzew bez rozłogów z rodziny oliwnikowatych o luźnej koronie, dość często sadzony jako roślina ozdobna w ogrodach.

Ostrokrzew chińskiOstrokrzew chiński

(Ilex cornuta)

Ostrokrzew chiński (Ilex cornuta) to gatunek zimozielonego krzewu z rodziny ostrokrzewowatych. Liście są sztywne, błyszczące, mają kolczasto zębaty brzeg, są skórzaste.

Parocja perskaParocja perska

(Parrotia persica)

Parocja perska (Parrotia persica) to gatunek drzewa lub krzewu ozdobnego z rodziny oczarowatych. To roślina rozłożysta, często z wieloma pniami. To endemit północnoirański.

Perukowiec podolskiPerukowiec podolski

(Cotinus coggygria)

Perukowiec podolski (Cotinus coggygria Scop.) to krzew ozdobny z rodziny nanerczowatych, którego owocostany przypominają nieco perukę. Kwiaty są bardzo drobne, żółte, zebrane w bardzo luźne i puszyste kwiatostany..

Pęcherznica kalinolistnaPęcherznica kalinolistna

(Physocarpus opulifolius)

Pęcherznica kalinolistna (Physocarpus opulifolius) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, czasem spotykany w naszych ogrodach. To krzew o wyprostowanym pokroju na początku rozwoju, wraz z wiekiem gałęzie przewisają.

Pięciornik krzewiastyPięciornik krzewiasty

(Potentilla fruticosa)

Pięciornik krzewiasty (Potentilla fruticosa) to gatunek gęstego i dość niskiego krzewu z rodziny różowatych, jeden z najczęściej sadzonych krzewów w Europie. W ogrodach spotyka się wiele odmian.

Pigwowiec japońskiPigwowiec japoński

(Chaenomeles japonica)

Pigwowiec japoński (Chaenomeles japonica) to niski krzew z rodziny różowatych, mylnie nazywany czasem pigwą japońską. W uprawach sadzone różne odmiany. Roślina ta pochodzi z Japonii. U nas spotykany w uprawach, niegdyś najczęściej sadzony pigwowiec.

Pigwowiec pośredniPigwowiec pośredni

(Chaenomeles ×superba)

Pigwowiec pośredni (Chaenomeles ×superba) to krzew z rodziny różowatych, uprawiany w Polsce jako roślina ozdobna. Jedna z odmian spotykanych w naszych ogrodach to Nicoline.

Porzeczka agrestPorzeczka agrest PL

(Ribes uva-crispa)

Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany z uwagi na smaczne owoce. Poza uprawami agrest występuje dziko na terenie całego kraju.

Porzeczka alpejskaPorzeczka alpejska PL

(Ribes alpinum)

Porzeczka alpejska (Ribes alpinum) to gatunek krzewu z rodziny agrestowatych, rodzący czerwone i bardzo mdłe w smaku owoce, spotykana w uprawach. Odmiana Shmidt nadaje się na żywopłoty.

Porzeczka czarnaPorzeczka czarna PL

(Ribes nigrum)

Porzeczka czarna (Ribes nigrum) to aromatyczny krzew owocowy z rodziny agrestowatych o sztywnych gałązkach. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Porzeczka krwistaPorzeczka krwista

(Ribes sanguineum)

Porzeczka krwista (Ribes sanguineum) to krzew z rodziny agrestowatych, rzadko uprawiany, o szerokim pokroju. Owoc to niebiesko-czarna jagoda z sinym nalotem, bardzo kwaśny. Kwiaty czerwone.

Porzeczka zwyczajnaPorzeczka zwyczajna PL

(Ribes rubrum)

Porzeczka zwyczajna (Ribes rubrum) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany w przydomowych ogrodach. Porzeczka czerwona (Ribes spicatum) to inny gatunek, występujący pospolicie w Europie i w Azji w lasach łęgowych.

Prusznik amerykańskiPrusznik amerykański

(Ceanothus americanus)

Prusznik amerykański (Ceanothus americanus) to gatunek liściastego krzewu z rodziny szakłakowatych, spotykany w Polsce w uprawach jako roślina ozdobna. Kwiaty są drobne, zebrane w okazałe wiechy.

Psianka słodkogórzPsianka słodkogórz PL

(Solanum dulcamara)

Psianka słodkogórz (Solanum dulcamara) to gatunek byliny, kłącza lub półkrzewu z rodziny psiankowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Rośnie w wilgotnych lasach i zaroślach, często nad brzegami wód.

Rokitnik zwyczajnyRokitnik zwyczajny PL

(Hippophae rhamnoides)

Rokitnik zwyczajny, rokitnik pospolity (Hippophae rhamnoides) to wysoki krzew liściasty lub niskie drzewko z rodziny oliwnikowatych o nieregularnym pokroju, znana roślina ozdobna ogrodowa, obficie owocująca. Owoce są jadalne.

Róża alpejskaRóża alpejska PL

(Rosa pendulina)

Róża alpejska (Rosa pendulina) to krzew z rodziny różowatych. Roślina bezbronna. Kolce występują tylko w dolnej części krzewu i na gałązkach płonnych. To nasza jedyna róża typowo górska.

Róża chińskaRóża chińska

(Hibiskus rosa-sinensis)

Róża chińska (Hibiskus rosa-sinensis) to gatunek leczniczej rośliny ozdobnej z rodziny ślazowatych. Kwiaty są duże, mają lejkowaty kształt, płatki korony mają kolor biały, pomarańczowy, żółty, różowy lub czerwony.

Róża dzikaRóża dzika PL

(Rosa canina)

Róża dzika (Rosa canina) to gatunek krzewu o charakterystycznych pędach wygiętych w łuk i silnych, zagiętych, haczykowatych kolcach. Owoc róży dzikiej zawiera dużo witaminy C, karotenoidy, flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, ksantofile, cukry.

Róża pomarszczonaRóża pomarszczona

(Rosa rugosa)

Róża pomarszczona (Rosa rugosa) to gatunek krzewu z rodziny różowatych o gęsto owłosionych młodych pędach i wyprostowanym pokroju. Na pędach występują szydlaste kolce. To także roślina lecznicza i ogrodowa.

Suchodrzew FerdynandaSuchodrzew Ferdynanda

(Lonicera ferdinandii)

Suchodrzew Ferdynanda (Lonicera ferdinandii) to azjatycki krzew z rodziny przewietniowatych. Owoce to czerwone jagody zebrane w pary. Liście są jajowate i lancetowate, lekko owłosione.

Suchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolitySuchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolity PL

(Lonicera xylosteum)

Suchodrzew pospolity, to krzew z rodziny przewiertniowatych, najpospolitszy z naszych wiciokrzewów. Owoce to czerwone jagody o centymetrowej średnicy, wyrastające parami na jednej szypułce, zrośnięte nasadami. Owoce są trujące.

Sumak octowiecSumak octowiec

(Rhus typhina)

Sumak octowiec (Rhus typhina) to niewysokie drzewo liściaste lub krzew z rodziny nanerczowatych, spotykane powszechnie w uprawach jako drzewo ozdobne. Owocostany żeńskie są największą ozdobą rośliny.

Szakłak pospolitySzakłak pospolity PL

(Rhamnus catharticus)

Szakłak pospolity (Rhamnus catharticus) to krzew z cierniami lub małe drzewo z rodziny szakłakowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. Rośnie na skrajach lasów oraz w zaroślach.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

(Prunus spinosa)

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Śnieguliczka białaŚnieguliczka biała

(Symphoricarpos albus)

Śnieguliczka biała (Symphoricarpos albus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, który wytwarza charakterystyczne białe owoce. Roślina ta jest często uprawiana i dziczejąca. W uprawie spotyka się śnieguliczkę białą odmianę nagą.

Śnieguliczka ChenaultaŚnieguliczka Chenaulta

(Symphoricarpos ×chenaultii)

Śnieguliczka Chenaulta (Symphoricarpos ×chenaultii) to mieszaniec śnieguliczki drobnolistnej i śnieguliczki koralowej, który powstał w 1910 we Francji. Owoc to drobna, czerwonawa kulka.

Świdośliwa LamarckaŚwidośliwa Lamarcka

(Amelanchier lamarckii)

Świdośliwa Lamarcka (Amelanchier lamarckii) to wysoki krzew albo niskie drzewo z rodziny różowatych, krzew ozdobny i owocowy, przejściowo dziczejący. Ma wąski pokrój. Kiedyś suszone owoce świdośliwy używano jako zamiennik rodzynek.

Tawlina jarzębolistnaTawlina jarzębolistna

(Sorbaria sorbifolia)

Tawlina jarzębolistna (Sorbaria sorbifolia) to krzew z rodziny różowatych, uprawiany jako roślina ozdobna, także miododajna. To gatunek ekspansywny. Bardzo efektywnie wychwytuje szkodliwe pyły z powietrza.

Tawulec pogiętyTawulec pogięty

(Stephanandra incisa)

Tawulec pogięty (Stephanandra incisa) to krzew z rodziny różowatych. W uprawach ogrodowych w Polsce spotykana jest odmiana Crispa. Ojczyzną tawulca pogiętego jest Azja Wschodnia.

Tawuła brzozolistnaTawuła brzozolistna

(Spiraea betulifolia)

Tawuła brzozolistna (Spiraea betulifolia) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny różowatych, w Polsce sadzona jako roślina ozdobna, okrywowa, dobrze znosząca przycinanie. Krzew ten pochodzi z północno-wschodnich rejonów Azji i Japonii.

Tawuła japońskaTawuła japońska

(Spiraea japonica)

Tawuła japońska (Spiraea japonica) to krzew z rodziny różowatych, najczęściej uprawiany gatunek tawuły w Polsce. Roślina nadaje się na niskie, nieformowane żywopłoty. est odporna na suszę.

Tawuła nippońskaTawuła nippońska

(Spiraea nipponica)

Tawuła nippońska (Spiraea nipponica) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, spotykany w ogrodach jako roślina ozdobna. Jedna ze znanych odmian to White Carpet.

Trzmielina brodawkowataTrzmielina brodawkowata PL

(Euonymus verrucosus)

Trzmielina brodawkowata (Euonymus verrucosus) to trujący krzew z rodziny trzmielinowatych, o młodych gałązkach pokrytych brodawkami. W Polsce jest pospolita na wschodzie kraju. Rośnie w liściastych lasach i zaroślach.

Trzmielina Fortune'aTrzmielina Fortune'a

(Euonymus fortunei)

Trzmielina Fortune'a (Euonymus fortunei) to krzew płożący się lub pnący, zimozielony, bardzo popularna ozdobna roślina ogrodowa. Znanych jest wiele odmian. Polecana jako roślina okrywowa.

Wawrzynek wilczełykoWawrzynek wilczełyko PL

(Daphne mezereum)

Wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum) to gatunek krzewu z rodziny wawrzynkowatych. To roślina silnie trująca. Bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. W ogrodach spotyka się też odmianę o białych kwiatach i żółtych owocach.

Wiciokrzew przewiercień, kapryfoliumWiciokrzew przewiercień, kapryfolium

(Lonicera caprifolium)

Wiciokrzew przewiercień, kapryfolium (Lonicera caprifolium) to trujące pnącze z rodziny przewiertniowatych, uprawiany jako roślina ozdobna, dziczejąca, podobna do wiciokrzewu pomorskiego.

Wierzba całolistnaWierzba całolistna

(Salix integra)

Wierzba całolistna (Salix integra) to silnie rosnący krzew o kulistej koronie z rodziny wierzbowatych, którego odmiany znajdują szerokie zastosowanie w ogrodnictwie. Ważne jest wczesnowiosenne przycinanie krzewu, aby wyglądał dekoracyjnie.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzba mandżurskaWierzba mandżurska

(Salix Erythroflexuosa)

Wierzba mandżurska (Salix Erythroflexuosa) to odmiana wierzby babilońskiej, mieszaniec Salix ×sepulcralis i Salix babylonica Tortuosa. Nie ma statusu odrębnego gatunku. To najpopularniejsza wierzba o poskręcanych pędach, niskie drzewo o kolumnowej koronie,

Wierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowaWierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowa PL

(Salix pentandra)

Wierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowa (Salix pentandra) to gatunek krzewu lub niskiego drzewa z rodziny wierzbowatych. Gatunek występuje w Europie i w Azji. Rośnie na łozowiskach i w olszynach, nad rzekami, w górach.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Wierzba sachalińskaWierzba sachalińska

(Salix udensis)

Wierzba sachalińska (Salix udensis) to gatunek krzewu z rodziny wierzbowatych. Charakterystyczne są czerwonawe młode pędy, wygięte na końcu pastorałowato. W Europie jest uprawiana odmiana Sekka.

Wierzba szara, łozaWierzba szara, łoza PL

(Salix cinerea)

Wierzba szara, łoza (Salix cinerea) to krzew, gęsto rozgałęziony, rosnący w szerokich kępach, tworzący zarośla, które nazywają się łozowiskami. Łoza bardzo łatwo się krzyżuje z innymi gatunkami wierzb.

Wierzba wawrzynkowaWierzba wawrzynkowa PL

(Salix daphnoides)

Wierzba wawrzynkowa (Salix daphnoides) to krzew lub niewielkie drzewo z rodziny wierzbowatych, rzadko uprawiana. Gatunek występuje w środkowej części Europy oraz w zachodniej części Azji.

Wiśnia wczesnaWiśnia wczesna

(Prunus incisa)

Wiśnia wczesna (Prunus incisa) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Tutaj omawiana jest odmiana japońska Kojou-no-mai, ozdobny, karłowy krzew lub małe drzewko, pięknie kwitnące.

Woskownica europejskaWoskownica europejska PL

(Myrica gale)

Woskownica europejska (Myrica gale L.) to gatunek krzewu z rodziny woskownicowatych, jedyny krajowy przedstawiciel tej rodziny. Woskownica europejska rośnie w Polsce w naturze tylko nad Bałtykiem

Woskownica pensylwańskaWoskownica pensylwańska

(Myrica pensylvanica)

Woskownica pensylwańska (Myrica pensylvanica) to gatunek krzewu z rodziny woskownicowatych. W naturze woskownica pensylwańska występuje w północno-wschodniej części Ameryki Północnej.

Złotlin japońskiZłotlin japoński

(Kerria japonica)

Złotlin japoński (Kerria japonica) to krzew z rodziny różowatych, pochodzący z Chin. Kwiaty są żółte, wyjątkowo piękne, złożone z pięciu płatków, przypominające papierowe pompony.

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolityZłotokap zwyczajny, złotokap pospolity

(Laburnum anagyroides)

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity (Laburnum anagyroides) to gatunek drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny bobowatych. Pokrój drzwa jest nieregularny, płaczący. Owoce to strąki o długości nawet 8 cm.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

(Sarothamnus scoparius)

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

Żylistek szorstkiŻylistek szorstki

(Deutzia scabra)

Żylistek szorstki (Deutzia scabra) to krzew z rodziny hortensjowatych o pięknych, białych kwiatach, spotykana rzadko u nas w uprawach jako roślina ozdobna. Sadzone są głównie odmiany.

Żylistek wysmukłyŻylistek wysmukły

(Deutzia gracilis)

Żylistek wysmukły (Deutzia gracilis) to gatunek rozłożystego krzewu liściastego z rodziny hortensjowatych. Roślina ta jest uprawiana ze względu na ozdobne kwiaty, czasem także z uwagi na ozdobne liście.

Żywotnik zachodniŻywotnik zachodni

(Thuja occidentalis)

Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) to najczęściej uprawiany żywotnik na świecie. Żywotnik zachodni ma kolumnowy lub stożkowaty pokrój. To bardzo dobry gatunek na żywopłoty oraz figury formowane. Osiąga wysokość 20 m.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 124